Spectaculare uvítá současnou britskou producentskou špičku Rival Consoles a Lone

Už potřetí se do Paláce Akropolis vrací Rival Consoles, hudebník spojený s kultovním labelem Erased Tapes. Ve středu 16. března přiveze do Prahy mimo jiné materiál ze své nové desky Overflow. V jeho hudbě se potkává přímočarost ostrovní klubové scény se sofistikovaností moderní vážné hudby, shoegaze, ambient, minimal techno i filmová hudba.

Lone

Večírek festivalu Spectaculare přivítá i britského producenta jménem Lone, který už víc než dekádu patří mezi špičku klubových beatmakerů na ostrovech. Koncert doprovodí VJ Roberth Raths, zakladatel právě slavného vydavatelství Erased Tapes a bratislavský novomediální umělec a VJ Boris Vitázek.

Značka Erased Tapes je poslední dobou spojována s výraznou vlnou postklasické hudby, původně ale byla domovem producentů spadajících do kategorie IDM a experimentálního techna. Byly to právě první nahrávky anglického producenta Ryana Lee Westa, který si říkal Aparatec, jež v roce 2007 inspirovaly Roberta Rathse, aby Erased Tapes založil. Zuřivý mix breakcore a samplů vážné hudby se objevil na Westových prvních EPčkách na Erased Tapes, poté se vystudovaný zvukový inženýr z Leicesteru na konci dekády přejmenoval na Rival Consoles a začal k hudbě přistupovat o něco sofistikovaněji. Verva a znepokojující atmosféra ale zůstaly.

Průlomová deska Rival Consoles nazvaná Howl z roku 2013 dávkuje manickou euforii s melancholickými pasážemi, hutné beatové spletence prořezávají syntezátorové riffy. Na mysl jednomu vytanou Jon Hopkins nebo Clark, s nimiž Rival Consoles odjel turné. Zatím poslední album Rival Consoles nazvané Overflow se zrodilo díky spolupráci se světoznámým choreografem Alexanderem Whitleym. Ten hudebníka pozval do projektu, který se ptá, co se děje s člověkem v éře neviditelných algoritmů, šmírovacích technologií a velkých dat ovlivňujících naše životy. Na desce Rival Consoles například sampluje elektromagnetické signály uvnitř iPhonu napojeného na sociální média. „Ve světě velkých dat je všechno neviditelné, tiché a skryté za příjemnou a lákavou estetikou,“ říká o desce Rival Consoles.

Ať už se inspiruje kteroukoliv odnoží klubové hudby, můžete si být jistí, že britský producent Lone k materiálu přistoupí s unikátním citem pro detail a posedlostí stoprocentního fanouška.

Rodák z Nottinghamu, občanským jménem Matt Cutler patří už dekádu a půl mezi absolutní špičku elektronických producentů. V začátcích se výrazně inspiroval Boards of Canada a Madlibem a poprvé na sebe upozornil v roce 2008 albem Lemurian, které navazovalo na ležérní beaty downtempa. Na desce Emerald Fantasy Tracks z roku 2010 vyvolával duchy taneční extáze raveové éry, zatímco Reality Testing čerpalo z abstraktního hip hopu.

Matt Cutler byl nejprve členem hiphopového dua Kids in Tracksuits. Hráli třeba s De La Soul, ale pak se jejich kariéra zasekla a v roce 2007 se zrodil sólový projekt Lone – producentský chameleon, který s každou deskou radostně objevuje odlišné odstíny klubového soundu a elektroniky. S hip hopem ale zůstal ve styku, úzce spolupracuje s americkou rapperkou Azealií Banks. Aktuální album Always Inside Your Head je také první, na němž se objevují vokalisté – konkrétně britská zpěvačka Morgane Diet. Hlavní inspirací k nové desce byli Cocteau Twins a My Bloody Valentine. „Zkoušel jsem si představit, jaké by to bylo, kdyby Kevin Shields produkoval acidhouseový track,“ vysvětluje Lone, který už má za sebou v Praze několik skvělých koncertů v menších klubech. 16. března zahraje poprvé v Paláci Akropolis a to na večeru festivalu Spectaculare. Devátý ročník festivalu přináší kromě koncertů v Paláci Akropolis a Planetáriu Praha také filmové projekce v Bio Oko, workshopy s umělci či výstavu Jana Hladila v The Chemistry Gallery.

You may also like...