SUV C5 Aircross nabízí dokonalý komfort

Od svého uvedení na trh v roce 2018 je SUV C5 Aircross považován za nejpohodlnější a nejflexibilnější SUV ve své kategorii. Prodalo se ho dosud více než 260 000 a ve vysoce konkurenčním segmentu kompaktních SUV se prosadil díky svému prostoru na palubě, modularitě a především komfortu, který nemá v tomto segmentu konkurenci.

V loňském roce se dočkal faceliftu, pro nějž je typická změna výrazu a snaha o zlepšení vnímané kvality a elegance. Již původní verze se vyznačovala jedinečným sebevědomým vzhledem, ale nový styl suvečku propůjčuje prestižnější, modernější a dynamičtější tvář, kdy díky strukturovanějšímu vnějšímu stylu a modernějším, vysoce kvalitním barvám a materiálům v interiéru získává na vyzrálosti a charakteru. Obrací se tak na klientelu, která očekává výraznější a prestižnější charakter. 

Sebevědomý vzhled

Změny se soustředily především na přední část vozu, která získala výraznější a dynamičtější styl. Vůz se tím změnil a získal na atraktivitě a eleganci. Protáhlé linie a vertikální stupňovitá konstrukce přispěly k vizuálnímu rozšíření přední části vozu, který na silnici působí širším a impozantnějším dojmem a nabízí velmi sebevědomý postoj. Citroën se v rámci nové strategie vyhýbá agresivnímu designu. Přední světla jsou rozdělena na denní LED a hlavní Full LED. Z profilu zaujme linie oken ve tvaru C a najdeme i „nárazníky“ Airbump chránící lak, tentokrát pod dveřmi. Zadní světla jsou také LED včetně 3D efektu.

Komfortní interiér

Prostornost a reprezentativní charakter interiéru zapůsobí od prvního okamžiku. Velkorysé a vzdušné prostory nepostrádají funkčnost a praktičnost. Impozantní palubní deska je v celé šířce vozu opatřená lištou z měkčeného plastu. Řidič má k dispozici přístrojovou desku s nastavitelným digitálním displejem TFT o úhlopříčce 12,3″, na němž se mu přímo v zorném poli zobrazují vybrané informace o jízdě. Široká středová konzole, vysoko posazené sedadlo řidiče, který tak získává dobrý přehled o silnici před sebou, citlivě zvolené barvy a materiály, to vše podtrhuje pocit bezpečí a harmonie, kterým interiér na své uživatele působí. Pro další zvýšení komfortu na palubě a co nejpříjemnější cestování byla zvláštní pozornost věnována akustice, zejména vrstveným akustickým oknům předních a zadních dveří, která zajišťují výjimečnou izolaci od vnějších rušivých vlivů.


Motorizace na výběr

Citroën SUV C5 Aircross může být poháněný účinnými a výkonnými motory Euro 6.2 s manuální 6stupňovou převodovkou MAN6 nebo automatickou 8stupňovou převodovkou EAT8. Nabídka zahrnuje dvě benzinové verze PureTech 130 S&S MAN6 a PureTech 180 S&S EAT8 a tři dieselové verze BlueHDi 130 S&S MAN6, BlueHDi 130 S&S EAT8 a BlueHDi 180 S&S EAT8. Nabízená nejnovější generace automatické převodovky EAT8, „Efficient Auto Transmission“ s osmi rychlostními stupni a ovládáním Shift and Park by wire poskytuje skutečný požitek z jízdy a vyšší účinnost – spotřeba paliva se díky dvěma dodatečným rychlostním stupňům v porovnání s předchozí verzí EAT6 snížila o sedm procent.

Spotřeba paliva

Spotřeba se samozřejmě liší podle motoru. Nejúspornější je Plug-in Hybrid 225 e-EAT8 – 1.4 l/100km. Ten jsme měli od českého zastoupení k dispozici na týdenní testování a pokud jsme pravidelně nabíjeli, spotřebu dvou litrů i při svižné jízdě jsme nepřekročili. Na druhé straně spektra se nachází benzínový 1.2 Puretech 130 S&S EAT8, který spotřebuje o 5.1 l paliva více (6.5 l/100km).

Plug-in-hybrid s 225 koňmi

Inovativní hybridní technologie kombinuje benzinový motor PureTech nové generace o výkonu 180 k (133 kW), novou elektrifikovanou dvojspojkovou převodovku ë-DCS6 s elektromotorem ë-Motor o výkonu 81 kW a 48V baterii, která se v určitých fázích jízdy automaticky dobíjí. Celkem tak dostaneme 225 koní a 360 Nm, a to k dispozici hned a prakticky kdykoliv. To jsme také na našem voze náležitě oceňovali, žádná prodleva při sešlápnutí pedálu, vůz vždy vystřelil vpřed. Baterie jsou uložené pod zadními sedadly a objem nádrže se zmenšil na 43 litrů. Dost narostla také hmotnost, z 1505 kg na 1845 kg. A kufr se zmenšil z 580 litrů na 460 litrů.

Nabídka plug-in hybridního motoru umocňuje pohodu na palubě díky výhodám jízdy v elektrickém režimu při každodenních cestách do 64 kilometrů a neomezenému dojezdu při dlouhých cestách díky benzínovému motoru. Vůz dokáže jet tiše a bez vibrací rychlostí až 135 km/h v elektrickém režimu, nabízí okamžitou dostupnost točivého momentu 360 Nm zajišťujícího pohodlnou jízdu za všech okolností a zaručujícího dynamickou akceleraci v každém okamžiku. S nulovými emisemi CO2 v elektrickém režimu nabízí volný přístup do městských zón, kam je vjezd vozů se spalovacími motory zakázán. S plug-in-hybridním pohonem je ještě spojena řada služeb usnadňujících dobíjení – ať již přímo ve voze nebo prostřednictvím telefonu, a možnost naprogramování doby dobíjení. Rychlé dobíjení prostřednictvím Wall boxu trvá méně než dvě hodiny.

Nacházíte se na létajícím koberci

Citroën sice opustil hydropneumatické odpružení, ale v Aircrossu přišel s novým systémem chráněným dvaceti patenty nazvaným Progressive Hydraulic Cushions. Jedná se o odpružení s tlumiči s hydraulickými dorazy, kdy v případě mírného stlačení konvenčních pružin a tlumičů si odpružení vystačí bez dorazů, avšak pokud auto vjede na větší nerovnost, hydraulika se postará o měkčí „náraz“ kola do dorazu. Jízdní stabilita, v segmentu zcela ojedinělá, poskytuje dojem jízdy jako na létajícím koberci. Přispívají k tomu i sedadla Citroën Advanced Comfort® nabízející jedinečný vizuální komfort díky specifickému čalounění, komfort při dosednutí díky příjemné pěně, která okamžitě po usednutí nabízí oporu podobnou jako matrace, dynamický komfort díky kombinaci strukturované pěny na povrchu a elastické látky kombinované s kůží v nejvyšší výbavě a konečně komfort z hlediska držení těla.

Závěrem

Hlavním cílem automobilu SUV C5 Aircross je poskytnout posádce nejvyšší možný komfort, přičemž sází na klid a pohodlí, uživatelskou přístupnost a jednoduchost soužití. Je určen pro klientelu, která očekává výraznější a prestižnější charakter. Cílovou skupinou jsou rodiny s dětmi a dále firemní manažeři, kteří ocení velký vnitřní prostor a komfort s dostatkem místa na zadních sedadlech a slušný zavazadlový prostor, u něhož potěší nízko položená nakládací hrana. Díky vrstveným sklům a celkové koncepci vozu vás při jízdě prakticky neruší žádný hluk nehledě na to, na jaký jízdní režim jedete.

Je třeba upozornit, že pokud se týká plug-in-hybridu, nemůžete-li denně nabíjet, nebo nejste schopni zajistit větší část provozu s nabitými bateriemi, není to příliš auto pro vás a zbytečně platíte i vyšší pořizovací cenu, která je prozatím vyvažována nižší cenou dálniční známky a doposud bezplatným parkováním v Praze, což je hlavní benefit. Plug-in-Hybrid dává perfektně smysl pro denní dojíždění v řádu malých desítek kilometrů a cesty v řádu stovek kilometrů. Pak nabídne přesně to, co Citroën propaguje a co od něj očekáváte – Silent Urban Vehicle.

Text a foto Bohumil Brejžek

You may also like...