Shell přináší dopravcům nové palivo RENEWABLE DIESEL. Snižuje emisní náklady bez úpravy vozidel

Společnost Shell Czech Republic a.s. na českém trhu představuje nové palivo Shell Renewable Diesel, které přináší až 90% snížení emisí COe¹ ve srovnání s konvenční naftou B7². Palivo je dostupné na čerpací stanici Svatá Kateřina na dálnici D5, která leží na klíčovém dopravním spojení s Německem a západní Evropou. Shell Renewable Diesel je tzv. „drop-in“ palivo, což znamená, že může být okamžitě používáno ve stávajících dieselových motorech bez nutnosti jakýchkoliv technických úprav. Kromě výrazného snížení emisí skleníkových plynů nabízí palivo také nižší emise oxidů dusíku a pevných částic, díky vysokému cetanovému číslu umožňuje také snadnější startování při nízkých teplotách.

Shell Renewable Diesel představuje významný krok v dekarbonizaci silniční dopravy. Je to parafinické palivo (HVO/HEFA), které se vyrábí pomocí hydrogenace a izomerace obnovitelných surovin především z odpadu a sekundárních produktů, jako jsou např. použitý stolní olej nebo živočišné tuky.

„Uvedení paliva Shell Renewable Diesel na český trh je součástí našeho závazku pomáhat zákazníkům v dekarbonizaci jejich provozu. V rámci našeho portfolia nabízíme různá řešení, která pomáhají snižovat emise v dopravě. Spuštění prodeje Shell Renewable Diesel je dalším logickým krokem v našem úsilí nabízet zákazníkům alternativní paliva s nižší uhlíkovou stopou. Jsme si vědomi, že dekarbonizace je postupný proces. Každá technologie se vyvíjí a Shell Renewable Diesel je ukázkou vývoje paliv pro vznětové motory,“ říká Daniel Vagaský, předseda představenstva společnosti Shell Czech Republic a.s.

Shell Renewable Diesel přináší pro provozovatele vozového parku řadu výhod:

  • Snížení emisí CO₂e¹ až o 90 % ve srovnání s konvenční naftou²
  • Lze použít přímo ve vznětových motorech vašeho stávajícího vozového parku
  • Palivo s čistším spalováním, které je alternativou k naftě
  • Nižší emise: snížení emisí regulovaných znečišťujících látek oxidů dusíku (NOx), pevných částic (PM), oxidu uhelnatého (CO) a nespálených uhlovodíků (HC)
  • Může snížit hluk
  • Vynikající výkon při spalování za nízkých teplot
  • Skladovatelnost: nižší riziko růstu mikroorganismů. Bez biosložek (FAME – metylester mastných kyselin)
  • Rychleji se biologicky rozkládá a vykazuje menší ekotoxicitu

„Pro dopravce je klíčové, že Shell Renewable Diesel mohou používat v jejich stávajících vozidlech bez jakýchkoliv technických úprav, a to za předpokladu, že motory jsou schváleny pro používání paliv podle normy EN15940. Zákazníci zároveň obdrží čtvrtletní prohlášení Shell Customer Carbon Statements, která dokumentují dosažené snížení emisí COe, což jim pomáhá prokazovat snižování emisí v rámci jejich vlastního reportingu,“ uvádí Daniel Vagaský.

Shell Renewable Diesel lze v nádrži míchat s naftou

Shell Renewable Diesel lze ihned používat ve stávajících dieselových motorech, které jsou schváleny pro používání paliv podle normy EN15940. Zákazníci nemusí vyprazdňovat palivové nádrže před prvním použitím – Shell Renewable Diesel lze použít samostatně nebo míchat s běžnou naftou EN590 B7 diesel v jakémkoli poměru.

V Evropě je od listopadu 2024 Shell Renewable Diesel dostupný v Německu, dále také v Nizozemsku, Francii, Belgii, Norsku, Švédsku a Finsku. Nyní přichází i na český trh jako součást závazku společnosti Shell podporovat transformaci směrem k nízkouhlíkové dopravě. Palivo je dostupné na čerpací stanici Svatá Kateřina na dálnici D5, která leží na klíčovém dopravním koridoru do Německa a západní Evropy.

¹ Mezi 80%-90% CO₂e. CO₂e (ekvivalent oxidu uhličitého) zahrnuje emise CO₂, CH₄ a N₂O.

² Snížené emise CO2e jsou vypočítány porovnáním k základní hodnotě skleníkových plynů (GHG) 90 g CO2e /MJ metodou Well-to-Wheel, která platí pro diesel B7 na trhu Evropské unie. Uhlíková stopa dieselu B7 je vypočítána společností Shell na základě emisních faktorů z reportu JEC Well-to-Tank report v5 a interních studií společnosti Shell. (Odkaz: Evropská komise, Společné výzkumné centrum, Prussi, M., Yugo, M., De Prada, L., et al., JEC well-to-tank report V5: JEC well-to-wheels analysis: well-to-wheels analysis of future automotive fuels and powetrains in the European context, Úřad pro publikace Evropské unie, 2020, https://data.europa.eu/doi/10.2760/959137).

You may also like...