Velká retrospektivní výstava Libuše Jarcovjákové otevírá podzimní sezónu NGP
Národní galerie Praha představuje výstavu mezinárodně uznávané fotografky Libuše Jarcovjákové. Návštěvníci si mohou vychutnat specifickou instalaci kombinující černobílé i barevné fotografie, jež ukazují autorku nejen jako dokumentaristku, ale především jako umělkyni s jedinečným rukopisem. Během Podzimního Openingu zahájí NGP také výstavní instalaci 1924–1974–2024: Pražský Veletržní palác, věnovanou důležitým momentům historie této budovy.
Libuše Jarcovjáková s fotoaparátem v ruce autenticky zaznamenává svůj život a okolí od 70. let minulého století. Její fotografie přinášejí témata vnitřní svobody, vášně, touhy a nejistoty. Výstava uvede stěžejní okruhy bohaté fotografické tvorby této autorky: volné cykly z Prahy v období normalizace věnované zkoumání vlastní identity, kdy fotografovala LGBTQ+ komunitu a noční život a také práce s menšinami z 80. let minulého století. Přehlídka sleduje umělkyni, její úspěchy, nezdary a hledání sama sebe nejen v bývalém Československu, ale mapuje i její návštěvy Japonska, odchod do Západního Berlína, pád železné opony a návrat do Prahy v devadesátých letech.
Kurátorka výstavy Lucie Černá provede diváka archivem i současnou tvorbou umělkyně v širokém spektru jejích analogových i digitálních fotografií a představí i její nová, dosud neznámá díla. Černobílé a barevné momentky se střídají s konceptuálně a typologicky působivými fotografiemi náhodných kolemjdoucích, přátel, milenců a milenek a vlastních autoportrétů, tak typických pro její tvorbu.
„Ráda nabourávám zaběhnuté představy o umělci a o tom, jak se na dílo dívat. Cením si toho, že jsem od Národní galerie a ředitele Sbírky umění po roce 1945 Michala Novotného dostala volnou ruku a příležitost představit Libuši způsobem, který plně respektuje její tvorbu. Spolu s architektkou Annou Matouškovou jsme vytvořily prostor, který divákovi umožňuje volně objevovat jednotlivá díla, a zároveň vnímat jejich vizuální i obsahový kontext. Přehlídka je zároveň výsledkem naší intenzivní osmileté spolupráce s Libuší a já jsem ráda, že její tvorbu můžeme teď ve Veletržním paláci představit českému i mezinárodnímu publiku,“ říká kurátorka Lucie Černá.
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/Autoportret-1984.jpg)
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/Eva-Jahodovy-bar-ze-serie-Vrazedne-leto-1984.jpg)
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/Japonsko-1986.jpg)
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/Ze-serie-Berlin-1980s.jpg)
Výstava nabízí inovativní přístup k instalaci, kdy jsou fotografie umístěny na polo-průhledných profilech v barevné architektuře, což umožňuje divákům nové a originální vnímání díla fotografky. Instalace odráží cykličnost života, nikdy nekončící proces obnovy a umírání, jakési chození dopředu a zpět, hledání, experimentování a neustálé objevování nových perspektiv, což jsou charakteristiky života a tvorby Libuše Jarcovjákové. Kurátorka vede návštěvníky chronologicky, zároveň je ale motivuje, aby se nedrželi naznačené struktury, ale šli nejprve k pracím, které je budou přirozeně zajímat – a pak si teprve pospojovali jednotlivé celky. Součástí instalace je také dlouhý vinylový pás, který se vine celým mezaninem Veletržního paláce, kde je výstava umístěna. Jsou na něm rozfázované fragmenty z autoportrétů fotografky.
Generální ředitelka Národní galerie Praha Alicja Knast k této retrospektivě říká: „Výstava Libuše Jarcovjákové tematicky zapadá do jedné z našich programových priorit, kterou jsou ‘ženy v umění’ a zároveň se dotýká exilového umění, jež je také často součástí našich projektů. Pro mě je její tvorba charakteristická jakousi plynulostí mezi médii i generacemi. Její autenticita a osobní přístup k umění vytvářejí zvláštní, osobní vztah k divákovi. Velmi si vážím jejího přínosu a originality.“
Součástí veřejného a vzdělávacího programu k výstavě budou komentované prohlídky s umělkyní, kurátorkou a lektorkami NGP. Připraven je také přednáškový cyklus mapující kapitoly z díla fotografky v širším kulturně a politicko-společenském kontextu. K výstavě připravila Národní galerie Praha také vzdělávací program pro žáky 8. a 9. třídy základní školy a pro střední školy. V něm se lektorky a lektoři zaměří na téma identity. Fotografii nahlédnou jako médium k poznávání sebe sama i druhých, k prohlubování empatie a respektu. Fotografie Libuše Jarcovjákové jsou inspirací k odvaze otevřít se předem nearanžované vizualitě. Pro pedagogy jsou připraveny studijní materiály, které rozšiřují informace k výstavě, vazby k dalším autorům a nabízí inspiraci do výuky.
Kromě této první retrospektivní výstavy Libuše Jarcovjákové se také do českých kin chystá unikátní dokumentární portrét Ještě nejsem, kým chci být, který režisérka Klára Tasovská vytvořila z tisíců fotografií. Po světové premiéře na Berlinale a uvedení na filmovém festivalu v Karlových Varech se film, pod hlavičkou distribuční společnosti Aerofilms, dostane do českých kin od 3. října 2024. Každý držitel vstupenky na tento film má nárok na slevu 20 % z ceny vstupného na výstavu Libuše Jarcovjáková v NGP a naopak každý návštěvník této výstavy dostane slevu 20 Kč z ceny vstupného na film. Slevu lze uplatnit pouze osobně na pokladnách kin Aero, Bio Oko a Světozor. Podrobnější informace jsou uvedeny na webu NGP.
Instalace k historii Veletržního paláce i nové grafické kabinety
26. září během Podzimního Openingu otevírá NGP rovněž výstavní instalaci 1924–1974–2024: PRAŽSKÝ VELETRŽNÍ PALÁC, která bude k vidění v prostoru Korzo Veletržního paláce do 30. března 2025. Výstava, kurátorovaná Helenou Huber-Doudovou a vytvořená Janem Brožem připomíná stoleté výročí této budovy. Kompozice fotografií instalovaných na lightboxech poskytují vizuální srovnání z různých období – obchodní provoz meziválečné doby, poválečné ideologicky motivované přehlídky, požár paláce v roce 1974 i jeho kompletní rekonstrukci a znovuotevření v roce 1995 jako sídlo sbírek moderního a současného umění Národní galerie Praha.
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/veletrzni-palac-1.jpg)
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/veletrzni-palac-2.jpg)
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/veletrzni-palac-3.jpg)
Výstava mapuje ikonické pohledy na jedinečnou stavbu a přibližuje její původní obchodní účel typografickou montáží log různých firem. „Pražský Veletržní palác ohromil při návštěvě Prahy v roce 1928 architekta Le Corbusiera – obdivoval se jeho měřítku, progresivnímu architektonickému stylu, pozastavil se nad dílčími nedostatky půdorysů a fasády, absencí jeho oblíbených ramp. I přes výtky Le Corbusiera Veletržní palác během své staleté existence projevil schopnost transformace a adaptability a zůstává ústřední českou funkcionalistickou památkou a moderním výstavním palácem Národní galerie Praha,“ říká kurátorka Sbírky architektury NGP, Helena Huber-Doudová.
Kromě výstavy Libuše Jarcovjáková a instalace 1924–1974–2024: PRAŽSKÝ VELETRŽNÍ PALÁC se 26. 9. ve Veletržním paláci otevírají i menší výstavní kolekce grafiky a kresby, tzv. grafické kabinety. Výstava Voilà la femme je věnována nekonečným možnostem koláže a NGP tak připomíná 110. výročí narození Jiřího Koláře. Představí autorovy koláže ze 60. a 70. let vytvořené z reprodukcí slavných uměleckých děl, od Leonarda da Vinciho přes Paula Gauguina až po Pabla Picassa. Tuto poutavou mozaiku dějin umění autor transformoval v příběh vizuálního umění 20. století, který je stejně tak osobním jako univerzálním svědectvím doby. Představeny budou doposud nevystavená díla ze sbírek NGP akcentující motiv žen.
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/01_Courcelles_Dumont.jpg)
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/02_Tavik-Simon.jpg)
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/03_Konupek.jpg)
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/04_Vachal.jpg)
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/Hanus-Schwaiger-Nosacek-–-ilustrace-pro-Wiesnerovo-pohadkove-album-1885-.jpg)
![](https://www.vecerni-praha.cz/wp-content/uploads/2024/10/Hanus-Schwaiger-Krakonos-.jpg)
Dalším nově otevíraným grafickým kabinetem je Salomé, femme fatale symbolismu a dekadence, který je umístěný ve sbírkové expozici 1796–1918: Umění dlouhého století ve Veletržním paláci. Grafický kabinet představí téma Salome v dílech francouzských umělců, ale především ukáže, jak se tento motiv rozvinul v prostředí Čech – v kresbách a grafikách autorů ze skupiny Sursum (Josef Váchal, František Kobliha, Jan Konůpek) a v grafických dílech malířů ze skupiny Poutníci (August Brömse, Norbert Hochsieder).
A třetím grafickým kabinetem, který nově přivítá návštěvníky sbírkové expozice Umění dlouhého století, jsou Pohádkové ilustrace Hanuše Schwaigera. Tento umělec ve svých kresbách a obrazech často vytvářel vlastní znepokojivý svět na hranici reality a snu. Opakovaně se vracel k tématu vodníka, krysaře nebo Krakonoše. Kabinet představí jak některá z těchto děl, tak také ilustrace určené pro knižní vydání.