Válka na Ukrajině zvýšila zájem o SUV, která jsou nejprodávanějším typem ojetin
Tři měsíce od vypuknutí války na Ukrajině se krize na evropském automobilovém trhu dále prohloubila. Změnila se také struktura poptávky i nabídky. V síti autocenter AAA AUTO poklesl zájem především o dieselové automobily, kterých se prodává již méně než 53 %. Poptávka po ojetinách ale celkově roste. Poprvé v třicetileté historii skupiny AURES Holdings, kam síť autocenter AAA AUTO patří, jsou nejprodávanějším typem vozů SUV.
„Každá krize na trhu ovlivní nákupní zvyklosti zákazníků. Válka na Ukrajině s trhem značně zahýbala, a to jak na straně poptávky, tak na straně nabídky. Zdražení paliv snížilo poptávku po dieselových automobilech, které si ještě v lednu pořizovalo padesát šest procent našich zákazníků. Nyní v květnu to není ani padesát tři procenta. Nabídka dieselových ojetých automobilů na českém trhu naopak roste na úkor žádanějších benzínových,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Ke změně došlo i v případě nákupu jednotlivých typů karoserie. Vůbec poprvé v třicetileté historii AAA AUTO je nejprodávanějším typem SUV, kterých se v květnu v síti autocenter AAA AUTO prodalo již 28 %. „Již se začátkem pandemie začala růst poptávka po vozech s větším zavazadlovým prostorem. Proto také varianta kombi poprvé sesadila z první příčky oblíbenosti dlouhodobě vedoucí hatchbacky již v roce 2020. Letos v dubnu se poprvé v Áčkách staly nejprodávanějšími SUV, které zákazníci vnímají jako všestrannější než podobně prostorné kombi,“ doplnil Vaněček.
Zásadní změnou prošel i prodej automobilů podle typu převodovky. Přestože zájem o automatickou převodovku od začátku pandemie kontinuálně roste, s nástupem války na Ukrajině se poptávka zvýšila ještě více. V květnu letošního roku AAA AUTO prodalo téměř 42 % aut v automatu, v lednu to bylo jen 38,5 %. V roce 2016 to bylo dokonce jen 26 %. Naopak například prodeje automobilů s náhonem na všechna čtyři kola stagnují. V květnu se těchto aut prodalo 20 %, v lednu to přitom bylo 21 %. „Zákazníci čím dál tím více preferují nejen prostornost vozu, ale také pohodlí, praktičnost a zohledňují provozní náklady,“ uzavřel Petr Vaněček.