Společnost Bell oznámila dodávku třetího vrtulníku Bell 429 v konfiguraci HEMS pro Air Zermatt
Společnost Bell Textron Inc., dceřiná firma Textron Inc. (NYSE: TXT), oznámila, že se švýcarskou Air Zermatt, která provozuje leteckou záchrannou službu, podepsala smlouvu na dodávku třetího vrtulníku Bell 429 v konfiguraci HEMS (letecká záchranná služba).
„Air Zermatt, která provádí vysokohorské pátrací záchranné mise, působí ve vysoce obtížném a náročném prostředí. Skutečnost, že se rozhodli si pořídit další, v pořadí již třetí, vrtulník Bell 429, jasně ukazuje, jak těmto strojům důvěřují.“ sdělil Patrick Moulay, senior viceprezident společnosti Bell pro mezinárodní komerční aktivity.
Air Zermatt se během své více než padesátileté historie neustále vyvíjel a rozšiřoval záchranné operace. Společnost původně začínala s jedním strojem a dnes vlastní flotilu jedenácti vrtulníků, které využívá nejenom k výše zmíněným pátracích a záchranářským misím; každoročně jich provede přibližně 2 000 a naprostou většinu s Bell 429.
Gerold Biner, generální ředitel společnosti Air Zermatt, je sám pilotem. První kvalifikaci získal na vrtulníku Bell 206 Jet Ranger a od té doby nalétal téměř 16 000 letových hodin. Má také rozsáhlé zkušenosti s horskou záchranou, neboť provedl přibližně 5 000 záchranných misí. Biner k nákupu uvedl: „Bell naše aktivity vždy podporoval a dodal nám vynikající stroje. Jejich vrtulník 429 je třída sama o sobě – výkonný a spolehlivý. Často ho používáme pro záchranné a vyprošťovací mise v horách, kde operujeme ve výšce až 4 600 m. Mimořádně nás proto těší, že stávající flotilu doplníme o jejich další stroj,“ a pokračoval: „Vzpomínám si, když jsem v něm během ukázkového letu poprvé letěl, ohromila mě jeho všestrannost, výkon, ergonomie kabiny a v konfiguraci IFR i snížená zátěž pilota, takže jsme okamžitě věděli, že nejen díky velkému objemu kabiny a vynikajícímu výhledu to bude ideální stroj pro náš provoz.“
Již přes třicet let se při ošetření pacienta se závažným traumatem užívá pojem „zlatá hodina“. Ten vychází z odhadu, že 60 minut je zhruba čas, po který je zdravý organizmus schopen více či méně kompenzovat zátěž závažného traumatu a který mají záchranné služby na to, aby dopravili postiženého do místa definitivního ošetření. „Bereme-li v úvahu tedy tento koncept, je jasné, že čím rychleji se pacientovi dostane potřebného ošetření, tím větší má šanci na přežití,“ řekl Steve Soliz, specialista segmentu HEMS společnosti Bell a dodal: „Proto je důležité mít pro leteckou záchranou službu co nejlepší stroj. Při vývoji k tomu určených vrtulníků je tedy zásadní brát v potaz potřeby pilotů, lékařů a provozovatelů.“
Piloti: větší výkon a menší pracovní zátěž
Pro piloty vrtulníků HEMS je zásadní rychlost, manévrovatelnost a dostatek dostupného výkonu v záloze. Díky dvěma motorům Prát & Whitney’, z nichž každý poskytuje maximální trvalý výkon 635 k a umožňuje maximální cestovní rychlost 278 km/h, zajišťuje Bell 429 rychlou přepravu pacientů do nemocnic v době, kdy se počítá každá sekunda. Digitální řízení motorů a avionika jsou navíc navrženy tak, aby minimalizovaly pracovní zátěž pilota a ten se mohl více věnovat situačnímu přehledu, navigaci a komunikaci.
Lékaři: maximální prostor a lepší dostupnost
Pro lékaře na palubě jsou hlavními prioritami prostor v kabině a snadný přístup k pacientům. Bell 429 nabízí při relativně malých rozměrech kabinový prostor srovnatelný s letadlem. Má nejširší dveře ve své třídě (přibližně o třetinu širší než jeho konkurenti) a je osazen čtyřlistým hlavním rotorem se speciálním zakončením rotorových listů pro snížení hladiny hluku, nákladními dveřmi v zadní části trupu pro snazší naložení pacienta na nosítkách, navíc je rovná podlaha kabiny ve stejné výšce jako nosítka.
Provozovatelé: spolehlivost a konfigurovatelnost
Pro provozovatele leteckých záchranných služeb je klíčovým faktorem mimořádně spolehlivá platforma s minimálními prostoji při údržbě, v čemž Bell 429 vyniká a je po většinu času připraven k plnění úkolů. Dokonce i v případě plánované údržby je její délka výrazně kratší v porovnání s konkurencí, a navíc zřídkakdy vyžaduje neplánovanou údržbu.
„Ačkoliv je Bell 429 je k dispozici ve třech verzích HEMS, tak úzce spolupracujeme s provozovateli na konfiguraci podle jejich specifických potřeb – ať už jde o společné funkce s ostatními stroji v jejich flotile, nebo o optimalizaci schopností daného vrtulníku plnit různé mise,“ dodal Soliz.
Kromě pátracích a záchranných plní Bell 429 celou řadu dalších misí jako je pomoc při přírodních katastrofách, národní bezpečnost nebo vojenský výcvik. Začátkem letošního roku dosáhly stroje Bell 429 významného milníku, když překonaly hranici 500 000 celosvětově nalétaných hodin. I přes neustále se vyvíjející požadavky si udržují svoje vedoucí postavení – mezi pokročilé funkce například patří let podle přístrojů (IFR) pro samostatného pilota, certifikace vrtulníku v kategorie A (tj., že i v případě poruchy motoru může bezpečně pokračovat) a integrovaný skleněný kokpit s avionikou, který nabízí výbornou kombinaci flexibility, bezpečnosti a odolnosti.