Tři zásadní trendy na českém retailovém trhu v roce 2023
Komentář k zásadním trendům českého retailového trhu v roce 2023 pohledem Jana Janáčka, odborníka ze CBRE.
ČR v regionu CEE stále nejvyhledávanější destinací pro zahraniční retailery
Ačkoli se český retailový trh musel v minulém roce vypořádávat s řadou výzev testujících jeho odolnost, z hlediska příchodu nových značek byl velmi rušný a opět tak potvrdil svou sílu. Tuzemský maloobchodní trh totiž delší dobu figuruje jako vstupní brána pro expanzi mezinárodních značek do regionu střední a východní Evropy. Česká republika si již sedmým rokem v řadě drží prvenství jako nejoblíbenější destinace zahraničních retailerů v rámci regionu CEE.
To vše přináší spoustu benefitů i pro stávající nájemní mix místních obchodních center nebo nákupních ulic. Nové značky pomáhají oživovat nabídku a zvyšovat atraktivitu pro návštěvníky obchodních center. Současně tak automaticky podporují konkurenční trh a vytvářejí tlak nejen na kvalitu nabízených služeb a zákaznického servisu, ale také celkového nákupního zážitku. Tento efekt se tak stal nejúčinnějším nástrojem, jak opakovaně přivádět zákazníky do maloobchodních prodejen (ať už v obchodním centru, nákupní ulici či retail parku) a úspěšně čelit sílícímu trendu on-line nákupů.
Online nákupy nadále v kurzu, ale za interakcí a zážitkem lidé chodí do kamenných obchodů
Meziroční dynamika růstu online tržeb, která v předcovidovém období dlouhodobě přesahovala 20 % a v roce 2021 akcelerovala na téměř 50 %, prodělala po pandemii opětovnou korekci a navrátila se do původního trendu. Fyzický nákup nebo návštěva prodejního místa se vždy spojuje s živou interakcí, kterou online prostředí nemůže nabídnout. Je pak již jen velkým úkolem samotných obchodníků, aby zákazníci tuto interakci v kamenných prodejnách vnímali pozitivně a dlouhodobě se sem vraceli.
Novým značkám v tuzemsku vloni dominovala gastronomie
Z výčtu všech nově příchozích značek, které zahrnovaly například i prestižní módní značku Ralph Lauren anebo proslulého prodejce spodního prádla Victoria’s Secret, v letošním roce svým silným zastoupením výrazně vystupuje segment F&B (food and beverage). Z celkového počtu nových mezinárodních značek totiž gastronomie tvoří více než 35 %. Tento trend koresponduje s vývojem posledních let akcelerovaným po covidovém období, kdy tržby v tomto segmentu průběžně rostou. Pro porovnání: zatímco celkové tržby v nákupních centrech vzrostly mezi roky 2017 a 2022 o přibližně 15 %, sektor gastronomie dosáhl téměř 40 % (zdroj: CBRE Shopping Centre Index). To, že fastfood opravdu „táhne“, bylo letos nejvíc vidět v centru Prahy na Václavském náměstí, kdy se před nově otevřenou pobočkou Popeyes po několik dní tvořily nekonečné fronty.