Velikonoce jsou o barvách, většina ojetin má jen jednu ze čtyř
Velikonoce jsou spojeny s pestrostí barev. To se ale o autech říci nedá. Barvy vozů se staly monochromatickými. Podle údajů skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO, má 63,2 % prodaných ojetých vozů čtyři základní barvy: bílou, černou, šedou a stříbrnou. Zájem o pestřejší barvy během 30 let existence sítě AAA AUTO klesá. Například zelenou vojí již jen 2,1 % zákazníků a často jde o tlumený tmavý odstín. Žlutou, oranžovou nebo růžovou nevolí ani 1 % lidí.
Většina ojetin má podle AURES Holdings méně nápadné barvy karoserie. Data z posledních let ukazují posilující zájem Čechů o různé odstíny šedé (24,7 %), bílou (18,6 %) a černou (15,5 %). Z výraznějších barev si zákazníci AAA AUTO pořizují v zásadě jen modrou (14,1 %) nebo červenou (9,8 %). Toto potvrzují i data společnosti BASF zabývající se laky aut ve světě. Studie ukázala, že 39 % automobilů na světě je bílé barvy. Barvy černá, šedá a stříbrná dohromady tvoří dalších 39 %. To znamená, že téměř 80 % všech vozidel je lakováno achromatickými laky, tedy bílou, černou a všemi odstíny šedé. Nejoblíbenější chromatickou barvou je podle tohoto průzkumu modrá, kterou na světových silnicích potkáte z 9 %. Červeným autem jezdí 7 % lidí.
„Všechna auta v dnešní době vypadají stejně. Větší důraz než na barvy je kladen na snižování spotřeby paliva a neustále se rozrůstající seznam bezpečnostních prvků a technologií. Jednotné se tak staly i barvy vozů. Výrobci automobilů se vyhýbají riziku a prodávají právě nejoblíbenější achromatické barvy, čímž omezují celkovou nabídku neobvyklých odstínů. Zákazníci pestrost barev ani nehledají, protože tuší, že výrazná barva u nového vozu může snížit hodnotu na sekundárním trhu,“ uvedl provozní ředitel skupiny AURES Holdings Petr Vaněček. Na druhou stranu ale dnešní barvy na automobilech nejsou jen bílé, šedé nebo černé, jak ukazují statistiky. „Lak na voze je často ozvláštněn přidáním efektů, jako jsou kovové vločky, kousky skla nebo slída. Barevné tóny se také mění. Přidáním lehce namodralého odstínu k bílé vznikne futuristický vzhled, trocha nažloutlé bílé znamená luxus,“ doplnil Vaněček.