Rodiče tvoří velkou skupinu mezi českými zaměstnanci, která má specifické potřeby

Podle dostupných statistik je v České republice značná část zaměstnanců rodiči. Z údajů ČSÚ je možné odhadnout, že se jedná přibližně o 60-70 % zaměstnanců ve věkové skupině 25-49 let. Je to tedy významná skupina, na kterou by se zaměstnavatelé při plánování své HR strategie měli zaměřit. I vzhledem k tomu, že má specifické potřeby. Mají k tomu přitom k dispozici řadu efektivních nástrojů. 

„Podpora zaměstnanců-rodičů má přímý dopad nejen na jejich spokojenost a loajalitu, ale i na celkovou produktivitu a firemní kulturu. Zaměstnavatelé, kteří chápou specifické potřeby rodičů v různých fázích života jejich dětí, mohou vytvořit prostředí, které podporuje rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem a tím přispívá k dlouhodobému úspěchu firmy,” uvedla Hana Müllerová, ředitelka agentury Baby Office.

0-2 roky: Mateřská a rodičovská dovolená

Většina žen v této fázi je nejprve na mateřské a poté na rodičovské dovolené (otců na rodičovské dovolené je podle údajů MPSV stále méně než 2%1). Tato doba je náročná především kvůli potřebě nepřetržité péče o novorozence, kojence a později batole.  Pokud má zaměstnavatel zájem o udržení zaměstnanců, do kterých investoval, je žádoucí, aby byl s rodičem i v této době stále v kontaktu, zval ho na firemní akce, posílal mu zprávy o dění ve firmě a celkově mu dal pocit, že se s ním stále počítá.

2-4 roky: První jesle či školka

Děti v tomto věku se začínají začleňovat do kolektivních zařízení, jako jsou dětské skupiny a školky. Bohužel, kapacita školek a dětských skupin v České republice stále nestačí. Mnoho rodičů tak čelí problémům s nedostatečným počtem míst ve školkách, což může ztížit jejich návrat do práce nebo způsobit nutnost hledání alternativních a často dražších forem péče. Firmy mohou zaměstnancům pomoci zavedením firemních dětských skupin nebo finanční podporou pro umístění dětí do soukromých zařízení. Alternativou je zřízení dětského koutku ve firmě. Ten pak rodiče využívají pro postupný návrat do práce jako pracovní prostor s herničkou, nebo zaměstnavatel zajistí hlídání přímo na místě a rodiče tak mají větší klid na práci.

Návrat do práce je často provázen nejistotou a obavami, jak sladit profesní a rodinné povinnosti. Zaměstnavatelé mohou v této fázi podpořit rodiče například umožněním zkrácených úvazků, flexibilní pracovní dobou, nebo možností práce z domova.

4-6 let: Nemoci a zvýšená potřeba péče

Děti v tomto věku sice zpravidla navštěvují školku, ale bývají často vzhledem k návštěvám kolektivu nemocné a vyžadují tak přirozeně zvýšenou péči a pozornost. To vede k častým absencím rodičů v práci, což může být pro zaměstnavatele i zaměstnance náročné. Firmy mohou tuto situaci řešit zavedením flexibilních pracovních podmínek, jako je možnost práce na dálku, sdílené pracovní pozice, nebo poskytováním delšího volna na péči o dítě. Tuto situaci neřeší možnost vzít dítě do práce, protože hrozí, že nakazí další děti nebo i dospělé.

6-10 let: Školní začátky a nové výzvy

Mladší školáci už mají pevnější režim, ale začátek školní docházky přináší nové problémy, například potřebu dohledu nad domácími úkoly, účast na mimoškolních aktivitách, nebo doprovod na kroužky. V této fázi mohou zaměstnavatelé podpořit rodiče opět tím, že umožní flexibilní pracovní dobu nebo zkrácené úvazky, které rodičům umožní sladit pracovní povinnosti s potřebami dětí. Mohou také poskytovat benefity ve formě příspěvku na péči.

Teenageři: Specifické výzvy dospívání

Od 10 let mohou mít rodiče pocit, že se s jejich hodným dítětem něco děje. I když jsou děti už poměrně samostatné, rodiče se stále potýkají s problémy, které mohou ovlivnit jejich pracovní život. Teenageři čelí výzvám jako je hledání vlastní identity, problémy s vrstevníky, nebo příprava na budoucí kariéru a vzdělání. Děti jsou v tomto věku zvláště citlivé na to, aby zapadly mezi vrstevníky. Hrozí velké riziko, že přijdou do styku s alkoholem nebo drogami.

Rodiče potřebují čas na podporu svých dětí v tomto kritickém období. Děti si o pozornost neříkají přímo, ale tím, že “zlobí”.  Zaměstnavatelé mohou poskytnout podporu formou poradenské služby nebo konzultace psychologa.

Jak mohou zaměstnavatelé pomoci

Na závěr shrňme sadu nástrojů, který má zaměstnavatel k dispozici, pokud chce svým zaměstnancům z řad rodičům vytvořit co nejlepší podmínky pro práci a maximalizovat tak jejich motivaci a produktivitu,” uvedla Hana Müllerová.  

  1. Flexibilní pracovní doba: Možnost přizpůsobit pracovní dobu potřebám rodiny, zejména v krizových situacích.
  2. Možnost práce z domova: Pro rodiče, kteří potřebují být k dispozici dětem, je práce na dálku neocenitelnou výhodou.
  3. Dětské koutky a jiné možnosti péče o děti ve firmě: Umožnění snadného přístupu k péči o děti přímo na pracovišti.
  4. Podpora při návratu do práce: Usnadnění návratu po mateřské či rodičovské dovolené, včetně možnosti postupného návratu od částečného úvazku na plný úvazek.
  5. Poradenství a podpora: Nabídka služeb, jako je psychologické nebo finanční poradenství pro rodiče.

Jak pracovat s rodiči v různých věkových obdobích, pomáhá řešit také řada organizací, například Baby Office, M-arter, Aperio, Úsměv mámy nebo Máma job.

O autorce: Hana Müllerová je ředitelkou agentury Baby Office, která pomáhá firmám vytvářet to nejlepší prostředí pro pracující rodiče. Provozuje pevné dětské koutky s hlídáním i mobilní dětské koutky na eventech. Pořádá ve firmách příměstské tábory, rodinné dny, mikulášské nadílky a tvůrčí workshopy pro dospělé i děti. Více na www.babyoffice.cz.

/1Zdroj: https://www.mpsv.cz/vybrane-statisticke-udaje

You may also like...