Trh s pivem se na pozadí sportovních událostí chystá na oživení
Prudce rostoucí letní teploty v kombinaci se sportovními událostmi si většina lidí nedokáže představit bez dobře vychlazeného piva. Čína jako země s největší spotřebou piva na světě a s největším pivním průmyslem je připravena této situace využít. Očekává se, že tato letní kombinace výrazně zvýší prodej piva v druhé polovině roku 2024, z čehož budou těžit nejen čínské, ale i evropské značky.
Sport zvýší poptávku
Očekává se, že spotřeba piva v Číně, která je největším světovým producentem zlatavého moku, výrazně poroste. Podle CNBC by k tomu měla přispět především řada významných sportovních akcí, jako je Euro 2024, Copa America, olympijské hry v Paříži a další. Tato očekávání přicházejí po poklesu, který se odhaduje na první pololetí roku ve srovnání se stejným obdobím roku 2023. Spotřeba piva na místním trhu by měla v roce 2024 dosáhnout více než 124 miliard dolarů, přičemž odhad zahrnuje domácnosti, restaurace a bary. Pro srovnání, čínský pivní průmysl dosáhl v roce 2021 tržeb ve výši více než 120 miliard USD, které pocházejí zejména z alkoholické verze tohoto nápoje.
Celkově je pivovarnictví v zemi nejrychleji rostoucím odvětvím na světě. A přestože se v posledních letech potýká s různými problémy, pivo neodmyslitelně patří ke sportu a historicky lze zvýšenou spotřebu pozorovat vždy v létě a při těchto významných událostech. Podle CNBC se například bary a restaurace po celé zemi svezly na vlně evropského šampionátu, na což upozornila čínská online databáze QiChaCha. Počet barů a podniků spojených s pivem se podle ní v loňském roce zvýšil o 7 000.
Kvalita je na prvním místě
Růst pivního průmyslu může podpořit i posun čínských spotřebitelů k prémiovým produktům, na který se zaměřují i výrobci. Zpráva společnosti Nomura z února 2024 naznačuje růstový potenciál v prémiovém segmentu, který je podpořen cenovou dostupností a posunem zájmu v souvislosti s pokračující modernizací sortimentu. Zpráva uvádí jako příklad japonský trh, kde prodej prémiového piva v letech 2008-2019 překonal celkový trh, a to i přes klesající objemy prodeje. S tím, jak se v Číně rozšiřuje střední třída a spotřebitelé se více orientují na kvalitu, pivovary strategicky posilují svá produktová portfolia.
Levný ječmen snižuje náklady
Dalšími klíčovými faktory, které přispívají k pozitivnímu výhledu, jsou klesající náklady spojené s výrobou piva, pokud jde o ječmen a obalové materiály. Podle CNBC z nedávných údajů čínské celní agentury vyplývá, že cena dováženého ječmene v prvním čtvrtletí roku 2024 meziročně klesla o 30 % na 273 USD za tunu. Očekává se, že toto snížení nákladů na suroviny přetrvá po celý rok, což by pro pivovary znamenalo výrazné snížení finančních výdajů. Zda se to promítne do konečných cen pro spotřebitele, však zůstává otázkou.
Vývoj cen surovin na burze
Paradoxní je, že ještě v lednu 2024 analýza údajů Energy and Climate Intelligence Unit (ECIU) odhadovala, že produkce pšenice, ječmene, ovsa a řepky olejné by se v důsledku klimatických změn mohla v letošním roce snížit přibližně o 4 miliony tun, tedy o 17,5 % oproti roku 2023. Vlhké zimní počasí a podmáčená půda totiž brání setí. To by mělo vyvolat tlak na růst tržní ceny ječmene. Světové ceny ječmene činily v červnu 133 USD za metrickou tunu, což je meziroční pokles o 24 % a ukazuje, že cena komodity stále klesá. Nejvyšší úroveň za posledních 5 let byla zaznamenána v dubnu 2020, kdy se ječmen obchodoval pod 98 USD za metrickou tunu.
Vývoj globální hodnoty ječmene za posledních 5 let. (Zdroj: International Monetary Funf) *
Jak se daří zásobám čínských pivovarů?
Největším výrobcem piva v Číně je společnost China Resources Snow Breweries Ltd (CR Snow) s tržním podílem až 23,2 %. Za poslední rok se však hodnota společnosti na hongkongské burze propadla o více než 44 procent.* V červených číslech se pohybuje i při pohledu na pětiletou výkonnost, přičemž nejnižšího bodu dosáhla na přelomu června a července.K 15. červenci se akcie obchodovaly za 27 hongkongských dolarů za akcii (3,46 USD).
Vývoj hodnoty společnosti CR Snow za posledních 5 let. (Zdroj: MarketWatch) *
Druhý největší čínský výrobce piva, společnost Tsingtao Brewery Company Limited, se může pochlubit až 16,4% podílem na místním trhu. Při pohledu na pětiletou výkonnost sice vidíme, že tržní hodnota akcií společnosti je v mírně zelených číslech, ale za poslední rok odepsala 31 procent ze své hodnoty. Pětiletého minima dosáhla v březnu 2020 kolem 39 CNY (5,36 USD) za akcii K 12. červenci 2024 činila cena 69 CNY (9,49 USD) za akcii*.
Vývoj hodnoty pivovaru Tsingtao za posledních 5 let. (Zdroj: Google Finance) *
Japonci jsou v zelených číslech
Podíváme-li se na pětiletý vývoj akcií japonského výrobce piva Asahi Group Holdings, který je největším japonským výrobcem piva a do kterého patří například i Plzeňský Prazdroj, vidíme, že jsou i přes některé korekce v zelených číslech.Jejich nejnižší hodnota v tomto období byla v době pandemie, v říjnu 2020, kdy se pohybovaly kolem 3 320 JPY (21,08 USD) za akcii. K 12. červenci 2024 byla jejich hodnota 5762 JPY (36,59 USD) na akcii*.
Výkonnost akcií společnosti Asahi Group Holding za posledních 5 let (Zdroj: Google Finance) *
Evropské akcie pivovarů v červených číslech
Akciím pivovarských společností v Evropě se v posledních letech příliš nedařilo a při pohledu na pětiletou výkonnost jsou v červených číslech. Jak nizozemský Heineken, tak dánský Carlsberg prošly velmi volatilními roky s největšími korekcemi na jaře 2020. Carlsberg se 20. března 2020 dostal na pětileté minimum na úrovni 707 dánských korun (94,75 EUR). Dne 15. července 2024 byla cena jeho akcií na úrovni 853 DKK (114,32 EUR). Společnost Heineken, která je největším evropským výrobcem piva, dosáhla svého pětiletého minima 3. dubna 2020, kdy se její akcie obchodovaly za 70,78 EUR, a v polovině července se obchodovaly za 88,94 EUR za akcii*.
Výkonnost akcií společnosti Heineken za posledních 5 let (zdroj: Google Finance) *
Vývoj akcií společnosti Carlsberg za posledních 5 let v DKK (zdroj: Google Finance) *
Belgicko-brazilská společnost Anheuser-Busch InBev, která je největším výrobcem piva na světě, má za sebou také volatilní období, ale ne tak výrazné. Při pohledu na pětiletou výkonnost jsou akcie společnosti stále v červených číslech, ale na roční bázi se již pomalu zotavují a k 15. červenci posílily zhruba o 7 % s cenou 55,40 EUR za akcii*.
Vývoj akcií společnosti Anheuser-Busch InBev za posledních 5 let (zdroj: Google Finance) *
Svítá na lepší časy
Po obdobích poklesu se však západoevropské pivovary chystají na oživení prodeje piva, k čemuž přispívají výše zmíněné sportovní události, ale také pomalejší inflace. Pivovary jako Heineken (HEIA) a Carlsberg (CARL-B) zaznamenaly v prvním čtvrtletí roku 2024 nárůst objemu, což signalizuje pozitivní trend. Očekává se také oživení belgické společnosti Anheuser-Busch InBev (ABI), jejíž objem by měl podle květnových odhadů citovaných agenturou Reuters letos vzrůst o 1 %. Pomoci by jí mohla dceřiná společnost Budweiser Brewing Group UK&I, která sponzorovala anglický národní tým během Eura 2024 a je také partnerem letních olympijských her se svým nealkoholickým pivem Corona Cero. Pozitivní trend předpovídá i nejnovější zpráva společnosti Technavio, která předpokládá, že celosvětový trh s pivem poroste v letech 2024-2028 složenou roční mírou růstu (CAGR) o zhruba 4 % a dosáhne více než 148 miliard USD.
Olivia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.
* Minulá výkonnost není zárukou budoucích výsledků.