První souprava ComfortJet přijela na zkušební okruh do Velimi, začnou rozsáhlé testy
Na zkušební okruh Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi přijela první zkrácená souprava ComfortJet složená ze šesti vozů. Začínají tak rozsáhlé zkoušky a schvalování jednotek ComfortJet, na jejichž konci musí jejich dodavatel, konsorcium Siemens Mobility – Škoda Group, získat souhlas pro pravidelný provoz na tratích u nás i v zahraničí. Jednotky ComfotJet budou jezdit na mezinárodních linkách z Prahy do Hamburku, Grazu, Budapešti a do dalších míst. Do provozu budou uváděny postupně v letech 2024 až 2026.
České dráhy objednaly u konsorcia Siemens Mobility – Škoda Group celkem 20 devítivozových jednotek ComfortJet. Ty vycházejí z úspěšné platformy souprav Siemens Viaggio Comfort. Jedná se o vratné soupravy (push-pull), které mají na jedné straně řídicí vůz a na opačné straně budou vedeny lokomotivou Siemens Vectron. To usnadňuje obraty soupravy v cílových stanicích, protože není nutná výměna lokomotivy.
„Zahájení testů nové soupravy ComfortJet na zkušebním železničním okruhu u Velimi posouvá projekt ComfortJet dopředu o další významný krok, bez kterého není možné zcela novou soupravu nasadit do provozu. Nyní je na našich dodavatelích a jejich partnerech, aby zvládli zkoušky v plánovaném čase a kvalitě a podařilo se jim včas získat schválení jednotek pro pravidelný provoz. My bychom první z nich chtěli nasadit do provozu už během roku 2024, i když zatím bez řídicího a restauračního vozu,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Nasazení první jednotky do provozu očekáváme během prvního čtvrtletí příštího roku. Přesný termín bude záležet na Siemensu a Škodě, které musejí vlaky otestovat a schválit u drážních úřadů. Zkušební provoz bychom chtěli zahájit na spojení Prahy s Ostravou a následně ho rozšířit na vlaky Berliner mezi Prahou a Berlínem. V další fázi výroby a testování budou do souprav doplněny restaurační a řídicí vozy a do roku 2026 chceme zahájit jejich plnohodnotný provoz v režimu push-pull s lokomotivami Siemens Vectron nejen do Německa, ale také do Rakouska, na Slovensko, do Maďarska a chceme uspět s jejich nasazením také na vlaky do Dánska,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
ComfortJety jsou určeny pro rychlost do 230 km/h. Tuto nejvyšší rychlost budou využívat např. v úseku Berlín – Hamburk, popřípadě na dalších nových tratích, jako jsou např. Koralmbahn v Rakousku nebo připravované vysokorychlostní tratě v Česku.
„Prvních šest ze 180 objednaných vozů Viaggio Comfort pro České dráhy odjelo ze závodu v Ostravě a během dnešního dne dorazilo na zkušební okruh VUZ ve Velimi. V následujících týdnech zde absolvují různé zkoušky a testy potřebné pro schválení vozidel v sedmi evropských zemích, ve kterých je plánován jejich provoz. Mimo jiné zde budou probíhat zkoušky informačního systému pro cestující. Nové vozy, které vyrábíme v konsorciu Siemens – Škoda v závodech ve Vídni, Mnichově a Ostravě, představují skutečně evropský projekt, který posílí postavení Českých drah na železnici v následujících desetiletích,“ uvádí Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility v České republice.
„V našem výrobním závodě v Ostravě je aktuálně dalších deset vozů pro soupravy ComfortJet v různé fázi rozpracovanosti. Část vozů je na oživování elektrických systémů a statických zkouškách. Tam brzy poputuje další část vozů, které jsou nyní na finální montáži,“ říká Tomáš Ignačák, President Regionu CZ/SK ve Škoda Group.
Netrakční jednotky ComfortJet nabídnou celkem 555 míst k sezení, z toho 99 míst je v 1. třídě. Dalších 18 míst se nachází v restauračním oddíle. Vlak nabídne palubní Wi-Fi síť, zásuvky 230 V a USB konektory pro napájení cestovní elektroniky, elektrických invalidních vozů a elektrokol. Souprava je přizpůsobena pro cestování osob na vozíku a je v ní k dispozici restaurační oddíl, dětské kino, místa pro uložení kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel a nabízí celou řadu dalších výhod, které poskytují moderní vlakové soupravy, např. se jedná o volně průchozí interiér celého vlaku.