Schopnost rychlého přizpůsobení pomáhá firmám překonat krizi, říká generální ředitel Coca-Cola HBC

Pandemie koronaviru se stala synonymem výrazných změn na mnoha úrovních. V ekonomickém světě byla jednou z nich i změna chování spotřebitelů, která podrobila firmy na celé planetě zkoušce jejich obchodní flexibility. „Vyhrají ti, kteří se dokážou rychle přizpůsobit novému prostředí,” říká Zoran Bogdanović, generální ředitel společnosti Coca-Cola HBC, která nastalou situaci přijala i jako příležitost k prověrce své vlastní adaptability. 

Na začátku každého roku je třeba evaluovat uplynulých 12 měsíců a zachytit klíčové momenty, které měly vliv na výkon. Tento rok se v kontextu pandemie jedná o komplexnější hodnocení. “Čím více o tom přemýšlím, tím více si uvědomuji, jak daleko jsme došli v budování naší akceschopnosti, a tím vice je mi ale také jasné, že tato krize zdůraznila, jak důležitý je přínos každého jednotlivce. Bez ohledu na úroveň zaměstnání, nebo pracovní zařazení, každý je velmi cenný. Je to přispění každého jednoho z nás, schopnost se rychle přizpůsobit, co hrálo rozhodující roli v nejnáročnějším roce, jaký jsme kdy měli,” popisuje Zoran Bogdanović. 

Zoran Bogdanovič

V posledních několika letech jsme záměrně investovali prostředky do budování těch pilířů našeho podnikání, které adaptabilitu urychlí – agilní přístup, co nejširší a nejsilnější portfolio, blízké vztahy s našimi zákazníky, digitální a technická infrastruktura a v neposlední řadě také odolnost dodavatelského řetězce. Díky všem těmto prvkům jsme byli schopni se nastalé situaci nejen rychle přizpůsobit, ale z konce roku 2020 vyjít i vítězně,“ uvádí na adresu nejsložitějšího roku v historii firmy Zoran Bogdanović. Za vítězství považuje už jen to, že ani na jediný den Coca-Cola HBC nepřerušila výrobu, dokázala i v nelehké době podržet své lidi a zákazníkům se věnovat se stejnou péčí a intenzitou jako před pandemií. A to v situaci, kdy se drtivé většině z nich změnily potřeby, na které bylo nutné bezprostředně reagovat.

Protože mnozí zákazníci byli ze dne na den nuceni zavřít dveře svých obchodů, musela i společnost přehodnotit své prodejní kanály a marketingovou strategii. Napříč všemi trhy proto zvýšila podporu v oblasti maloobchodu a vytvořila nové možnosti pro rostoucí spotřebu domácností. Klíčovou roli v obchodní strategii firmy vloni hrála také podpora online prodeje a zdokonalení služeb zákazníkům, kteří mohli nově využít i online systému objednávek nebo dovážkové služby. Investice do platebních systémů u nápojových automatů pak přinesly důležitá bezkontaktní řešení pro spotřebitele, o která je právě v době pandemie zvýšený zájem.

Díky širokému portfoliu produktů a odhodlání lidí mohla společnost Coca-Cola HBC svým spotřebitelům zpříjemnit i čas v jejich domovech, které se vloni staly epicentrem jejich životů a z někdejší výhradně odpočinkové zóny se částečně proměnily v pracovny i školní učebny. „Milovníci kávy se s naší Costa Coffee mohli z pohodlí domova přiučit baristickému umění nebo se zdokonalit v přípravě prvotřídních drinků z našich šumivých nápojů v kombinaci s řadou prémiových lihovin,” přibližuje Zoran Bogdanović některé z loňských projektů společnosti Coca-Cola HBC, které ilustrují nutnost rychlého přizpůsobení a schopnost zachytit v dynamickém tržním prostředí nové příležitosti.

Právě to a týmová spolupráce, na kterou společnost klade velký důraz, dopomohlo ke zvládnutí nelehké situace, ve které se nápojářské firmy v loňském roce kvůli uzavření obchodů a restaurací ocitly. Řada z nich pak nabídla další pomoc lidem a organizacím, jež se ocitli v nouzi.

Během pandemie systém Coca-Cola v České republice a na Slovensku podpořil pracovníky v prvních liniích, nemocnice a dobrovolnické spolky 2 100 000 lahvemi nápojů v celkové hodnotě 26, 2 milionů korun. Z automatů na nápoje vznikly “rouškomaty”, z prázdných lahví nádoby na dezinfekci, mnoho kolegů se zapojilo do dodávek produktů do potravinových bank nebo například do dobrovolného trasování rizikových kontaktů v rámci projektu Chytré karantény.

Chuť učit se novým věcem, odolnost, agilnost, ale také schopnost osobního rozvoje jsou podle Zorana Bogdanoviće dovednostmi, bez kterých se v následují dekádě firmy a jejich zaměstnanci neobejdou. „Jsem hrdý na to, co jsme v loňském roce dokázali. Je vidět, že nám tyto vlastnosti nejsou cizí,“ uzavírá Zoran Bogdanović.

You may also like...