Renault Arkana e-Tech 145
Prostory hotelu Park Holiday Congress & Wellness v Benicích patřily v polovině července po dva dny motoristickým novinářům, pro něž společnost Renault připravila prezentaci a testovací jízdy hybridního automobilu Arkana s technologií e-Tech. Dvanáct těchto vozů přivezl z Francie kamion.
Renault Arkana mění se vší razancí tradiční zákonitosti. Se svým jedinečným a neochvějně hybridním konceptem zcela mění zavedená pravidla. V oblasti bezpečnosti je pak nekompromisní: získal maximální hodnocení pět hvězdiček ve zkoušce nezávislou organizací Euro NCAP v testech bezpečnosti. Za zmínku stojí, že Renault je představitel technologie Fix4sure pro vynikající držení cestujících zabraňující riziku podjetí připoutané osoby pod bezpečnostním pásem.
Nedávno jsme vám Arkanu již podrobně představili, proto se teď omezíme pouze na její nový hybridní pohon.
Renault vyniká v oblasti elektromobility
Skupina Renault je průkopníkem a expertem v oblasti elektromobility, která je strategickou oblastí jejího zájmu. Tato odbornost v oblasti elektromobilů je dána více než desetiletými zkušenostmi s vývojem a výrobou elektromobilů a umožňuje dnes nabízet účinné hybridní systémy.
V Renaultu vyvinuli revoluční řešení pro hybridní pohony, které jsou předmětem více než 150 patentů a které nesou název e-Tech. Nový pohon je založen na hybridní soustavě zvané „sériově-paralelní“ nabízející maximum kombinací nabízející maximum kombinací a maximální snížení CO2 při provozu. Tato hybridní technologie využívá odbornost stáje Renault F1 Team umožňující sdílení technologií vyvinutých pro F1 a přizpůsobených sériovým hybridním vozidlům. Právě zejména díky těmto znalostem spojují pohony e-Tech potěšení z řízení s vysokou účinností v oblasti rekuperace a využití energie. Baterie se tak dobíjí pokaždé, když množství vytvořené energie přesáhne potřebu výkonu.
Úspornost technologie e-Tech
Stejně jako u F1 zpomalení a brzdění umožňuje opětné využití kinetické energie, přeměněné na elektrickou energii za účelem dobití baterie. U sériových vozidel, zejména při jízdě po dálnici, zákonitosti řízení energie spouštějí dobíjení baterie a nutí motor k fungování v režimu optimálního výkonu. Tento přebytek energie může být následně využit k ulehčení práce tepelného motoru při důkladném sešlápnutí plynu nebo k zajištění jízdy ve stoprocentně elektrickém režimu při projíždění městem po plánované trase.
Renault Arkana představuje jedinečný hybrid s pohonnou jednotkou e-Tech Hybrid 145 a baterií 1,2 kWh (230 V). Díky tomu dosahuje až osmdesát procent doby jízdy ve městě v plně elektrickém režimu spolu s úsporou spotřeby paliva v městském cyklu až čtyřicet procent oproti benzínovému motoru. Arkana e-Tech umožňuje dojezd ve stoprocentním elektrickém režimu padesát kilometrů při rychlosti až 135 km/hod. ve smíšeném cyklu (WLTP) a až pětašedesát kilometrů v městském provozu (WLTP City). Zásluhou zcela inovované aerodynamiky vozu – o 25 procent účinnější než u tradičního SUV, spotřebuje pouze 4,8 l/100 km a produkuje pouze 108 g CO2/km.
Renault Arkana e-Tech 145 je ve své vrcholné verzi, pojmenované R.S. Line, sériově vybaven voličem převodovky „shift by-wire”, zvaným e-shifter. Vyrábí se v továrně v Busanu v Jižní Koreji spolu s modelem XM3 od Renault Samsung Motors.
Univerzálnost hybridního vozu
Podnikáte krátké jízdy po městě a dlouhé jízdy mimo město? Vyberte si hybridní vůz a získejte výhody dvou pohonů v jednom voze. Jezděte po městě v plně elektrickém režimu a jen stisknutím tlačítka přepněte na spalovací motor umožňující dlouhé jízdy.
Text a foto: Bohumil Brejžek