V Rudolfinu zazní německé requiem i Lutosławského Koncert pro violoncello

Na dalším abonentním večeru rozhlasových symfoniků vyslechnete v pondělí 24. ledna Violoncellový koncert od polského klasika 20. století Witolda Lutosławského s německým sólistou Albanem Gerhardtem. Druhá část programu je zadána pro jedno z nejkrásnějších děl Johannesa Brahmse, Německé requiem. K jeho provedení přizval šéfdirigent Alexander Liebreich sopranistku Christinu Landshamer, barytonistu Michaela Nágye a Pražský filharmonický sbor. Koncert a s ním i přímý přenos stanice Český rozhlas Vltava začíná ve Dvořákově síni Rudolfina v 19.30 hodin.

Violoncellový koncert, kontrastní a novátorský, znějící ve čtyřech částech bez přerušení, je jedním z Lutosławského nejoceňovanějších a nejhranějších děl. Premiéru měl v Royal Festival Hall v Londýně na podzim roku 1970. Hrál Bournemouth Symphony Orchestra s Edwardem Downesem, sólo přednesl Mstislav Rostropovič, jemuž byla skladba věnována. Na večeru rozhlasových symfoniků se sólového partu ujme Alban Gerhardt.

Brahmsovo Německé rekviem ani vzdáleně nepřipomíná katolickou mši za zemřelé. Jedná se o koncertní kantátu s hlubokým duchovním obsahem o víře a naději, o životě a smrti, o vykoupení a spasení. Z hlediska koncepce pak jde o dílo nesmírně moderní. Celou skladbu prostupují vedle vědomí o pomíjivosti všeho na Zemi především emoce a nálada hlubokého, možná trochu melancholického, ale útěšného zamyšlení nad základními křesťanskými jistotami a hodnotami, jako jsou víra ve věčnost života a život v lásce nebo přesvědčení o požehnání pro spravedlivé. Text skladatel vybral a sestavil z vhodných biblických veršů, a to v německém překladu Martina Luthera. V pozadí takto hluboce duchovně vyznívající kompozice stojí úmrtí dvou Brahmsovi blízkých lidí – matky a Roberta Schumanna, kterému vděčil za mnohé.

Program:

Witold Lutosławski (1913–1994) – Koncert pro violoncello a orchestr

Johannes Brahms (1833–1897) – Německé requiem 

Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Alexander Liebreich – dirigent
Alban Gerhardt – violoncello
Christina Landshamer – soprán
Michael Nágy – baryton
Pražský filharmonický sbor
Lukáš Vasilek – sbormistr

Rudolfinum, pondělí 24. ledna 2022 v 19.30 hod. Přímým přenosem ČRo Vltava Vás provede Jitka Novotná. Záznam koncertu vysílá ČRo D-dur 26. ledna ve 20.00 hod.

Alban Gerhardt, violoncello

Publikum na celém světě oslovuje svou mimořádnou muzikálností, podmanivým projevem a neutuchající uměleckou zvídavostí. Své objevy sdílí s velkým entuziasmem s posluchači nejen v tradičních koncertních sálech. „Terénní“ projekty, do kterých se zapojil v Evropě a USA, zahrnovaly vystoupení a tvůrčí dílny ve školách a nemocnicích, průkopnické koncerty ve veřejném prostoru a dokonce v zařízeních pro mladé pachatele. Živá vystoupení na hlavních německých železničních trasách v rámci spolupráce s Deutsche Bahn jsou jasným důkazem jeho odhodlání zpochybňovat tradiční očekávání spojená s vážnou hudbou.

Christina Landshamer, soprán

Rodačka z Mnichova vystudovala tamní Hochschule für Musik und Theater a následně Hochschule für Musik und Darstellende Kunst ve Stuttgartu. Dnes je všestrannou a mezinárodně vyhledávanou pěvkyní. 

Na začátku své kariéry zpívala Christina Landshamer v operních představeních ve Stuttgartské státní opeře, Opéra du Rhin ve Štrasburku a Komische Oper v Berlíně. Dále pak pod taktovkou Nikolause Harnoncourta ve vídeňském Theater an der Wien a na Salcburském festivalu s Berlínskou filharmonií pod taktovkou Sira Simona Rattla. Následovala angažmá v Amsterodamské opeře (Pamina), v Glyndebourne (Almirena v Rinaldu) a v Lyrické opeře v Chicagu (Sophie v Růžovém kavalírovi). V roce 2018 zpívala Woglinde ve Wagnerově Zlatu Rýna v Bavorské státní opeře pod taktovkou Kirilla Petrenka. 

Michael Nagy, baryton

Narodil se ve Stuttgartu, kořeny má v Maďarsku – a svoji hudební kariéru zahájil ve stuttgartském Hymnus-Chorknaben. Zpěv, interpretaci a dirigování posléze studoval v Mannheimu a Saarbrückenu. Působil v souborech Komische Oper Berlin a Oper Frankfurt. Mnoho důležitých zkušeností získal na mistrovských kurzech Charlese Spencera, Cornelia Reida a Rudolfa Piernaye. Jeho repertoár dnes zahrnuje role jako Papageno (Kouzelná flétna), Conte (Figarova svatba), Wolfram (Tannhäuser), Valentin (Faust), Jeletzki (Piková dáma), Marcello (La Bohème), Albert (Werther), Frank/Fritz (Mrtvé město), Dr. Falke (Netopýr), Alfredo (La traviata) a titulní roli v Brittenově opeře Owen Wingrave.

Michael hostuje na významných pódiích jako Wolfram v opeře Tannhäuser uvedené na Bayreuthském festivalu, Hans Heiling ve stejnojmenné opeře Heinricha Marschnera v divadle Theater an der Wien, Stolzius v Zimmermannově opeře Die Soldaten (pod taktovkou Kirilla Petrenka v Bavorské státní opeře), Kurwenal (Tristan a Isolda) v Baden-Badenu a Berlíně pod taktovkou Simona Rattla. Dále účinkoval v opeře Luigiho Dallapiccoly Il Prigioniero v Hamburku a ve světové premiéře Scartazziniho opery Edward II v Berlíně. 

You may also like...