Rostlinné maso je levnější než to živočišné
Maso, mléčné výrobky, zelenina, ovoce, chléb, benzín. Vše zdražilo kvůli inflaci a vysokým cenám surovin. Téměř vše, kromě rostlinných alternativ masa. Zatímco ceny masa prudce vzrostly, rostlinné alternativy masa prodávané v Nizozemsku zlevnily, jak ukazuje průzkum, který uskutečnila agentura Questionmark jménem nizozemské pobočky organizace ProVeg International. Cenové rozdíly mezi živočišnými produkty a rostlinnými alternativami byly poprvé zmapovány letos v únoru, podruhé pak v červnu.
Průzkum zjistit následující vývoj cen:
- V únoru 2022 byly rostlinné hamburgery v průměru o 56 centů za kilo dražší než hamburgery živočišného původu. Nyní jsou o 78 centů za kilo levnější.
- Kuřecí kousky rostlinného původu byly v únoru v průměru o 1,16 eura za kilo dražší. Nyní jsou o 37 centů za kilo levnější.
- Rostlinné mleté maso bylo v únoru v průměru o 29 centů za kilo dražší. Nyní je o 1,36 eura za kilo levnější.
Agentura porovnala nejlevnější živočišné masné výrobky s nejlevnějšími rostlinnými alternativami masa ze stejné kategorie. Produkty se srovnatelnou velikostí porce byly vždy porovnávány na základě ceny za kilogram. Celkem bylo porovnáno 36 různých produktů.
V únoru byly vegetariánské hamburgery, mleté maso a kuřecí kousky levnější nebo přibližně za stejnou cenu ve 44 % případů; nyní jsou levnější nebo přibližně za stejnou cenu v 66 % případů.
Rozdíly mezi supermarkety a mezi produkty samotnými zůstávají velké. To, že rostlinné alternativy masa oproti masu v průměru zlevnily, neznamená, že je tomu tak i u každé rostlinné alternativy masa a v každém supermarketu. Všude je však vidět stejný trend, a to prudký pokles či dokonce obrat cenových rozdílů. Z 18 zkoumaných párů produktů se cenový rozdíl zlepšil u 16 a zhoršil se pouze u 2.
Nejlepší ceny: Aldi a Lidl
Relativně nabízí Aldi a Lidl největší výhody pro ty, kteří místo živočišného masa kupovat to rostlinné. Kupující zde ušetří nejméně 6 eur za kilogram. V únoru byl však rozdíl také kladný, 2 eura za kilogram.
„V důsledku zvýšení cen již vidíme, že spotřebitelé a spotřebitelky stále více volí diskontní prodejny, jako jsou Aldi a Lidl. Mohli by ještě více snížit náklady na své potraviny tím, že by si do košíku místo masa častěji dávali rostlinnou alternativu masa,“ radí Pablo Moleman z ProVeg Netherlands.
Alternativy masa nebyly inflací téměř zasaženy
Změny jsou dány zdražením masa, nikoli zlevněním alternativ. Cena rostlinných alternativ masa zůstala ve většině případů stejná, případně zdražila jen mírně, v mnohem menší míře než maso. Maso v průměru od února do června zdražilo o 21 %, zatímco rostlinné alternativy masa zdražily pouze o 2 %.
Produkt | Průměrná cena/kg (únor, 2022) | Průměrná cena/kg (červen, 2022) | Rozdíl v % |
Burger (živočišný) | €7.33 | €8.73 | +19.1% |
Burger (rostlinný) | €7.89 | €7.95 | +0.76% |
Mleté (živočišné) | €7.50 | €9.60 | +28.0% |
Mleté (rostlinné) | €8.01 | €8.24 | +2.87% |
Nudličky (živočišné) | €11.81 | €13.81 | +16.9% |
Nudličky (rostlinné) | €12.97 | €13.44 | +3.62% |
Konzumenti a konzumentky masa doplácejí na vyšší cenu surovin
Podle ProVeg je situace způsobena inflací a vyššími náklady na suroviny v kombinaci s neefektivitou samotné produkce masa.
„Z hlediska efektivity výroby maso za rostlinnými alternativami velmi pokulhává, protože při chovu zvířat dochází ke ztrátě energie, a to až do výše 98 % z hlediska kalorií a 96 % z hlediska bílkovin. Jen pro představu na „výrobu„ jednoho kilogramu masa potřebujete až deset kilogramů obilí,“ uvádí komunikační manažerka ProVeg Česko Eva Hemmerová. „Proto je maso mnohem citlivější na narušení světového trhu než alternativy masa. Přitom cena je jednou z nejčastějších bariér, která brání spotřebitelům a spotřebitelkám v tom, aby do svého jídelníčku více rostlinných produktů zařadili.“
Svou roli však mohou hrát i samotné marže retailových řetězců. Jak uvádí Moleman: „Už díky prvnímu průzkumu jsme se dozvěděli, že u masných výrobků jsou často marže tenké jako papír. Supermarkety se snaží přilákat zákazníky tím, že nabízejí maso co nejlevněji. Běžné jsou marže kolem 8 % a někdy se maso prodává i pod cenou. Na druhou stranu masové alternativy mají marže 35 % až 50 %. Tyto vyšší marže mohly působit jako nárazník, který absorboval cenové rány, zatímco u masa neměly supermarkety jinou možnost, než ceny zvýšit. To by mohlo vysvětlovat, proč bylo maso tak silně zasaženo zvýšením cen a rostlinné náhražky nikoli.“