Tesla představila vlastní autonomní taxi. Je projekt od AI společnosti podhodnocený?

Americká společnost Tesla, která je již léta známá jako největší světový výrobce elektromobilů, nyní posunula svou působnost o krok dál a představila nový plně autonomní taxík s názvem Cybercab. Vzhledem k tomu, že čelí klesajícím prodejům a rostoucí konkurenci, signalizuje tento odvážný krok její další expanzi do oblasti autonomních technologií a umělé inteligence (AI), která jí otevírá nové možnosti.

Ačkoli autonomní doprava není pro společnost Tesla ničím novým, v oblasti robotických taxíků se zatím neprojevila. Na InvestingFox jsme teprve nedávno analyzovali společnost Uber a její spolupráci s výrobci takových vozidel. Za zmínku jistě stojí i společnost Waymo, která patří mateřské společnosti Alphabet, majiteli Googlu. Služby autonomních taxíků provozuje také automobilka General Motors nebo čínská společnost Baidu. Tato technologie je však zatím v rané fázi a nabízené služby lze využívat jen v omezeném měřítku. 

Cybercab je konečně tady

Dlouho očekávaný robotický taxík, který generální ředitel Elon Musk představil na akci „We, Robot“ 10. října 2024, by se měl prodávat za méně než 30 000 USD. Auto s indukčním nabíjením bude schopno přepravit dva cestující a jeho provoz bude stát přibližně 0,20 USD za míli. Kromě Cybercab byl představen také dvacetimístný Robovan a modernizovaná verze humanoidního robota Optimus. Musk odhaduje zahájení výroby Cybercabu na rok 2026. Tento ambiciózní časový plán závisí na zvládnutí výzev, zejména pokud jde o bezpečnost a získání povolení, vzhledem k tomu, že Cybercab, stejně jako Robovan, bude využívat pouze umělou inteligenci a kamery. Což je náročný a zejména odlišný mechanismus ve srovnání s robotickými taxíky konkurence. Musk také naznačil, že Tesla by mohla začít zavádět plně autonomní řízení v Modelu 3 a Y již v roce 2025, přičemž zdůraznil bezpečnostní výhody takového řízení, které bude několikanásobně bezpečnější než jízda s lidským řidičem. 

Nedostatek informací se projevil také na akciích

Analytici a investoři, kteří se akce zúčastnili, však odcházeli mírně zklamaní, protože Elon Musk nenabídl důležitější podrobnosti, jako je plán na překonání problémů plně autonomního řízení nebo rychlost výroby, a dočkali se spíše marketingové prezentace. To se projevilo i na ceně akcií, které v pátek 11. října 2024 v předobchodní fázi klesly o 6 % a později během obchodních hodin ztrátu rozšířily na téměř 9 % a uzavřely na 217,80 USD.* I když je Cybercab krokem vpřed, trh by pravděpodobně spíše ocenil představení vozidla, které je levnější než současné modely.

Zdroj: Investing.com* 

Tesla je především AI společností

Když se řekne „AI společnost“, často se nám vybaví společnosti jako NVIDIA, AMD nebo další giganti jako Apple, Microsoft a Alphabet. Jméno Tesla bylo vždy spojováno spíše s elektromobily s dlouhým dojezdem a pokročilými technologiemi v jejich výbavě, z nichž nejpůsobivější je autonomní řízení. Toho však lze dosáhnout pouze neustálým strojovým učením a vývojem složitých modelů umělé inteligence, které jsou schopny napodobit lidské vnímání při řízení, a dokonce ho překonat. To znamená, že Tesla vynakládá značné úsilí a prostředky na umělou inteligenci a může nové poznatky využít i v produktech, které nejsou elektromobily. Například u výše zmíněných autonomních robotů Optimus, což naznačuje její vstup do dalších odvětví. Musk je během akce dokonce označil za nejlepší produkt všech dob. Do hry tedy vstupuje možnost, že by v budoucnu mohla být Tesla vnímána spíše jako vývojář automatizovaných technologií. 

Tarify na elektromobily jsou pro Teslu rizikem

Pro spotřebitele a investory je však Tesla stále především výrobcem elektromobilů, na čemž stojí a padá její finanční výkonnost. Kromě celosvětového poklesu poptávky po plně elektrických vozidlech čelí také potenciálním problémům spojeným s dovozními cly vůči Číně. Evropská unie se připojila k USA a Kanadě s vlastními sankcemi, přičemž cla se mají zvyšovat až do 31. října 2024. Rizikem je nejen hrozba protiopatření, která by mohla ztížit vývoz elektromobilů nebo jiných výrobků na tento důležitý trh, ale pro společnost Tesla by to mohlo znamenat i omezení vývozu z čínských továren do Evropy. Zatímco nejvyšší dovozní cla ve výši 35,3 % na elektromobily z Číny se vztahují především na tamní výrobce, postiženy budou i zahraniční společnosti, které tam působí, přičemž na vozy Tesla se vztahuje clo ve výši 7,8 %. To je přídavek ke stávajícím 10% povinným clům EU na veškerý dovoz automobilů. 

Předběžné ukazatele naznačují úspěšné třetí čtvrtletí

Navzdory poklesu prodejů se společnosti Tesla podle její poslední zprávy za třetí čtvrtletí dařilo dobře: vyrobila téměř 470 tisíc vozů s dodávkami ve výši téměř 463 tisíc, přičemž nejprodávanějšími modely byly Model 3 a Model Y. V září se společnosti dařilo zejména v Číně, kde prodala o 66 % více vozů než ve stejném měsíci loňského roku, přičemž celkový prodej jejích elektromobilů pocházejících z čínských továren vzrostl o 19,2 %. Úplné finanční výsledky za třetí čtvrtletí roku 2024 budou zveřejněny 23. října. Navzdory těmto předběžným pozitivním číslům čelí Tesla, stejně jako ostatní automobilky, rostoucí konkurenci. Její hodnota je také do značné míry spojena s veřejnými vystoupeními a akcemi Elona Muska, který se stále více angažuje v politice. To může ovlivnit cílové zákazníky, kteří při nákupu zohledňují také morální či ideologickou integritu. 

Závěr

Zavedení umělé inteligence je v některých odvětvích stále nejisté, a tak často převládají obavy z přílišných investic společností do této revoluční technologie. V případě společnosti Tesla však představení Cybercabu a dalších produktů odráží její ambice a potenciál růstu v oblasti umělé inteligence a autonomních technologií. Úspěch těchto inovací by navíc mohl Teslu postavit nejen do pozice výrobce elektromobilů, ale také do pozice průkopníka v oblasti automatizovaných řešení. Vzhledem k tomu, že společnost čelí mnoha výzvám, schopnost využívat technologie AI by jí mohla přinést očekávaný vítr do plachet a ukázat se jako klíčová pro udržení její pozice na trhu. 

David Matulay, analytik společnosti InvestingFox

* Data, která se týkají minulosti, nejsou zárukou budoucích výsledků.

Upozornění! Tento marketingový materiál není a nesmí být chápán jako investiční poradenství. Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků. Investování v cizí měně může ovlivnit výnosy v důsledku kolísání. Všechny transakce s cennými papíry mohou vést k ziskům i ztrátám. Výhledová prohlášení představují předpoklady a současná očekávání, která nemusí být přesná nebo vycházejí ze současného ekonomického prostředí, které se může změnit. Tato prohlášení nejsou zárukou budoucích výsledků. InvestingFox je ochranná známka společnosti CAPITAL MARKETS, o.c.p., a.s. regulované Národní bankou Slovenska.

Zdroje:

https://www.investing.com/news/stock-market-news/teslas-musk-to-unveil-robotaxis-amid-fanfare-and-skepticism-3658957
https://www.investing.com/news/stock-market-news/heres-how-analysts-are-reacting-to-teslas-longawaited-robotaxi-event-3659197
https://www.investing.com/news/stock-market-news/tesla-is-the-most-undervalued-ai-name-in-the-market-wedbush-3656161
https://www.euronews.com/my-europe/2024/10/04/brussels-breaks-impasse-after-eu-countries-fail-to-agree-on-chinese-ev-tariffs1
https://ir.tesla.com/press-release/tesla-third-quarter-2024-production-deliveries-and-deployments
https://www.investing.com/news/economic-indicators/teslas-chinamade-ev-sales-grow-192-yy-in-sept-3655235

You may also like...