Průzkum ukazuje, že Češi o hmotné dárky už tolik nestojí, raději spolu chtějí trávit čas
Je předvánoční shon skutečně nezbytný, nebo je mnohem lepší využít sváteční čas pro své nejbližší? I na to se Kofola letos zeptala české populace. A výsledek? Lidem vadí předvánoční stres, z více než 60 % jim brání v tom, aby si užili sváteční chvíle v pohodě. Spousta z nich se obejde bez hmotných dárků, a pokud o ně mají zájem, pak o takové, které představují originálně strávený čas se svými nejbližšími. I pro mladou generaci ale zůstávají Vánoce pevným bodem v životě a za nejlepší způsob, jak se svými blízkými během svátků trávit čas, stále považují sledování pohádek.
Vánoce pro většinu z nás znamenají především čas, který můžeme v klidu trávit se svými nejbližšími. Často nám v tom ale brání předvánoční stres – to říká v průzkumu pro Kofolu 61 procent lidí. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Mnohem raději by na dárcích, pečení, vaření, úklidu, nákupech či svátečních návštěvách ubrali muži – celkem 66 %. U žen je to pouze 55 %.
A jak je to s dárky? S výrokem „máme vše, co chceme, o Vánocích bychom si místo dárků měli věnovat čas“ souhlasilo 82 procent dotázaných. Pouze čtvrtina lidí kategoricky říká, že si Vánoce bez dárků neumí představit. Pro dalších 65 procent nejsou Vánoce bez dárků nepředstavitelné – větší část (37 %) těchto lidí to nevylučuje a další dotázaní (zhruba 25 %) by to dokonce přivítali. Nicméně jen pouhá dvě procenta lidí si dárky k Vánocům vůbec nedává.
„Spousta z nás si uvědomuje, že nejcennější dárkem je náš čas a zájem. Výzkum jasně ukazuje, že vnitřně to cítíme – ve skutečnosti bychom dali přednost skromnější dárkům, které ale ukazují, že o nás druhá strana stojí. Narozdíl od materiálních dárků mají navíc společné zážitky potenciál naše vztahy prohloubit,“ říká psychoterapeutka Markéta Šetinová.
Podle průzkumu by skoro 40 procent lidí pod stromečkem nejraději našlo společný zážitek, který je předzvěstí dalších společně strávených chvil. Zhruba 36 procent dotázaných by nejvíc potěšil dárek, který pro ně ten druhý vlastnoručně vyrobil. Jen necelé čtvrtině dotázaných by udělal radost tradiční hmotný dárek koupený v obchodě či na e-shopu.
„Kofola je o lásce, vztazích a lidech, a my se celý rok snažíme inspirovat ostatní, aby si na sebe dokázali najít více času. Proto jsme v létě přišli s myšlenkou Láskyplného pátečku a věnovali našim zaměstnancům den volna na lásku. Na Vánoce chceme povědět všem, aby si byli sami sobě dárkem a věnovali si navzájem to nejcennější – svůj čas,“ říká Lenka Tenglerová, manažerka značky Kofola. „V průzkumu zaznělo mnoho zajímavých myšlenek, ale za srdce nás chytla například odpověď 54letého muže. Na dotaz, jaký nejkrásnější dárek kdy k Vánocům dostal, nám napsal: Čas. Dostal jsem čas na život svůj, partnerky a jejího syna. Dostal jsem čas, ten nejdražší a nejkrásnější dárek.“
A jak tedy ten čas se svými blízkými nejlépe strávit o Vánocích? První místo mezi nejoblíbenějšími činnostmi bezkonkurenčně obsadilo sledování vánočních pohádek a dalších pořadů. Druhé místo mezi nejvíce oblíbenými společnými činnostmi obsadily rodinné návštěvy, bronz získala společná příprava vánoční výzdoby a zdobení stromečku. Společné zpívání koled se umístilo až na samotném konci, stejně jako půlnoční mše.
A zjištění na závěr? Jednoznačně platí, že Vánoce chceme trávit tam, kde to známe, a kde se cítíme nejlépe – doma. Byť by pobyt v zahraničí znamenal únik od vánočního shonu a možnost trávit s nejbližšími co nejklidnější chvíle, jen deset procent dotázaných by na Vánoce určitě chtělo do zahraničí odjet. Pouze necelá dvě procenta lidí z domova na Štědrý den a Štědrý večer odjíždí – buď do zahraničí, nebo třeba aspoň na chatu.
„Ukazuje se, že domov a rodina k svátkům neodmyslitelně patří. Bez nich by Vánoce nebyly těmi pravými Vánocemi. A stejně tak je to i s naší legendární reklamou s prasátkem, která se vysílá na televizních obrazovkách už dvacet let a stala se doslova symbolem československých Vánoc,“ uzavírá Lenka Tenglerová.
Jakým způsobem trávíte čas během Štědrého dne se svými nejbližšími? (v %) | ||
1. | Užíváme si společný čas doma chystáním Vánoc (zdobení stromečku, sledujeme pohádky, příprava jídla) | 77,3 |
2. | Štědrý den trávíme spolu jako domácnost pouze částečně | 14,7 |
3. | Jdeme na dlouhý výlet a vrátíme se až před večeří | 6,0 |
4. | Štědrý den trávíme v klidu mimo domov (dovolená v zahraničí, chata) | 1,9 |
Které z těchto vánočních aktivit jsou pro vás symbolem trávení volného společného času s vašimi blízkými? (v %) | ||
1. | Sledování vánočních filmů | 54,7 |
2. | Rodinné návštěvy | 48,6 |
3. | Příprava vánoční výzdoby, zdobení stromečku | 47,3 |
4. | Společná vycházka | 44,4 |
5. | Příprava jídla a štědrovečerní večeře | 43,2 |
6. | Pečení cukroví | 36,0 |
7. | Vánoční trhy | 32,6 |
8. | Společně se jdeme podívat na Betlém/ jesličky | 13,2 |
9. | Zpívání koled / hra na hudební nástroje | 9,5 |
10. | Půlnoční mše | 6,8 |
Průzkumu se na podzim roku 2023 zúčastnilo 516 respondentů z České republiky. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.