V Aquapalace Hotelu Prague se jednalo o čerpacích stanicích
Přední zástupci českého a slovenského petrolejářského průmyslu se již po osmé sešli na kongresu Čerpačka, který se tentokrát konal v prostorách Aquapalace Hotelu Prague v Čestlicích. Celodenní kongres řešil aktuální témata, jež hýbou světem čerpacích stanic a dotýkají se každodenní práce jejího majitele, provozovatele či nájemce. Cílem kongresu pořádaného společností ATOZ je informovat a inspirovat je, aby obstáli v konkurenčním boji a zvýšili své tržby.
Budoucnost pohonných hmot
Jedním z úvodních témat byla otázka, co by větší rozvoj elektromobility a rozšíření elektromobilů jako dopravních prostředků zítřka znamenal pro čerpací stanice. V panelové diskuzi se probíralo, která alternativní paliva mají největší budoucnost – zda elektřina, vodík, plyn nebo stále ještě benzín a nafta.
Charakter čerpacích stanic se mění
Zákazníci však nejezdí na čerpací stanice pouze pro pohonné hmoty, ale realizují zde i nejrůznější nákupy a nejde jen o věci spojené s provozem motorového vozidla. Právě naopak, míří sem stále častěji za kávou i občerstvením. Čerpací stanice se mění z místa, kde se pouze tankovalo na místo, kam si lidé rádi zajdou na kávu, sjednají si tu schůzku nebo pořídí rovnou celý běžný nákup. O tom, jak se vyvíjí prodej rychloobrátkového zboží na čerpacích stanicích a jaký je v tomto směru rozdíl mezi stanicemi na dálnici a ve městě informovala účastníky na konferenci výzkumná a analytická společnost Nielsen.
Pozice gastra sílí
Jak zaznělo na kongresu, gastronomické služby mohou čerpací stanici přinést zvýšení obratu až o třetinu ročně. Gastro má na pumpách velký potenciál a místo pro něj by proto měly najít i malé, nezávislé čerpačky. Velkou roli ovšem hraje i přizpůsobení sortimentu, aby si na pumpách zákazník mohl pořídit malý nákup domů nebo koupit rychlé jídlo do kanceláře či mimo dům. Předpokladem je změnit současnou nabídku, která se stále většinou orientuje hlavně na rychlé občerstvení pro řidiče. Nejrychleji rostoucími kategoriemi nákupního košíku jsou nealkoholické nápoje, energy drinky či pivo, mírně oslabily minerálky či cukrovinky, stoupá podíl privátních značek.
Čerpačka synonymem kavárny
Hlavním pilířem gastra na čerpacích stanicích je bezpochyby káva. Staré skříňové automaty s instantní kávou jsou na většině větších pump postupně nahrazovány přístrojovým kávovým servisem se špičkovými kávovary na čerstvě umletou kávu, schopnými připravit i dokonale našlehanou mléčnou pěnu do kávových specialit, jako jsou rozličné druhy cappuccina či kávy typu latté. To, že se čerpací stanice stává stává synonymem kavárny pak vyplynulo z diskuse s přítomnými baristy, kteří přítomné seznámili s dnešními kávovými trendy.
Důležitá role personálu
Účastníci kongresu se shodli, že o tom, zda se čerpací stanice stane pro zákazníky příjemným místem, do velké míry rozhoduje obsluhující personál, který může provozovateli výrazně zvýšit tržby. O úspěchu čerpací stanice na konkurenčním trhu dále rozhodují interiér a exteriér pumpy, výběr vhodného sortimentu či správné uspořádání nabídky.
Legislativní novinky i bezobslužné tankování
Na kongresu se hovořilo i o tom, s jakými legislativními novinkami se musí pumpaři potýkat a o vlivu legislativy na směřování trhu s pohonnými hmotami. Pandemie vyzvedla výhody bezobslužného tankování, hovořilo se proto i o trendech v oblasti samoobslužného čerpání a bezkontaktních plateb u nás i ve světě.
Bohumil Brejžek