Stáčení tachometrů je klasickou praxí ve střední a východní Evropě

Řidiči mají tendenci měnit svá auta každých 3 až 5 let. To znamená, že proces koupě auta se děje dvakrát za jednu desetiletku, případně i vícekrát – ačkoli s rizikem, že se pokaždé zopakuje konkrétní podvod.

Nedávno se platforma carVertical, zaměřená na historii automobilů, pokusila zjistit, jak se liší míra podvodů s najetými kilometry mezi různými zeměmi. Společnost zrealizovala výzkumnou studii, založenou na téměř 900 000 kontrolách historie automobilů od roku 2021. Zjištění poukazují na prevalenci stáčení tachometrů. Některé z dalších zjištění vás však mohou překvapit, ne-li zaskočit!

Na základě dat se zdá, že aktivita změny stavu kilometrů je nejběžnější v Lotyšsku. Více než 24 procent vozidel, kontrolovaných přes carVertical v této konkrétní zemi, mělo změněné údaje tachometru. Toto ne zrovna oku lahodící číslo naznačuje, že každý čtvrtý lotyšský kupující ojetého auta dostane vozidlo, se kterým bylo nelegálně manipulováno.

Druhé místo s největším podílem podvodů s najetými kilometry patří Rumunsku. Každé páté ojeté auto nebo téměř 20 procent aut, kontrolovaných přes carVertical v Rumunsku, mělo problémy se změněnými ujetými kilometry.

Ani v ostatních pobaltských státech to nevypadá dobře, třetí zemí s největším podílem padělaných kilometráží ojetých aut je Estonsko a čtvrtá Litva. Rusko a Ukrajina také patří mezi země s vyšším procentem vozidel, kde se manipulovalo se stavem tachometru.

Na druhé straně – situace v některých zemích střední a jižní Evropy vypadá mnohem lépe, ale také transparentní trhy stále obsahují množství vozidel se změněnými kilometry. Každé desáté ojeté auto, kontrolované na carVertical v České republice, na Slovensku, ve Slovinsku, Chorvatsku a Srbsku, je obětí podvodu s najetými kilometry. Podíl těchto nelegálně změněných vozidel dosáhl v Polsku 12 a Maďarsku dokonce 14 procent.

Kolaterální škoda pro evropské ekonomiky

Ředitel komunikace v carVertical, Matas Buzelis, poznamenává, že problémy s transparentností v Evropě nás stojí každý rok miliardy eur. Při levném nákupu si lidé myslí, že získali výhodnou koupi, ale ve skutečnosti, má-li auto za sebou historii, o které netušíme, mohou nakonec utratit mnohem více na opravy.

Hlavními zdroji ojetých aut pro východoevropské trhy jsou Německo, Francie, Belgie, Nizozemsko a Itálie. Přeshraniční transakce s automobily jsou nejrizikovější, protože právě zde se často manipuluje s údaji o kilometrech na tachometru. „Stáčení kilometrů“ aut je takzvaný neviditelný zločin. Podle některých vědeckých výzkumů způsobuje jen v Evropě hospodářské škody ve výši více než 9 miliard eur ročně,“ vysvětluje Buzelis.

Problém je v tom, že úřady nedokážou efektivně vysledovat zločince, kteří takto manipulovali s vozidlem a pak je na místě i otázka legislativy, popisující sankce za takový zločin. Zatímco některé západoevropské země jsou známé tím, že podvodníkům za manipulaci s tachometrem rozdávají vysoké pokuty či dokonce jim hrozí vězení, na slabších trzích, kde jsou vozidla v průměru starší, obvykle nejsou dostatečné prostředky k řešení takových problémů.

Auta s falešným stavem tachometru se prodávají mnohem obtížněji

Rok 2021 byl pro automobilový průmysl náročný, nejen z důvodu probíhající polovodičové krize. Nikdo se nechtěl zbavit auta, které měl aktuálně k dispozici, protože neexistovalo vozidlo, kterým by jej mohl nahradit. Kupující ojetých aut čelí i nadále problémům, neboť na trhu ojetých aut je citelný nedostatek vozidel bez jakýchkoli vad.

Podle carVertical nás v roce 2022 bude po zbytek roku nadále trápit stejný problém. Buzelis poukazuje na to, jak důležité je nechat si zkontrolovat historii auta při koupi ojetého vozidla. „Je sice pravda, že při všech odstávkách dodavatelského řetězce za posledních pár let je vozů na trhu bez jakékoliv vady jen doopravdy málo. To však není dobrý důvod, abyste si vybrali ledajaké auto. Kontrola historie může odstranit mnohé z běžných podvodů, se kterými se na trhu setkáte, přičemž podvody s najetými kilometry patří mezi ty nejběžnější.“

Nejenže jsou vozidla se změněným stavem tachometru náročnější a nákladnější na údržbu, ale může být také poměrně náročné je prodat za původní cenu nebo dokonce levněji. Podle experta na automobilový průmysl, kupující často proplatí auta s nesprávným údajem na tachometru až o 25 procent. A protože transparentnost na trhu roste rok od roku, prodej takového auta bude stále obtížnější.

You may also like...