Spark Alliance: reakce EU na nabíjecí stanici Tesla Supercharger

V souvislosti s evropskou iniciativou pro urychlené přijetí elektromobilů a zákazu výroby spalovacích motorů do roku 2035 se kritika z velké části zaměřila na nedostatečnou nabíjecí infrastrukturu. Právě na tuto slabinu má nový projekt s názvem Spark Alliance působit. Čtyři z největších evropských nabíjecích společností spojily své síly v tomto směru, aby vytvořily rozsáhlou síť stanic, které by mohly konkurovat známým Superchargerům Tesla, pokud jde o dojezd. Pomůže Spark evropským automobilkám s rychlejším přechodem na elektromobilitu a ukončením éry, ve které americký gigant vládl?

Jedna nabíjecí síť pro všechny

Projekt Spark Alliance byl představen 2. dubna 2025 a spojuje čtyři silná jména v evropské nabíjecí infrastruktuře – italskou Atlantu, francouzskou Electru, nizozemskou Fastned a německou Ionity. Společně chtějí vytvořit jednotnou síť nabíjecích stanic, která výrazně urychlí přechod na elektromobily napříč kontinentem. Jedná se o zásadní a průlomový krok v elektrifikaci evropské dopravy. Cílem této dohody je nejen rozsah, ale také jednotnost plateb a kompatibility, a to navzdory skutečnosti, že se jedná o různé společnosti. Od června 2025 budou moci zákazníci k platbám využívat mobilní aplikaci kteréhokoliv člena projektu. Jak uvedla agentura Reuters, tento přístup má vyřešit současný problém nesourodých platebních systémů mezi nabíječkami od různých poskytovatelů a zlepšit uživatelskou zkušenost.

Srovnání s Tesla Supercharger

Spark Alliance plánuje spustit až 11 000 ultrarychlých nabíječek na 1 700 místech ve 25 evropských zemích, což by podle zástupců aliance mělo v počtech překonat i Tesla Superchargery. Nabíjecí výkon má být také vyšší. Zapalovací stanice mají nabízet nabíjení až 400 kilowattů, zatímco Tesla Supercharger běžně nabízí 250 kilowattů, i když plánuje zvýšení na 300 až 500 kilowattů. Rozdíl bude také v již zmíněné uniformitě. Tesla dlouho držela svůj systém uzavřený pouze pro svá vlastní vozidla a ostatním značkám jej začala otevírat až na začátku loňského roku. Důležitým rozdílem je také závazek využívat obnovitelné zdroje energie. Tesla sice komunikuje svou ekologickou vizi, ale v praxi ji nekonzistentně využívá u nabíječek. Podle Energynews a Electrek se Spark snaží tuto mezeru zaplnit čistší energií přímo v době nabíjení, protože je to jeden z klíčových faktorů pro klimaticky odpovědný přechod na elektromobilitu.

Dopad na Teslu

Pokud Tesla neurychlí rozšiřování své sítě Supercharger a neotevře se více partnerstvím, mohla by ztratit významnou část podílu na trhu. Zdá se, že tento proces již začal, protože jeho prodeje v Evropě čelí od začátku roku prudkému poklesu, ale to je z velké části přičítáno kontroverzi kolem generálního ředitele Elona Muska. Aliance Spark je sice konkurentem Tesly v Evropě díky svému většímu rozsahu, vyšším rychlostem nabíjení a otevřenosti všem značkám, ale zároveň vytváří prostor pro spolupráci. Projekt tak podporuje celkový růst odvětví, z čehož může těžit i Tesla, jako přední výrobce.

Pomůže Spark evropskému automobilovému průmyslu?

Aliance Spark představuje klíčový milník také pro evropské automobilky, jako jsou Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW a Porsche, protože přímo reaguje na jednu z hlavních výzev elektromobility – nedostatečnou a roztříštěnou nabíjecí infrastrukturu. Její expanze posílí důvěru spotřebitelů a zároveň sníží tlak na automobilky, které se dosud musely spoléhat buď na vlastní sítě, nebo na komplikovaná partnerství. Kromě toho byli všichni tito výrobci automobilů součástí konsorcia, které založilo společnost Ionity, člena Spark Alliance, což znamená, že mohou přímo těžit z úspěchu projektu.

Klíčové faktory ve prospěch výrobců automobilů

Pro Volkswagen je nabíjecí infrastruktura klíčová kvůli růstu jeho ID. V případě Mercedes-Benz posiluje Spark Alliance svůj plán na elektrifikaci svého portfolia, zejména elektromobilů řady EQ. BMW, stejně jako Mercedes-Benz, se může spolehnout na stabilní a rychlou nabíjecí infrastrukturu, kterou podporují modely jako i3 a iX. Porsche může také posílit svou konkurenceschopnost na evropském trhu s modelem Taycan. Tito výrobci však čelí vážné konkurenci, zejména z Číny, a zároveň jsou vystaveni geopolitickému a obchodnímu napětí. Současný tlak může ovlivnit jejich ziskovost, ale podle Delano.lu dat jim Spark může umožnit soustředit se na další vývoj a propagaci elektromobilů.

Splnění cílů udržitelnosti

I když se tato iniciativa nezabývá geopolitickými faktory nebo americkými cly, posiluje postavení evropských producentů na domácím trhu. Díky synergii systémů a využívání obnovitelných zdrojů mohou tyto štítky lépe plnit cíle udržitelnosti i plány rozvoje infrastruktury EU. Důležitý je také psychologický efekt – jediná silná síť podporuje myšlenku, že elektromobilita v Evropě již není jen vizí, ale realitou. Jak uvádí DW.com, pro výrobce automobilů to znamená příležitost přesunout svou pozornost od řešení technických překážek k inovacím, výkonu a cenové dostupnosti svých modelů.

Podpora EU

Evropská unie také nenechává rozvoj elektromobility náhodě. Podle nařízení o alternativních palivech a infrastruktuře (AFIR) mají být od letošního roku na hlavních silnicích instalovány rychlonabíječky každých 60 kilometrů.  Podle odhadů společnosti Virta Global by jich mělo být do roku 2030 v provozu až 3,5 milionu. Spark Alliance do těchto plánů dokonale zapadá. Jeho síť může výrobcům automobilů pomoci splnit emisní limity a předpisy, které budou stále přísnější.

Světlejší budoucnost pro elektromobily

Spark přichází právě včas, aby pomohl překonat jednu z posledních velkých překážek masového zavádění elektromobilů v Evropě. Může výrazně posílit postavení tuzemských automobilek v hospodářské soutěži a zároveň jim pomoci splnit stále přísnější emisní a infrastrukturní cíle EU. I když to pro Teslu znamená další konkurenci, projekt může přispět k celkovému růstu a lepší stabilizaci trhu, což bude přínosem pro všechny.

Olívia Lacenová, hlavní analytička Wonderinterest Trading Ltd.

You may also like...