S příchodem teplých jarních dnů dramaticky ožil trh s ojetými auty. Růst cen se zastavil
Tuzemský trh s ojetými automobily v letošním roce výrazně roste, a to v meziměsíčním i v meziročním srovnání. Jestliže v únoru přibylo v české inzerci meziročně bezmála 16 procent nabízených aut, v právě skončeném březnu poskočilo toto číslo o dalších 10,6 procenta – na celkem 121 209 vozů. To je s přehledem nejvíc za posledních pět let, což dokládá masivní oživení sekundárního trhu. Vyplývá to z analýzy provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v Česku.
„Rekordní prodeje hlásí už třetí měsíc v řadě také naše autocentra v síti AAA AUTO a Mototechna. Dá se říci, že zažíváme prodejně nejúspěšnější rok dvaatřicetileté historie naší společnosti. Lidé zkrátka po letech pandemického a postpandemického půstu touží po pořízení modernějšího auta,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele AAA AUTO a Mototechny.
Z dat českého inzertního trhu také vyplývá, že se zastavil dosud v podstatě nepřetržitý růst nabídkových cen – meziročně jsou sice o pět procent vyšší (medián 210 tisíc korun), ale ve srovnání s únorem poprvé po dlouhé době klesly (o 2,3 procenta z 215 tisíc Kč). „Vzhledem k tomu, že mírně narostla i střední hodnota najetých kilometrů – ze 155 na 156 tisíc – a o celý rok se zvýšil věk inzerovaných vozů, z 10 na 11 let, se dá usuzovat na zvýšený dovoz starších a levnějších vozů. Což samozřejmě není dobrá zpráva pro Česko, protože tím neustále narůstá průměrné stáří vozového parku,“ říká Petr Vaněček.
Co se týče skladby pohonů nabízených aut, podíl benzinových a naftových vozů se mění jen minimálně, stejné je to u typů karoserií – i nadále vedou kombíky (26 procent nabídky), těsně následované pseudoterénními SUV (25,6 %), na třetím místě jsou s 19 procenty klasické hatchbacky, 12,5 procenta představují kdysi tak populární rodinná velkoprostorová MPV. Sedany s necelými šesti procenty jen paběrkují, ostatní karoserie jako kabriolety, kupé a pickupy představují pouhé jednotky procent. „Potvrzuje se tak, že Češi stále zůstávají kombíkovým národem, na prvním místě upřednostňují praktičnost. Stejné je to v Evropě pouze v Německu, zbytek kontinentu preferuje hatchbacky nebo sedany,“ dodává Petr Vaněček.
Z první desítky nejčastěji nabízených aut vypadla v březnu Škoda Kodiaq, nahradil ji Hyundai i30; prvních devět příček zůstává stále stejných, obsazených Škodami Octavia, Fabia a Superb, VW Golf a Passat, BMW 3, Ford Focus, BMW 5 a VW Touran.
Mírný nárůst v inzerci zaznamenávají bateriové elektromobily (BEV) i hybridy, o 57, respektive 33 kusů na 1786 hybridů a 1073 BEV. Zajímavý posun ovšem nastal v jejich cenách – elektromobily meziměsíčně zlevnily téměř o sto tisíc korun, z 880 na 778 tisíc korun (pokles o 11,6 procenta), přitom ale mají méně najeto (medián najetých kilometrů 35 vs 40 tisíc) a jsou o rok mladší (3,1 vs 4,1 roku). Meziroční pokles mediánových cen je ještě masivnější, z 914 na 778 tisíc korun (minus 15 procent) při stejném stáří 3,1 roku.
U hybridů není meziroční nárůst nabídky tak výrazný, z 617 na 718 kusů, a mediánová cena dokonce povyrostla o 40 tisíc korun na 590 tisíc Kč, přičemž nájezd i stáří zůstaly prakticky beze změny (48 tisíc km, 4,1 roku). „Ceny hybridů se zvyšují kvůli vyšší poptávce, kterou pozorujeme nejen na celém sekundárním trhu, ale i u nás v autocentrech AAA AUTO,“ říká Petr Vaněček. „Lidé u tohoto typu vozidel oceňují možnost úsporné jízdy na elektřinu a zároveň de facto neomezený dojezd na klasická paliva. Technika hybridních systémů je navíc velmi spolehlivá. Zájem o hybridy je veliký i proto, že automobilky už delší dobu avizují, že kvůli výrobním nákladům – v jednom autě jsou vlastně dvě odlišné technologie pohonu – přestanou tento typ vozů vyrábět a nahradí je čistými elektromobily,“ dodává Vaněček.
Čistě bateriová auta naopak dlouhodobě zlevňují. Zatímco před rokem byla mediánová cena Škody Enyaq 1,56 milionu korun, letos v březnu to bylo pouhých 1,1 milionu; typická Tesla Model 3 se prodávala loni za milion, letos v březnu za 750 tisíc korun. „Dostupnost elektromobilů se stále zlepšuje. Zájem o ně v poslední době roste zejména na venkově v okolí velkých měst, odkud lidé dojíždějí do zaměstnání. Na domech instalují fotovoltaiku, auta tak nabíjejí výrazně levněji než v komerčních dobíjecích stanicích. Tento trend bude do budoucna ještě posilovat,“ říká Petr Vaněček z AAA AUTO.
Co se týče „kilometrových rekordmanů“ české inzerce, v březnu vedou dodávky Volkswagen LT, jejichž 36 exemplářů má najeto průměrně bezmála 400 tisíc km, následuje BMW X3 s 370 tisíci – a velmi netradičně i Škoda 130, která urazila 330 tisíc kilometrů.
Mezi nejdražšími nabízenými automobily se v březnu nově objevily dva Mercedesy SLR McLaren za bezmála 53 milionů korun za kus, pět kousků SLS AMG od stejné značky po necelých 29 milionech Kč nebo dvě Ferrari 599 za 25 milionů. Zajímavými exempláři z inzertní nabídky jsou jistě také tři Bentley Flying Spur po šesti milionech Kč, ale i pět kusů luxusního Jeepu Wagoneer za 3,3 milionu korun. Nabídka superluxusních vozů také celkově roste – letos v březnu jich na trhu bylo 355 kusů.