Registrace dobročinných aktivit do Giving Tuesday 2021 odstartovaly
Za necelý měsíc se po celém světě opět spojí stovky milionů lidí a společně budou konat dobro. Stane se tak v rámci světového dne štědrosti a dobrých skutků, který je celosvětově známý pod názvem Giving Tuesday. Slaví se vždy první úterý po Dni díkuvzdání jako protipól k nákupnímu šílenství na Black Friday. Letos tento den, který šíří štědrost, připadá na úterý 30. listopadu 2021. V Česku ho, stejně jako v předešlých letech, zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti, která právě spustila registraci dobročinných aktivit na webu Giving Tuesday. Tam jsou uvedené i konkrétní tipy a nápady, jak se může zapojit kdokoliv, kdo chce udělat něco hezkého.
Svátek Giving Tuesday vznikl v roce 2012 s jednoduchou myšlenkou: vytvořit den, který oslavuje pomoc druhým, nikoliv konzumní styl života. V Česku tento den zastřešuje od roku 2016 Asociace společenské odpovědnosti. Během pěti let Češi už darovali v rámci Giving Tuesday více než 180 milionů korun a vykonali nespočet dobrých skutků. V loňském roce se v Česku na dobročinné projekty v rámci kampaně Giving Tuesday podařilo vybrat více než 73 milionů korun, což představuje dosavadní rekord.
„Lidé po celém světě přijali myšlenku Giving Tuesday za svou a každý rok ohromují svou kreativitou, nadšením, dobrými skutky a akty štědrosti. Tato myšlenka překonala hranice a stalo se z ní celoroční globální hnutí, které se slaví už ve více než 80 zemích. Jsem hrdá na to, že se s Asociací společenské odpovědnosti už šestým rokem připojujeme také v Česku. Každý rok nás mile překvapí, kolik lidí se k oslavám štědrosti u nás zapojuje,“ říká Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Na znamení dobrých skutků se 30. listopadu, kromě rozhledny na pražském Petříně v barvách Giving Tuesday, rozsvítí také srdce Giving Tuesday na budově Národního divadla. Ta sama o sobě reprezentuje jednu z největších veřejných sbírek v historii českého národa.
Každý může konat dobro a pomoci k novému dárcovskému rekordu
Do Giving Tuesday se může jednoduše zapojit kdokoliv. Možností, jak svou pomoc pojmout, je nespočet. Je na každého uvážení, zda se připojí například darováním svého času, pomocí vybrané organizaci dobrovolnictvím nebo věnováním peněz potřebným či nabídkou svých odborných znalostí, které by mohly někomu prospět. Organizace, firmy i jednotlivci mohou své dobročinné projekty, aktivity nebo dárcovské výzvy k pomoci registrovat až do konce listopadu na www.giving-tuesday.cz, kde jsou mimo jiné k vidění také ukázky úspěšných aktivit z předešlých let a další tipy.
Asociace společenské odpovědnosti do oslav Giving Tuesday každoročně mobilizuje také více než 430 svých členů a silnou dárcovskou komunitu. Připojit se plánují organizace napříč všemi sektory. Mnoho z nich již odvádí skvělou práci, která si zaslouží obdiv. Jednou z nich je nakladatelský dům Albatros Media, který již šestým rokem podporuje vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí 10 miliony korun. V rámci Giving Tuesday letos navíc daruje školám knihy v hodnotě 140 tisíc korun a dětem pomůže s učením projektem talentify.me.
Neméně zajímavá je pak aktivita dalšího zapojeného partnera, jímž je společnost ČEPS, která přichází se speciálním grantem pro výzvy, které se na webu Giving Tuesday registrují do 15. listopadu. „V letošním roce se společnost ČEPS připojí ke Giving Tuesday vlastním projektem Štědré dny ČEPS. Podpoříme tři nejzajímavější výzvy částkou 150 000 Kč, o jejich výběru přitom rozhodnou sami zaměstnanci. Ti zároveň budou mít možnost srážkou ze mzdy individuálně podpořit i další projekt dle svého výběru,“ popisuje Hana Klímová, vedoucí odboru Komunikace ČEPS.
Partnery letošního ročníku Giving Tuesday jsou společnost Albatros Media, ČEPS, Google s programem Grow with Google, LIDL Česká republika a Skupina ČEZ. Partnerem pro výzkum trhu a veřejného mínění je výzkumná agentura Ipsos a mezinárodní organizace Social Impact Alliance.
Další informace o Giving Tuesday najdete na www.giving-tuesday.cz či na sociálních sítích pod hashtagem #GivingTuesdayCZ.