Sodexo Benefity: Ceny obědů za rok vzrostly o pětinu
V prosinci 2021 to bylo 151,20 korun, v prosinci 2022 už 180,40 korun. Průměrná útrata za oběd v restauraci se za rok zvýšila o 29 korun, tedy o 19 %. Vyplývá to z plateb stravenkovými kartami Gastro Pass Card společnosti Sodexo Benefity, největšího poskytovatele benefitů v České republice.
„Jde o bezprecedentní růst, který za uplynulých dvacet let nepamatujeme. Příčinou jsou samozřejmě rostoucí ceny surovin, nájmů, energií, ale i růst mezd doprovázený nedostatkem pracovních sil v gastro oboru. Obědy za loňský rok v podstatě zdražily o inflaci, byť ještě v létě to vypadalo, že se inflace do jejich cen celá nepromítne,“ říká Jan Michelfeit ze společnosti Sodexo Benefity a dokládá své tvrzení čísly: „Zatímco od začátku loňského roku se ceny meziměsíčně zvyšovaly maximálně o dvě koruny, v září přišel skok o více než pět korun. Zřejmě to souvisí s tím, že provozovatelé restaurací se po skončení prázdnin odvážili do konečných cen výrazněji promítnout své rostoucí náklady. Už jim totiž nic jiného nezbývalo. Někteří restauratéři se zdražováním v první polovině roku váhali, aby nepřišli o zákazníky – o to znatelnější cenový skok museli na podzim učinit.“
Nejdražší byly v prosinci obědy v Praze, kde za ně lidé v průměru platili 203,50 Kč, nejlevněji se v posledním měsíci loňského roku obědvalo na Vysočině a v Ústeckém kraji, kde cena překročila 161 korun.
„Ještě palčivěji si zdražování obědů uvědomíme při pohledu na roky 2021 a 2020. Už v prosinci 2021 byl totiž meziroční růst dvanáctiprocentní. O rok dříve – tedy mezi prosincem 2019 a prosincem 2020 – to přitom bylo jen o 3 %,“ připomíná Jan Michelfeit, podle něhož ceny budou růst i nadále, byť zdražování nebude tak drastické.
„Zdražení dle mého názoru ještě v roce 2023 uvidíme, ale bude pozvolnější se zpomalujícím se tempem inflace. Pokles inflace pod desetiprocentní hranici očekáváme v polovině letošního roku. Zároveň platí, že stále více strávníků už není ochotno zvyšující se ceny akceptovat, což na restaurace vytváří tlak z druhé strany,“ míní Michelfeit. Opačným směrem než ceny obědových menu totiž už několik měsíců v řadě míří počty transakcí v restauracích. Z dat Sodexo Benefity vyplývá, že zákazníci se stravenkovými kartami se přelévají do obchodů s potravinami a posilují tak mezinárodní řetězce či online hráči s dovozem jídla nebo potravin. „Lidé logicky hledají způsoby, jak ušetřit a je zřejmé, že si mnohem častěji vaří doma z nakoupených surovin,“ konstatuje Michelfeit.
Foto: Sodexo