Valentýn v autech: Muži jsou náruživí vyznavači asistentů, ženy jim ale začínají šlapat na paty
Skupina AURES Holdings se každým rokem se svátkem všech zamilovaných dívá na rozdíly v nákupu automobilů u žen a mužů ve své mezinárodní síti autocenter AAA AUTO a Mototechna v Česku, Polsku a na Slovensku, kde ročně prodá téměř sto tisíc aut. Auta s parkovacím asistentem, handsfree či parkovacími senzory jsou stále doménou mužů, tempomat si ale již častěji pořizují ženy než muži a postupně je dohání i u dalších doplňkových výbav. Muži upřednostňují větší SUV a kombi, ženy kompaktní SUV nebo menší hatchbacky. Nejoblíbenější barvou dam je módní bílá, pánové volí decentní šedou.
„S nadcházejícím svátkem svatého Valentýna se v médiích hodně probírají rozdíly mezi dámami a pány. I v našich autocentrech se trendy u kupujících liší dle pohlaví. Mužskou doménou jsou dlouhodobě asistenční prvky a doplňkové výbavy. Mají prostě rádi komfort. Ženy bývají praktičtější a často doplňkovou výbavu neřeší, ale jak ji jednou vyzkouší, příště už si méně vybavený vůz nepořídí,“ vysvětluje preference zákazníků Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Vloni poprvé za třicet dva let historie skupiny AURES Holdings ženy překonaly muže v koupi aut s tempomatem. Zatímco systém pro regulaci rychlosti si spolu s vozem pořizuje již minimálně posledních šest let 69 % mužů, u žen získával na oblibě pozvolněji. Vloni si ho poprvé pořídilo dokonce 70 % žen. Dámy dohonily pány i ve výbavě bluetooth konektivitou, kterou používají nejen k bezpečnému telefonování za volantem, ale také pro přehrávání oblíbené muziky. Obě pohlaví shodně už auta bez této výbavy v podstatě nekupují a pořizují si ji v až 95 %. „Přestože je handsfree díky technologii bluetooth již v podstatě automatickou výbavou moderního automobilu, stále se setkávám s řidiči, kteří raději telefonují s mobilem u ucha. Přitom jde většinou o majitele luxusních vozů, kde rozhodně tato funkce nechybí. Pak bohužel na českých silnicích dochází ke zbytečným nehodám, při kterých přichází o život stále hodně lidí. Jako předsedkyně Dětské dopravní nadace, která pomáhá sirotkům obětí dopravních nehod, tuto zbytečnou nezodpovědnost naprosto neuznávám,“ doplnila Karolína Topolová.
Nejoblíbenější karoserie aut prodaných v roce 2023 v české síti autocenter AAA AUTO | |||
ženy | muži | ||
SUV | 38,9% | SUV | 36,3% |
Hatchback | 32,1% | Combi | 25,2% |
Combi | 18,6% | Hatchback | 22,4% |
MPV | 4,2% | MPV | 4,8% |
Sedan/Saloon | 3,2% | Sedan/Saloon | 4,5% |
Pokud jde o klasická paliva, tak muži si pořizují z 56 % benzínové vozy a z 36 % dieselové, ženy pak ze 68 % benzínové a z 24,5 % dieselové. Poptávka po alternativních palivech roste u obou pohlaví a u dam dokonce mírně rychleji než u pánů. „Prodeje elektromobilů vzrostly u obou pohlaví více než pětinásobně, i když stále jde jen o dvě desítky prodaných automobilů za loňský rok. Elektromobily si zatím častěji pořizují podnikatelé a firmy do svých flotil než jednotlivci. Hybridní vozy si pak kupuje zhruba šest procent žen i mužů,“ upřesnila Topolová.
Automatická převodovka je stále ještě doménou mužů. Vloni si ji pořídilo 39 % zákazníků a 33 % zákaznic. Náhon na všechna čtyři kola si vybralo 17 % pánů a 11 % dam. Parkovacího asistenta má v autě 43 % žen a 54 % mužů. Shoda u obou pohlaví je v nejoblíbenějším typu karoserií. Zástupci obou si nejraději pořizují SUV, i když u žen (39 %) jde častěji o menší městské crossovery a u mužů (36 %) naopak o ty větší. Nejoblíbenějšími modely byly vloni u obou pohlaví tradičně Škodovky – u mužů Octavia (9,7 %), Fabia (5,3 %) a Superb (3,9 %); u žen pak Octavia (7,3 %), Fabia (7,1 %) a Karoq (2,9 %). V případě elektromobilů si zákazníci nejčastěji vybrali Mazdu MX-30, zákaznice BMW i3.