Tradiční český křen se vrací do gastronomie. Návratu plodiny pomohla iniciativa České pole
Křen selský patří do české kuchyně stejně jako pivo do české hospody. Ačkoli má pěstování křenu v Česku tradici již od 12. století, postupně z našich polí vymizel do té míry, že až 90 procent jeho nabídky se pokrývá dovozem ze zahraničí. Změnit nepříznivý trend se nyní v rámci Iniciativy ČESKÉ POLE s farmou Český chřest rozhodl velkoobchod makro ČR. Zákazníci makro mohou křen poprvé zakoupit v týdnu od 13. března.
„O návrat tradičních produktů českého zemědělství na tuzemská pole dlouhodobě usilujeme v rámci Iniciativy ČESKÉ POLE. Pěstování křenu v Česku bohužel přerušila kolektivizace za socialismu, teď o něj zájem znovu roste. V posledních dvaceti letech jsme se stali závislí na jeho dovozu ze zahraničí. Proto jsme navázali spolupráci s Jiřím Šafářem z farmy Český chřest, který se začal věnovat i pěstování křenu. Jeho snaha nám dává obrovský smysl. Pro letošní rok jsme odkoupili celou jeho úrodu. Očekáváme, že do projede půjde šest až osm tun křenu,“ uvádí Jan Jindra, vedoucí nákupu čerstvých potravin makro ČR.
„Iniciativy, které podporují české lokální produkty a potraviny, považuji za velmi přínosné. Zejména když navazují na tak mnohaletou tradici, jakou má u nás pěstování křene. Navíc vítám všechny projekty, které jsou zaměřeny na zvýšení naší potravinové bezpečnosti. Přijde mi zcela nelogické dovážet přes půl světa suroviny a potraviny, které jsme zde dříve pěstovali a vyráběli. Věřím, že zákazníci budou mít o tuto vysoce kvalitní domácí produkci zájem,“ řekl ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL).
Za farmou Český chřest stojí jako zakladatel Jiří Šafář. Tomu se už v minulosti zdárně podařilo pro domácí gastronomii znovuobjevit tradiční český chřest a nyní rozšiřuje svoje podnikání o pěstování křenu. Pod registrovanou značkou Mělnický křen, v jehož oblasti se křen pěstuje, bude letos dodávat čerstvý křen výhradně do sítě obchodů makro ČR pro zákazníky z gastronomie.
„Firma Český chřest je šiřitelem návratu tradičních českých plodin. Proč dovážet něco, co jsme dřív uměli a byli jsme světoví. Lidé z makra nám hned na začátku vyjádřili jasnou podporu. V podstatě předkoupili celou letošní úrodu, díky čemuž můžeme být letos v klidu, protože odbyt máme zajištěný. Můžeme se věnovat budoucnosti a rozšiřovat sadbu. Spolupráce s makrem je přínosem, protože jsme s nadsázkou mohli díky zpětné vazbě testovat na lidech. Důkazem je i vybraná odrůda, způsob pěstování a lokalita. Výsledkem je unikátní chuť – křen je výrazný, štiplavý a zároveň jemný. Za své jedinečné chuťové vlastnosti vděčí optimálnímu složení půdy bohaté na živiny v oblasti řek v Polabí, kde ho pěstujeme,“ říká Jiří Šafář.
Jeho slova potvrzují první reakce z vybraných restaurací, které u příležitosti zahájení spolupráce obdržely od velkoobchodu makro ČR vzorky mělnického křenu k vyzkoušení. „Jde o skvělý palčivý křen, který velice dobře funguje s poctivou českou kuchyní, na kterou se v našich restauracích soustředíme. Výborný byl čerstvě nastrouhaný vedle pečeného kolena a pražské šunky, skvěle fungoval při přípravě křenové omáčky. Máme z této iniciativy radost, na využívání lokálních surovin je u nás kladen velký důraz a pro naše hosty je to velmi důležitá hodnota,“ říká Jiří Vyšata, šéfkuchař společnosti Le Hotels Group provozující šest hotelů v centru Prahy a konferenční centrum Grandior.
Křen je nejvhodnější konzumovat čerstvě nastrouhaný, protože tak nejlépe vynikne jeho chuť a přínosy pro zdraví. Ostrost křenu je dána od přírody jako obranný mechanismus proti různým škůdcům. Je významným zdrojem vlákniny, vápníku, draslíku, fosforu, vitaminu B6, zinku a železa a obsahuje třikrát větší množství vitaminu C než citron. Podle některých studií také čistí krev, podporuje trávení a působí proti virovým onemocněním dýchacích cest, díky čemuž se mu přezdívá „český ženšen“. Má antioxidační účinky a nízkou energetickou hodnotu.
Snaha o návrat této zapomenuté plodiny je součástí Iniciativy ČESKÉ POLE, jejímž cílem je podporovat a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a usilovat o jejich místo v české kultuře a gastronomii.