Sportovní Toyota GR Yaris s technologií WRC

Nový GR Yaris je ryzí sportovní vůz, jenž vychází z poznatků a zkušeností Toyoty získaných ve světovém rallyovém šampionátu (WRC), kde automobilka vybojovala titul mistra světa. Vůz postavený na úspěších v motorsportu přináší technologie a design závodních vozů přímo do světa homologovaných aut.

GR Yaris stojí na samotném vrcholu zbrusu nové modelové řady Yaris a představuje jedinečný model, jenž zhmotňuje výsledky konstrukčního umu společnosti TOYOTA GAZOO Racing a závodního týmu Tommi Mäkinen Racing, partnera automobilky Toyota v soutěžích WRC.

Vůz se na trhu objeví v druhé polovině roku 2020 a půjde ve šlépějích modelu GR Supra jako druhý globální model Toyota s označením GR.

Jednou ze snah společnosti GAZOO Racing je využívat motoristický sport ke zdokonalování našeho know-how a rozvoji zaměstnanců s cílem vyvíjet sériové sportovní vozy světové třídy. Zatímco nová GR Supra je sportovním vozem vyvinutým prostřednictvím závodů na okruzích, GR Yaris je odvozen od naší účasti v rallyových soutěžích a právě na to mnoho našich fanoušků čekalo,“ říká Šigeki Tomojama, prezident TOYOTA GAZOO Racing.

Všechny aspekty tohoto vozu se zaměřují na otázky výkonu: zbrusu nová podvozková platforma a motor, nové zavěšení, lehká konstrukce a aerodynamický styl nebo nový systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR. S ohledem na vysoký výkon a nízkou hmotnost disponuje vůz všemi atributy potřebnými k úspěchu v soutěžích, ale stejně tak dokáže přinést opojné jízdní schopnosti v roli super-hot hatche pro běžné silnice.

Tradice
GR Yaris coby homologační model podpoří vývoj nového soutěžního vozu pro účast týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (WRT) v soutěžích WRC. Po opětovném zapojení do WRC v roce 2017 dokázala Toyota vybojovat mistrovský titul v kategorii továrních týmů (2018), stejně tak jako titul mistra světa (Ott Tänak v roce 2019).

Jedinečný design
Nový GR Yaris stojí na samotném vrcholu zbrusu nové řady Yaris, nicméně přichází s jedinečným designem třídveřové karoserie se střechou sníženou o 91 mm, která vozu propůjčuje siluetu kupé. Ke vzhledu kupé přispívají i použité bezrámové dveře. Při pohledu zpředu zaujme design masky chladiče a spoileru, jenž vyjadřuje postavení pravověrného GR, zatímco vzadu dominuje široký rozchod kol a atletický blatníky, pod nimiž se ukrývají 18″ litá kola.

Zbrusu nový přeplňovaný motor 1,6 litru
Pohonnou jednotkou pro GR Yaris je přeplňovaný tříválec, využívající kvůli co nejlepšímu výkonu technologie z motoristického sportu, jako je např. chlazení pístů pomocí olejových trysek, velký průměr výfukových ventilů a částečně strojově opracovaný sací kanál. Při zdvihovém objemu 1618 cm3 dosahuje tato jednotka  výkonu 261 k/192 kW a točivého momentu 360 Nm.

Kompaktní a lehká pohonná jednotka DOHC 12v používá jednokomorové turbodmychadlo s kuličkovými ložisky a spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou, dimenzovanou na vysokou úroveň točivého momentu.

U kapoty, dveří a výklopné zádě se používá hliník. GR Yaris se proto může pochlubit výkonem kompaktního sportovního hatchbacku, avšak s hmotností vozu segmentu B (pohotovostní hmotnost činí 1280 kg). Kilogramový výkon vozu je pouze 4,9 kg/k, což automobilu umožňuje zrychlovat z 0 na 100 km/h za necelých 5,5 s a rozjet se až na 230 km/h (elektronický omezovač).

GR-FOUR: Nový systém pohonu všech kol
Jízdní schopnosti Toyoty GR Yaris dále podporuje nový systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR, navržený tak, aby optimálně rozděloval hnací moment mezi jednotlivá kola, ale současně si zachoval jednoduchost a nízkou hmotnost.

Důmyslný systém používá mírně odlišné převodové poměry u přední a zadní nápravy a umožňuje teoreticky rozdělovat hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru od 100:0 (pohon samotných předních kol) až po 0:100 (pohon samotných zadních kol). Díky flexibilitě uvedeného řešení má vůz výhodu oproti systémům s pohonem „AWD na vyžádání“ a dvojicí spojek, resp. systémy s permanentním pohonem AWD a centrálním diferenciálem. Systém GR FOUR je rovněž znatelně lehčí.

Specifická platforma a zavěšení kol
GR Yaris používá novou vyhrazenou platformu, složenou z přední části podvozkové platformy Toyota GA-B – poprvé uvedené se zbrusu novým Yarisem v roce 2020 – resp. zadní části platformy GA-C. Díky tomu bylo možné uplatnit novou konstrukci zavěšení kol a zabudovat systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR i zajistit vynikající stabilitu a ovladatelnost vozu.

Sportovní brzdy
Sportovní brzdová soustava používá na přední nápravě velké drážkované kotouče o průměru 356 mm se čtyř pístkovými třmeny, které se díky vysoké schopnosti odvodu tepla vyrovnají s nejvyššími nároky rychlé jízdy na okruzích a speciálních rychlostních zkoušek.

Další informace na www.toyota.cz
Foto: archiv  Toyota

You may also like...