Triptych z děl Forsytha, Cluga a McGregora v podání Baletu Národního divadla se vrací do Státní opery

Tři velká jména soudobého baletu, známá pro svou progresivitu a osobitý přístup k taneční technice, pohybu a jeho estetice se vrací na prkna Státní opery v jedinečném společném večeru Baletu Národního divadla v Praze. Triptych z děl Williama Forsytha, Edwarda Cluga a Wayna McGregora zaručuje mimořádný divácký zážitek a vhled do světa, v němž jsou neustále posunovány hranice poznaného a možného. Nenechte si ujít unikátní spojení energie, brilantního tance a nekonečné inspirace.

Triptych Forsythe / Clug / McGregor přináší v jednom večeru směs tří jedinečných pohledů a uměleckých názorů, které kladou mimořádně vysoké fyzické nároky na své interprety a diváka neustále konfrontují s nutností přehodnocovat očekávané taneční normy. Bude-li tanec přinášet vždy jen očekávané, ustrne, ztratí svůj lesk a atraktivitu a upadne v zapomnění.

Blok představení Forsythe / Clug / McGregor se uskuteční v budově Státní opery v následujících termínech: sobota 11.12. od 19:00 hod., neděle 12.12. od 19:00 hod., sobota 8.1. od 19:00 hod., neděle 9.1. od 19:00 hod. a sobota 15.1. od 14:00 a 19:00 hod.

William Forsythe (1949) patří k naprosté špičce ve svém oboru už více než čtyřicet let. Fenomenální americký tvůrce, který několik let působil coby rezidenční choreograf Stuttgarter Ballett a následně jako umělecký šéf Ballett Frankfurt a The Forsythe Company, je českému publiku znám díky světově proslulému titulu In the Middle, Somewhat Elevated, který Balet Národního divadla v Praze uvedl v roce 2012. V této sezoně přichází na repertoár další Forsythův titul, opět na elektronickou hudbu Nizozemce Thoma Willemse. The Second Detail byl poprvé uveden v roce 1991 v National Ballet of Canada a od té doby patří na repertoár četné řady scén po celém světě.

„I třicet let po premiéře za mnou přicházejí diváci i tanečníci v naprostém úžasu nad tím, jak současně toto dílo stále vypadá. Jako by bylo vytvořeno teprve včera!“ komentuje balet Noah Gelber, asistent Williama Forsytha, který The Second Detail s pražskými tanečníky nazkoušel.

Edward Clug (1973) je spjat především se Slovinským národním divadlem v Mariboru, kde od roku 2003 působí jako umělecký šéf. Coby choreograf však spolupracoval s mnohými soubory včetně proslulého nizozemského Nederlands Dans Theater. Pro skupinu NDT II v roce 2016 vznikla choreografie Handman (s hudbou Clugova častého spolupracovníka, skladatele Milko Lazara), jež bude mít v Praze svou českou premiéru.

„Viděl jsem tanečníky Baletu Národního divadla během jedné z jevištních zkoušek a jsem naprosto nadšen z toho, jak mou choreografii přijali, jak s ní pracují a cítí její pohybový slovník, jak dílo proměnili a vzali za své,“ svěřil se Edward Clug.

Trojici doplňuje britský fenomén Wayne McGregor (1970). Rezidenční choreograf londýnského The Royal Ballet a zakladatel Studio a Company Wayne McGregor pravidelně spolupracuje se světem tance, opery i filmu a ve svých dílech propojuje umění se světem technologií, vědy a biomechaniky. Rovněž titul EDEN | EDEN, poprvé uvedený v roce 2005 ve Stuttgartu, se dotýká specifického tématu. Tím je klonování a otázka jeho etičnosti, stejně jako existenciální pátrání po podstatě lidských bytostí. Inspirací a hudebním podkladem se zde stalo třetí jednání Dolly opery Three Tales Steva Reicha a Beryl Korot.

„Chci, aby diváci během sledování mého díla přemýšleli, aby hledali vlastní interpretace a odpovědi,“ přeje si choreograf.

The Second Detail

Choreografie: William Forsythe
Hudba: Thom Willems
Kostýmy: Yumiko Takeshima a Issey Miyake (White Dress)
Scéna a světelný design: William Forsythe
Scéna a světelný design – supervize: Tanja Rühl
Asistent choreografa: Noah Gelber
Světová premiéra: National Ballet of Canada, 20. 2. 1991

Handman

Choreografie: Edward Clug
Hudba: Milko Lazar – Piano and Drums (2015), pro Nederlands Dans Theater
Justin Hurwitz – Dismissed; Drum & Drone z filmu Whiplash
Scéna a kostýmy: Edward Clug
Světelný design: Tom Visser
Asistent choreografa: Aya Misaki
Světová premiéra: Nederlands Dans Theater, 18. 2. 2016

Eden | Eden

Choreografie, scéna: Wayne McGregor
Hudba: Steve Reich – Dolly (z videoopery Three tales)
Kostýmy: Ursula Bombshell
Světelný design: Charles Balfour
Video: Ravi Deepres
Nastudování: Catarina Carvalho, Antoine Vereecken
Scéna – supervize: Catherine Smith
Světla – supervize: John-Paul Percox
Světová premiéra: Stuttgart Ballet (Staatstheater), 7. 4. 2005
Orchestr Berg (dirigent Peter Vrábel)

www.narodni-divadlo.cz

Foto: Serghei Gherciu

You may also like...