Řešení dopravních nehod v zahraničí bývá zamotané, záleží i na tom, kdo je viník

Prázdniny jsou u konce, řada Čechů má ale dovolenou stále před sebou. Lákavé jsou hlavně jižní země, kde je po uzavření hlavní sezóny méně lidí, snižují se ceny, a především zde panují výrazně příjemnější teploty. Lidé se vrací i k běžné práci, která v příhraničních regionech zahrnuje neustálé cesty do ciziny. Společnost Vindicia shrnuje, jaká jsou rizika spojená s používáním auta v zahraničí a jak řešit případnou nehodu. 

Pokud dojde v zahraničí k nehodě, řešení se výrazně liší podle toho, za jakých podmínek bouračka vznikla. Roli hraje samozřejmě i místní legislativa. Zatímco situace v zemích Evropské unie je poměrně přehledná, jinde panuje větší džungle, což komplikuje zisk kompenzace. Podle společnosti Vindicia, která se na odškodnění specializuje, je proto vhodné doplnit povinné ručení i soukromými pojistkami. Neprůstřelné úrazové pojištění či cestovní s vysokým limitem pro odpovědnost dokážou zachránit finance.

Zahraniční nehoda se řeší i podle toho, kdo je viník

Pokud se stane nehoda v zahraničí, další kroky se řídí místní legislativou, ta česká se na případ nevztahuje. Jak se tedy odškodňuje? „Jestliže bouračku zaviníte vy, jde částka pro poškozené z vašeho povinného ručení a případné pojistky odpovědnosti. Vaši vlastní hospitalizaci a ošetření pokryje cestovní a úrazové pojištění a případ se řeší přímo v dané zemi. A naopak: v situaci, kdy nehodu zaviní zahraniční řidič, je kompenzace vyplacena z jeho povinného ručení, ovšem vše se řeší v Česku,“ říká Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia.

Modelová situace: jedete do Berlína za kamarády a nabourá vás německý řidič. V takovém případě se bouračka řeší z Česka a odškodnění je vypláceno z povinného ručení viníka i soukromých pojistek poškozeného. Každá zahraniční pojišťovna v EU má povinně svou partnerskou pojišťovnu v České republice. Právě s ní se pak nehoda řeší, díky čemuž odpadá starost s jazykovou bariérou.

Mimo EU je situace výrazně složitější a domoci se práv je nesnadný úkol. Vindicia aktuálně řeší následky dopravní nehody v klasickém turistickém cíli mimo území Evropské unie. Ve státech jako Turecko a Egypt je třeba spoléhat na prověřeného místního advokáta, soudy jsou komplikované, táhnou se a případy často nedopadají dobře. I v této situaci tak odškodnění pokryly pojistky. Hospitalizace a lékařské ošetření byly proplaceny z cestovního pojištění, trvalé následky a invalidita pak i z životních pojistek.

Řada Čechů, kteří bydlí v příhraničních regionech, jezdí do ciziny do práce nebo na nákupy. „V takovém případě doporučujeme zřídit celoroční cestovní pojištění, kdy budete myslet i na odpovědnost. Za pár stovek korun jste kryti po celý rok,“ uvádí Beck.

Půjčené auto: ptejte se na pojistku a foťte škrábance

Ať už míříte na dovolenou nebo na služební cestu, v zahraničí nepodceňte provoz půjčeného auta. „Zajímejte se o to, jestli je vůz pojištěný, co přesně pojištění zahrnuje a zda je částka zahrnuta v ceně půjčovného,“ radí Beck. Pokud s autem bouráte a je to vaše vina, je odškodnění pro poškozené vypláceno právě z pojistky půjčeného vozu. I druhý doporučený krok je preventivní: vhodné je při převzetí mobilní telefonem nafotit či natočit veškeré drobné závady na vozidle. Škrábance na karoserii, skvrny na sedadlech a další nedostatky, stejně jako stav na tachometru a stav nádrže. Z fotek by mělo být jasné, že byly pořízeny ještě v půjčovně a ne až v průběhu používání.

Strašáky jsou alkohol a jazyková bariéra

Zatímco v Česku je tolerance k alkoholu za volantem nulová, v zahraničí si troufají pravidla rozvolnit. Řidič si ale musí pohlídat, jaké regulace platí pro jednotlivé země a konkrétní skupiny šoférů – jiná omezení jsou aplikována na mladé či profesionální řidiče, odlišná pro cyklisty. Většinou se ale shodují v závěru, že pokud k nehodě dojde, je dána šoférovi s alkoholem v krvi k tíži, a to i ve chvíli, kdy ji přímo nezavinil. Sklenku piva či vína před cestou je tak třeba důkladně zvážit.

Nehoda je stresující záležitost a může se stát ještě větším problémem, pokud člověk narazí na policisty, kteří si chtějí usnadnit práci. „Nikdy nepodepisujte nic, čemu plně nerozumíte. Nikdo vás nemůže nutit k okamžitému podpisu, jakýkoliv nátlak je leda známkou toho, že vám chce někdo uškodit. Raději kontaktujte svou pojišťovnu či zastupitelský úřad své země, který by vám měl pomoci. Jinak se může stát, že ač jste byli jednoznačně obětí nehody a nic jste neporušili, přiznáte se k jejímu zavinění. Podobných případů už jsme řešili několik a byť se nám podařilo alespoň částečně uspět, šlo o zbytečnou komplikaci,“ uzavírá Beck.

You may also like...