Salonní vůz arcivévody Františka Ferdinanda d’Este je k vidění v Železničním depozitáři NTM Chomutov
Salonní vůz AZA 1-0086 arcivévody Františka Ferdinanda d’Este z roku 1909 je jedním z nejcennějších exponátů Národního technického muzea. Na trať v historického vlaku NTM vyjel letos v květnu naposledy. Nyní je vystaven v Železničním depozitáři Národního technického muzea v Chomutově.
„Salonní vůz AZA 1-0086 arcivévody Františka Ferdinanda d’Este je unikátní památkou železniční historie a současně cenným umělecko-řemeslným dílem. Z důvodu jeho stáří a vysoké hodnoty nebude již provozován na trati. Prohlédnout si ho tedy nyní mohou návštěvníci našeho Železničního depozitáře v Chomutově a v budoucnosti se stane jedním z důležitých exponátů Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží, “ upřesnil generální ředitel NTM Karel Ksandr.
Salonní vůz AZA 1-0086 ze sbírek Národního technického muzea byl postaven v roce 1909 pro arcivévodu Františka Ferdinanda d’Este ve smíchovské továrně Ringhoffer. Vnitřní uspořádání a vybavení vozu vycházelo z přímých požadavků arcivévody, naopak vnější vzhled byl inspirován rychlíkovými vozy c. a k. Státních drah. Návrh interiéru zpracoval dle požadavků arcivévody profesor umělecko-průmyslové školy architekt Jiří Stibral. Arcivévoda používal vůz k soukromým rodinným a polooficiálním cestám, měl ho použít i k absolvování části cesty do Sarajeva v červnu 1914, ale kvůli zadřenému ložisku nápravy k tomu nedošlo. Od roku 1924 po rozhodnutí repatriační komise byl provozován Československými státními drahami. Před zařazením do soupravy vládního vlaku ČSR prošel roku 1925 rekonstrukcí. K roku 1966 pak ČSD vůz vyřadily z provozu a roku 1970 do převzalo NTM.
V neděli 19. května se vydal na svou poslední jízdu salonní vůz arcivévody Františka Ferdinanda d’Este. Této historické chvíle se zúčastnil i prezident Petr Pavel. Stal se jedním z posledních cestujících v salonním voze a na chvíli si dokonce zkusil být strojvedoucím lokomotivy 464.102 „Ušatá“.
„Je mi velkou ctí být na chvíli svědkem dlouhé, krásné a úspěšné historie našich železničních vozidel. Děkuji za mimořádnou snahu udržet ji pro další generace,“ zapsal prezident Petr Pavel do pamětní knihy.