Třem čtvrtinám Čechů nevyhovuje nabídka supermarketů
Tři čtvrtiny lidí nejsou spokojené s nabídkou potravin v supermarketech. Nejčastěji podle nich kvalita neodpovídá ceně nebo jim schází kvalitnější produkty. Vyplývá to z průzkumu společnosti Meriton. Téměř osmdesát procent Čechů přitom přemýšlí o svém jídelníčku více než před pěti lety a devět z deseti více dbá na to, aby byly potraviny kvalitní. Skoro 70 procent lidí je také ochotných si za kvalitnější zboží připlatit až o polovinu navíc.
O tom, co je zdravé, více přemýšlí 85 procent dotázaných. Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila společnost Meriton na vzorku 1 000 respondentů. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
Nabídka supermarketů Čechům přijde nedostatečná
S nabídkou potravin v supermarketech je spokojeno jenom 24 procent lidí. Téměř 60 procent si naopak myslí, že jejich kvalita neodpovídá vysoké ceně. Více než čtvrtině dotázaných v supermarketech také schází kvalitnější produkty a 17 procentům respondentů chybí větší výběr zdravých potravin.
„Češi stále více přemýšlí o tom, co jedí. Oproti době před 5 lety se o kvalitu potravin více zajímá 87 procent lidí. V supermarketech ovšem často kvalitnější produkty nenachází. Proto roste obliba řemeslných výrobků nebo třeba lokálně pěstované zeleniny. Řetězce přitom z jedné strany tlačí na výrobce, aby srazili ceny produktů, čímže je de facto nutí snižovat kvalitu. Z druhé strany se snaží maximalizovat vlastní marži a zákazníkům produkty zdražují na hranu únosnosti. Malí výrobci tak hledají jiné cesty, jak prodávat kvalitní potraviny, než prostřednictvím řetězců,“ vysvětluje Martin Řezáč, zakladatel investiční společnosti Meriton, která podporuje České lokální výrobce potravin.
Kvůli kvalitě si Češi klidně prodlouží cestu za nákupy
Češi jsou ochotní si za kvalitnější potraviny také připlatit. Téměř 70 procent lidí je ochotných zaplatit za lepší produkty až o polovinu více. V supermarketech je ale nenachází, a proto si pro ně stále častěji jezdí do vzdálenějších obchodů. Kvůli kvalitnějšímu pečivu si 84 procent dotázaných klidně prodlouží cestu na nákup.
„Masově vyráběné pečivo z rozmraženého polotovaru už Čechům nestačí. Stále více si totiž uvědomují, že jeho kvalita se nemůže rovnat poctivě vyráběným a s láskou pečeným produktům z opravdových pekáren. Vzhledem k tomu, že pečivo v supermarketech v posledním roce rychle zdražuje, stále více lidí si pro ně raději zajde do své oblíbené pekárny,“ dodává Ivana Šnajdr, jednatel rodinné pekárny Náš Chléb z Jablonce nad Nisou.
Jaké druhy pečiva Češi běžně nakupují?
Chléb – 85 %
Rohlíky – 65 %
Kaiserky – 48 %
Sladké pečivo (koláče, croissanty atd.) – 37 %
Housky – 37 %
Bagety – 33 %
Slané pečivo (sýrové rohlíky atd.) – 26 %
Jen 4 % Čechů žádné pečivo nenakupují.
Nejoblíbenějším pečivem je mezi Čechy zcela nepřekvapivě chléb, pravidelně jej nakupuje 85 % lidí. Zatímco rohlíky si kupují téměř dvě třetiny dotázaných, jen něco přes třetinu si pořizuje housky. Co do obliby je dokonce předstihly kaiserky, které má na obvyklém nákupním seznamu skoro polovina Čechů.
Do obchodu s lupou – Češi stále více čtou složení potravin
Kromě kvality Čechům záleží i na zdravém stravování. Nad složením svého jídelníčku přemýšlí 8 z 10 dotázaných více než před pěti lety. O to, co je pro ně zdravé, se více zajímá 85 procent lidí. Nejčastěji se při výběru řídí složením výrobků, které si při nákupu pročítají více než dvě třetiny Čechů.
„Že si Češi více čtou složení je bohužel dané i tím, že produktům ze supermarketů nemůžou důvěřovat. Na druhou stranu je ale dobrou zprávou, že o kvalitě potravin více přemýšlí a nenakupují pouze podle toho, co je právě ve slevě,“ komentuje Řezáč.
Pro Čechy je také stále důležitější, odkud potraviny pochází. Původ zboží při nákupech zkoumá 7 z 10 dotázaných a 3 z 10 lidí také více důvěřují lokálním potravinám.
„Výhody lokálních potravin si uvědomuje stále více Čechů. Chtějí vědět, co jedí, a proto nedůvěřují jídlu, které je do supermarketů dovážené z druhého konce světa. Raději si vyberou kvalitní domácí zboží, které vypěstovali čeští farmáři. U českých výrobků mají navíc mnohem větší jistotu, že jsou kvalitní a čerstvé. Raději si tedy dají čerstvou rybu z českých sádek než filet, který k nim na talíř cestuje z druhého konce planety a zatěžuje uhlíkovou stopou planetu,“ uzavírá Jan Dušek, CEO první české hydroponické farmy Rybí zahrada.