Sodexo: Jaké bylo čerpání benefitů v časech covidu

Z transakční dat karet s volnočasovými benefity společnosti Sodexo Benefity vyplývá, že lidé začali během covidové uzávěry více myslet na své zdraví. A to nejen po fyzické, ale také psychické stránce.

Zdá se, že koronavirová epidemie je za námi a že život se bude pomalu vracet k normálu. Bude to však jiný normál než ten v roce 2019. Zákazy a omezení, které nás s malými přestávkami provázely více než rok, totiž proměnily chování lidí a firem. A je více než pravděpodobné, že změna nebude jen dočasná, ale že se propíše i do budoucnosti. „V loňském roce se čerpání benefitů jednoznačně přesunulo do péče o zdraví. Výrazně se zvýšil počet transakcí v lékárnách, kdy lze na benefitové karty kupovat vitaminové přípravky, dezinfekci i roušky případně respirátory,“ říká Daniel Čapek, generální ředitel společnosti Sodexo Benefity.

Počet transakcí Flexi Pass CARD (FPC) přesáhl v roce 2020 dva miliony. „Lékárny si ukrojily z celkového objemu transakcí o 20 % více než mají běžně. Nárůst jsme zaznamenali hned při prvním lockdownu, kdy lidé nakupovali ochranné pomůcky, dezinfekci. Stejné to bylo na podzim a vyšší čerpání se v lékárnách drží doteď,“ popisuje Čapek s tím, že za první tři měsíce letošního roku, tedy v časech nejpřísnějšího lockdownu, byla dominance lékáren ještě výraznější.

Přibylo uživatelů

Kategorie digitálních benefitů pro volný čas roste přímo raketově a přibývá i počet uživatelů. V roce 2019 jich bylo 135 000, loni 200 000 a letos je to 250 000. Firmy si uvědomily, že zaměstnanci zdraví po stránce fyzické i psychické jsou to nejcennější, co mají,“ domnívá se Daniel Čapek a pokračuje: „Vidíme u nich obrovský nárůst zájmu v oblasti duševního zdraví a zdraví obecně. A já se tomu nedivím. Když si představím lidi, kteří v kanceláři nebyli měsíce a sedí doma sami, protože nemají rodinu, která by je podpořila, tak jejich osamělost je nebezpečná. Sami jsme začali našim zaměstnancům nabízet konzultace s terapeutem o věcech pracovních i soukromých. Ostatně – služby týkající se podpory duševního zdraví mohou čerpat i uživatelé našich volnočasových benefitů. Již jsme uzavřeli partnerství s online platformou, které tento servis nabízí a zaměstnanci je mohou prostřednictvím benefitů čerpat.“ 

Daniel Čapek zároveň připomíná, že firmy, které využívají benefitní portál (Cafeterie), mají díky tomu v ruce významný nástroj, kterým mohou své zaměstnance k péči o zdraví „směrovat“. „Systém čerpání lze nastavit tak, že benefity, jež jsou z pohledu zaměstnavatele žádoucí, mohu zvýhodnit a přidat k nimi něco navíc. Nebo mohu na daný segment alokovat vyšší částku,“ nastiňuje možnou strategii Čapek, který je přesvědčen, že důraz na propojení personální politiky se systémem benefitů se bude zvyšovat.

Důraz na pohyb

Podle Čapka je zřejmé, že si lidé uvědomili svou zranitelnost a mnoho z nich se rozhodlo také více sportovat. „V časech covidu výrazně posílily servisy a půjčovny kol, protože to byla jedna z aktivit, kterou bylo možné provozovat i během jarní a podzimním uzávěry. Jejich nárůst byl desetiprocentní. A v zimě podobně výrazně vzrostly půjčovny běžek,“ připomíná.

Zájem o pohybové aktivity dokládají rovněž data z ActivePass. „Během července 2020 byl průměrný počet návštěv provozoven s ActivePassem 4,3 měsíčně na osobu, což je úroveň, jaká bývá v lednu a únoru, kdy lidé chodí za sportem nejčastěji. Standardní letní návštěvnost bývá zhruba poloviční. Zároveň dlouhodobě platí, že lidé sportují zejména na začátku týdne a o víkendu jejich aktivita klesá. Červencová data ale ukazují něco jiného. Nejvíce vstupů systém zaznamenal ve středy a čtvrtky. S tím, jak řada firem kombinovala práci z domova a práci v kanceláři je možné, že si lidé brali home office okolo víkendu. Práci v kanceláři pak směřovali na prostředek týdne, a víme, že do sportovních provozoven chodí před nebo po práci,“ vysvětluje Daniel Čapek, který očekává podobný vývoj i nyní, a přidává pár tipů, kde ještě – vedle sportovních a relaxačních aktivit – lze volnočasové benefity uplatnit: „Můžete si koupit lístky do divadla, která už se otevírají a navíc řada z nich letos bude hrát i přes léto, můžete jít na koncert, do kina, do galerie i na zámek, nebo pro sebe či své blízké pořídit zážitek od společnosti Allegria či na Slevomatu. Letos jsou v módě také výlety s karavanem, a i ten si můžete s naší kartou vypůjčit a pak tou samou kartou uhradit pobyt v kempu, penzionu či v hotelu. Karty přijímají i jazykové školy, autoškoly či další vzdělávací instituce, knihkupectví a mnoho dalších.“

Foto: Sodexo

You may also like...