Už dvanáct let pomáhá jediný maják na Vltavě umístěný na Libeňském ostrově

Nejznámější maják světa stál na ostrově Faru. První a jediný funkční maják na Vltavě stojí v Praze na spodním výběžku Libeňského ostrova v Praze 8. Před dvanácti lety ho zde na vlastní náklady vybudovali vodní motoristé z Libeňského ostrova, kteří se zde po setmění špatně orientovali. Proto se rozhodli vybudovat téměř třímetrový červenobíle pruhovaný maják.  Maják po setmění každé dvě vteřiny zabliká. Měsíc po svém zprovoznění maják dokonce zachránil život padesátiletému muži.

„Je to skutečně první maják, který je funkční a který plní to, co se od majáku očekává. To znamená, přesně ukáže lodím, kde končí výběžek ostrova,“ uvedl zkušený kapitán parníku a bývalý předseda Klubu vodních motoristů Libeňský ostrov Roman Kelbich. Jak dodal, několik lodí tu už narazilo na dno a poškodily se. „Když se plavíte v noci po proudu směrem k Podbabě a chcete zakotvit v přístavu na ostrově, nevidíte jeho špici. Dříve se kapitáni orientovali třeba podle lamp na silnici na protějším břehu. Jenže stačilo, aby jedna z lamp nesvítila, kapitán zatočil kormidlem dřív než měl a na špici ostrova narazil. Pod vodou se tam ukrývají velké kameny,“ popisuje Kelbich.

Bývalý předseda klubu rovněž připomíná, že maják plní funkci tzv. náměrníku. „Když poplujete z Podbaby proti proudu skrz dva mosty, povede vás maják plavební dráhou. Stále je ovšem třeba dávat pozor na vítr a na spodní proudy,“ říká dále kapitán Kelbich.

Na Libeňském ostrově ve dvou klubech kotví přes šest desítek lodí. Maják slouží nejen pro ně, ale i pro ostatní, které jezdí okolo. Iniciátor projektu před dvanácti lety byl Roman Kelbich, který se stal i jakýmsi „strážcem majáku“.

Když byla v roce 2002 povodeň, tak tu voda stoupla o šest metrů. Proto má maják pevnou železobetonovou kontrukci. Světelná hlavice má nejsilnější LED diodovou žárovku, která šla sehnat a v případě povodně ji lze sundat. Světlo majáku by mělo být vidět až na vzdálenost pěti kilometrů.

Maják slouží k navigaci lodí ve zrádných oblastech. Jedná se většinou o věž, na jejíž vrcholu se nachází optická soustava, která vysílá paprsek světla na velké vzdálenosti a upozorňuje tak lodě na blížící se pevninu, či skaliska. Maják má tvar věže, aby byl vyvýšen nad hladinu moře a byl tak dobře viditelný na větší vzdálenosti. Světlo z majáku může být viditelné až na vzdálenosti desítek kilometrů. V dřívějších dobách byly majáky většinou osazeny stálou lidskou posádkou, která měla za úkol obsluhovat světelnou jednotku majáku, ale v dnešních dobách jsou majáky většinou modernizovány a automatizovány, lidská obsluha není nadále potřebná.

Foto: Vl. Slabý

You may also like...