Škoda Auto dodala v roce 2022 celosvětově 731 300 automobilů
Uplynulý rok byl pro společnost Škoda Auto, stejně jako pro celé automobilové odvětví, naplněn řadou výzev. Avšak navzdory přetrvávajícímu nedostatku polovodičů, válce na Ukrajině, potížím v dodavatelském řetězci, rostoucím cenám energií a surovin a pokračující nejistotě na globálních trzích dodala automobilka zákazníkům celkem 731 300 vozů a vysoký zůstává i počet zatím nevyřízených objednávek. To dokládá, že poptávka po vozech Škoda je stále na vysoké úrovni.
Vzrůstající popularita plně elektrického modelu Enyaq iV (+20 %) ukazuje, že elektrická ofenziva značky Škoda byla zahájena úspěšně. Kromě toho se i nadále těší velké zákaznické oblibě modely Škoda se spalovacími motory, nejprodávanější je i nadále Octavia následovaná vozy SUV Kamiq a Kodiaq. V roce 2022 Škoda také výrazně posílila své aktivity v oblasti internacionalizace: Na strategicky významném a rostoucím indickém trhu Škoda Auto své dodávky dokonce více než zdvojnásobila. Dalším klíčovým krokem k využití růstového potenciálu bude expanze na vietnamský trh.
Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, říká: „Škoda Auto nebyla ve své novodobé historii nikdy konfrontována s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. Naše společnost přesto prochází tímto náročným obdobím sebejistě – zejména díky atraktivnímu a modernímu modelovému portfoliu zahrnujícímu elektrické modely a vozy s konvenčním pohonem, našim zkušeným a motivovaným zaměstnancům a také úzké spolupráci se sociálním partnerem Odbory KOVO. Prokázali jsme značnou odolnost – a to je vlastnost, která má ve stále rychleji se měnícím prostředí zásadní význam.
Díky zrychlení elektrické ofenzivy jsme dobře připraveni na další roky a i nadále budeme pracovat na posílení významu České republiky jako důležitého centra automobilového průmyslu a elektromobility. Situace na trhu zůstane napjatá i v roce 2023, ale jsme optimističtí s jistou dávkou opatrnosti a věříme v postupné zlepšení situace během následujících měsíců. Navíc je zjevné, že se námi zvolená strategie již osvědčuje a nabízené produkty jsou zákazníky velmi pozitivně přijímány. Stavíme tak na velmi pevných základech, abychom společnost Škoda Auto úspěšně provedli rokem 2023, ve kterém, mimo jiné, představíme novou generaci našich vozů Superb a Kodiaq.“
Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Prodej a marketing, dodává: „V loňském roce jsme zákazníkům po celém světě dodali 731 300 vozidel. V Indii, která se již stala jedním ze tří našich nejdůležitějších trhů, se nám dokonce podařilo dodávky více než zdvojnásobit. Modely představené během roku 2022 se navíc setkaly s velkým zájmem zákazníků. Dobrý start má za sebou nová Fabia Monte Carlo a plně elektrický vůz Enyaq iV se těší výraznému nárůstu popularity. Těchto úspěchů jsme dosáhli na pozadí pandemie koronaviru, nedostatku polovodičů a války na Ukrajině.
Chtěl bych poděkovat našim zákazníkům za jejich trpělivost vzhledem k dlouhým dodacím lhůtám způsobeným těmito vlivy. Usilovně pracujeme na tom, abychom vozy zákazníkům dodali co nejdříve. Rád bych také poděkoval všem našim partnerům – zejména našim oddaným dealerům – za jejich mimořádné úsilí. V letošním roce budou následovat další slibné novinky: nová generace modelů Kodiaq a Superb a také facelifty modelů Kamiq a Scala. Navíc naše e-ofenziva je v plném proudu. Již v roce 2026 uvedeme na trh tři nové plně elektrické modely a další budou následovat.“
Dodávky vozů Škoda zákazníkům v roce 2022:
(v kusech, zaokrouhleno, po modelech; změna v % oproti roku 2021)
Škoda Octavia 141 100; -29,7 %
Škoda Kamiq 96 300; -20,3 %
Škoda Kodiaq 94 500; -4,2 %
Škoda Fabia 92 700; -6,5 %
Škoda Karoq 87 700; -26,4 %
Škoda Superb 60 800; -8,0 %
Škoda Enyaq 53 700; +20,0 %
Škoda Scala 39 500; -17,9 %
Škoda Kushaq 26 800; +110,2 %
Škoda Slavia 20 900; –
Škoda Rapid 17 300; -72,8 %
Investice do silné budoucnosti
Škoda Auto zrychluje svoji elektrickou ofenzivu a významně investuje do transformace společnosti. V příštích letech vydá česká automobilka dalších 5,6 miliardy eur na rozvoj elektromobility a 700 milionů eur na posílení digitalizace. Proměna firmy je již navenek patrná díky nové vizuální identitě, kterou společnost představila na konci loňského léta. Součástí změn je nový designový jazyk, modernizované logo a komplexní proměna korporátní identity (CI).
Automobilka také pokračuje s další expanzí na nová zahraniční odbytiště: brzy se chystá vstoupit na vietnamský trh. Ve spolupráci s lokálním partnerem, společností Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor), tam v první polovině letošního roku začne prodávat první evropské modely.