Renault Captur v provedení e-Tech Plug-in Hybrid
Atraktivní Renault Captur platí nejen za největšího popularizátora kategorie crossoverů, ale je i jedním z nejprodávanějších modelů ve svém segmentu. Jak už jsme před časem informovali, české zastoupení Renaultu představilo na podzim Captur rovněž v provedení Plug-in Hybrid, a krátce nato nám poskytlo jeden vůz na týdenní testování. S dojmy, s nimiž na nás zapůsobil, bychom se chtěli s vámi podělit.
Pokrok zásluhou Formule 1
Po technické stránce se Captur spoléhá na čtyřválcovou šestnáctistovku Sce, který se dnes dodává již jen upravený a ve spojení s elektrickou technikou, kdy pracuje v Atkinsonově cyklu, má jiné písty, ojnice a kvůli přísným emisním normám nepostrádá ani filtr pevných částic. Výkon samotného spalovacího motoru je 68 kW (91 koní), celkový výkon plug-in hybridní jednotky činí 117 kW (160 koní). Šestnáctistovku doplňují dva elektromotory: hlavní, s výkonem 51 kW (68 koní) a pomocný, který má na starosti synchronizaci převodovky, protože skříň nemá spojku ani synchronizátory.
V Renaultu vyvinuli revoluční řešení pro hybridní pohony, které jsou předmětem více než 150 patentů a které nesou název e-Tech. Nový pohon je založen na hybridní soustavě zvané „sériově-paralelní“ nabízející maximum kombinací a maximální snížení CO2 při provozu. Tato hybridní technologie využívá odbornost stáje Renault F1 Team umožňující sdílení technologií vyvinutých pro F1 a přizpůsobených sériovým hybridním vozidlům. Právě zejména díky těmto znalostem spojují pohony e-Tech potěšení z řízení s vysokou účinností v oblasti rekuperace a využití energie. Baterie se tak dobíjí pokaždé, když množství vytvořené energie přesáhne potřebu výkonu.
Především úspornost
Stejně jako u F1 zpomalení a brzdění umožňuje opětné využití kinetické energie, přeměněné na elektrickou energii za účelem dobití baterie. U sériových vozidel, zejména při jízdě po dálnici, zákonitosti řízení energie spouštějí dobíjení baterie a nutí motor k fungování v režimu optimálního výkonu. Tento přebytek energie může být následně využit k ulehčení práce tepelného motoru při důkladném sešlápnutí plynu nebo k zajištění jízdy ve stoprocentně elektrickém režimu při projíždění městem po plánované trase. Díky tomu Captur e-Tech Plug-in Hybrid umožňuje dojezd ve stoprocentním elektrickém režimu padesát kilometrů při rychlosti až 135 km/hod. ve smíšeném cyklu (WLTP) a až pětašedesát kilometrů v městském provozu (WLTP City).
Silná a výrazná osobnost
Hybridní Captur od toho s ryze spalovacím motorem nemáte prakticky šanci na první pohled rozeznat, že se jedná o hybrid značí pouze plaketa E-Tech na zádi a dvě víčka v zadních blatnících, na pravém pro nabíjecí kabel a na levém pro čerpání paliva do nádrže, jež má proti původní snížený objem o sedm litrů na 39 litrů. Jen technicky zdatnější jedinci si ještě mohou při pohledu na podvozek všimnout víceprvkové zadní nápravy místo vlečených ramen. Obdobně jako jeho klasické verze nabízí nové barvy karoserie, nápaditou masku chladiče s decentní chromovanou lištou a prosklenou střechu. Světlomety LED Pure Vision s technologií Full LED a charakteristické světlomety pro denní svícení ve tvaru písmene „C” skvěle podtrhují silnou a výraznou osobnost tohoto vozu. Disky kol z lehké slitiny o rozměru 16 a 17 palců pak nádherně odrážejí denní světlo. Captur celkově působí moderně a díky dvoubarevné karoserii s dynamicky zvednutou linkou za zadními dveřmi nebo také žraločím žábrám pod předními světlomety i sportovně.
Nápaditý a spolehlivý infotainment
V interiéru každého na první pohled upoutá kontrastní kombinace světlých měkčených plastů s černým zbytkem. Volant potažený kůží a tmavě černé sedadla zprostředkují pocit, jako byste se vozili v luxusní limuzíně. Pochvalu si zaslouží i zachování důležitých tlačítek, jež jsou logicky rozmístěné. Infotainment sbírá body i v jiných Renaultech a tady tomu není jinak. Funguje svižně, má jednoduchou grafiku a online připojení na internet, takže přesně víte, kudy je nejlepší jet.
Praktičnost utrpěla u plug-in-hybridní verze pouze částečně. Capturu navzdory umístění akumulátorů před zadní nápravou zůstala posuvná zadní sedadla, objem kufru se však zmenšil z 388 až 520 litrů (v závislosti na poloze lavice) na 265 až 379 litrů. Díky umístěním baterií pod zadní sedadla nedošlo uvnitř k žádným prostorovým ani funkčním kompromisům.
Technologie e-Tech
Captur při rozjezdu nejdříve využívá především elektromotor, v případě potřeby do procesu znatelně, ale nijak rušivě připojuje spalovací motor, aby byl prohřátý do provozní teploty když začne pracovat samostatně. Jízda je tedy prakticky kompletně v kompetenci elektromotoru. Renaultu se podařilo dobře naladit „hybridní“ brzdy – jsou citlivé, ale dobře se dávkují a přechod mezi „elektrickým“ a hydraulickým brzděním není skokový.
Nastavení jízdních režimů je otázkou okamžiku. Přímo pod displejem infotainmentu si lze navolit ryze elektrický mód a hned vedle je tlačítko Multi Sense s piktogramem kytičky, po jehož stisknutí můžete nastavit režimy Pure, Sport a MySense. V tom sportovním auto díky síle elektromotoru rychle reaguje na sešlápnutí plynu. Captur ale není žádný sporťák – na stovce je za 10,1 sekundy, tedy o půl sekundy pomaleji než běžný Captur s benzínovým motorem TCe 130 (96 kW) a převodovkou EDC. Okamžitá pomoc elektromotoru je ale znát a je velmi příjemná a návyková zároveň. Průběh zrychlení je plynulý, měli jsme pocit, jako by auto ani nemělo převodovku, respektive mělo jednostupňovou převodovku jakou mají elektromobily.
Spotřebu ovlivňuje nabíjení
Po týdnu testování jsme měli spotřebu, kterou nám většina z vás nebude chtít věřit – 1,5 litru na sto kilometrů. Je třeba si ale uvědomit, že jsme především pravidelně dobíjeli a s autem jezdili převážně po městě kratší cesty. Pokud se týká nabíjení, není to nic složitého. 9,8 kWh akumulátor jsme nabili z domácí zásuvky za pět hodin, kdybychom měli wallbox, byli bychom na plné kapacitě za tři hodiny. K nabíjení jsme také využívali dobu strávenou v nákupních střediscích.
Závěrem
Renault Captur v plug-in hybridní verzi e-Tech rozhodně není pro každého. Pro jeho ideální využití je třeba opravdu poctivě pravidelně dobíjet, jen tak techniku využijete na maximum. Při provozu se pak musíte spokojit s menším zavazadlovým prostorem a zmenšenou nádrží na benzín, ale je třeba si uvědomit, že je to městský crossover. Otázkou také zůstává cena. Ta základní je 730.000 Kč, což je přece jenom o dost víc než výkonově adekvátní turbobenzínová verze, kdy cena vozu s manuální převodovkou začíná na 530.000 Kč a s automatickou na 580.000 Kč.
Text a fot: Bohumil Brejžek