Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti

Ani ne 10 % mladých Čechů do 25 let nemá žádný vlastní příjem. Většina z těch, kteří na brigády chodí, svůj výdělek zcela neutratí a dokáže si odkládat stranou. Jak hospodařit s penězi, se mladí lidé dozvídají hlavně z internetu. Vyplývá to z průzkumu investiční platformy Portu ve spolupráci s organizací Nekrachni, která pomáhá mladým lidem finančně dospět a zlepšuje jejich finanční gramotnost. Sběr dat provedla agentura IPSOS.

Češi ve věku 16–25 let nechtějí být zcela finančně závislí na svých rodičích. Proto se snaží si přivydělávat – až 67,2 % respondentů generace Z tak pracuje buď celoročně, nebo přes léto. Necelá pětina z nich už práci má, bez vlastního příjmu je jen každý desátý mladý Čech. Na Slovensku je situace o poznání horší.

Takové výsledky přináší aktuální průzkum, který si nechala zpracovat investiční platforma Portu na vzorku 498 respondentů v České republice a 207 respondentů na Slovensku. Sběr dat proběhl prostřednictvím výzkumné agentury IPSOS.

Z průzkumu vyplývá, že mladí Češi jsou aktivnější než Slováci. Více než třetina z nich pracuje celoročně a více než 30 % chodí na brigády v létě. Mladí lidé generace Z jsou tak nejen méně finančně závislí na svých rodičích, ale zároveň se učí s vlastními penězi zacházet.

„Výsledek ukazuje, že nejlepší školou je vlastní zkušenost. Není optimálnější situace, než když mladí lidé jsou ochotni si peníze vydělat, a přemýšlejí, jak s nimi naložit. V dnešní době není problém si informace o investování dohledat, a to i velmi detailní a odborné. Klíčové je chtít a začít. Do budoucna tak vyrůstá nová generace zkušených investorů,“ konstatuje Jana Brodani, výkonná ředitelka Asociace pro kapitálový trh a garantka Indexu investiční gramotnosti.

Z regionálního pohledu si prací při studiu přivydělává nejvíce mladých lidí v Libereckém kraji (88,9 %), nejméně v Praze (55,7 %). Naopak v hlavním městě je podíl pracujících ve věku 16–25 let nejvyšší (26,2 %) a také nejvíce mladých Pražanů si své přivýdělky odkládá (91,8 %).

Nezávislost láká

Proč si většina Čechů generace Z brigádami přivydělává? Protože chce mít vlastní finance a nakládat s nimi podle vlastního uvážení (68,1 %), a také proto, že se chce osamostatnit a nebýt zcela závislá na svých rodičích (42,4 %). Mladí Češi a Češky touží mít své peníze a rozhodovat o nich podle sebe. Dobrou zprávou je, že neutratí vše, co vydělají. Téměř 85 % z nich si dokáže část výdělku odkládat stranou, v 55,7 % případů jim přispívají i rodiče. Ukazuje se, že spoření v mladém věku je důležité – zejména v případě investování dokážou plnoletí dosáhnout díky dlouhodobému investičnímu horizontu vysokého výnosu i z relativně malých částek.

Naopak vyzkoušet si různé pracovní oblasti uvádí jako důvod své motivace si přivydělat nejméně respondentů (26 %). Přibližně třetina brigádníků pak chce získat pracovní zkušenosti do svého životopisu.


Když škola nepomůže, nastupuje internet

Průzkum také ukázal, že odpovědi na otázky, jak nejlépe zacházet s vydělanými penězi, hledají mladí Češi a Češky hlavně na internetu, protože nejsou spokojeni s úrovní finančních znalostí ze školy. „Škola jako místo, kde lze informace o finanční gramotnosti získat, zaostává. Tři čtvrtiny respondentů generace Z (74,7 %) tvrdí, že v této oblasti nemají dostatečné znalosti. 30,7 % mladých nemělo finanční gramotnost ve škole vůbec, 44 % pak téma probíralo, ale z jejich pohledu nedostatečně, upozorňuje Lukáš Raška, analytik Portu.

Hlavním zdrojem znalostí a dovedností o světě financí tak není pro mladé ani škola, ani rodiče, ale internet (54,5 %). Mezi českou generací Z jsou populární tzv. finfluenceři, až 33,7 % sleduje alespoň jednoho, jejich obsahová tvorba častěji oslovuje muže (40,3 %) než ženy (27,7 %).  Oblíbeným zdrojem informací jsou také knihy nebo webové stránky zaměřené na finance, které čte 31,5 % mladých Čechů a Češek, 22,1 % z nich pak poslouchá alespoň jeden finanční podcast.

Finanční gramotnost pokulhává

Zájem české generace Z o finance se také projevuje v rostoucí investiční gramotnosti. Tu Portu každoročně měří svým Indexem investiční gramotnosti nejen v České republice a na Slovensku, ale i v Polsku. U nás se finanční gramotnost meziročně zlepšuje ve všech věkových kategoriích – přesto, že jsou na tom mladí Češi zatím nejhůře, svůj nedostatek dohánějí nejrychleji.

Z Indexu také vyplývá, že nejmladší generace respondentů ve věku 18–26 let dosahuje ve srovnání s ostatními věkovými kategoriemi nejlepších výsledků v diverzifikaci svých investic a porozumění složenému úročení. „Výsledek nám dává naději, že když se mladí lidé budou vzdělávat a snažit se při studiu vydělávat, budou schopni kompenzovat celorepublikově nízkou úroveň výuky finanční gramotnosti ve školách. Bylo by samozřejmě lepší, kdyby se ve školství zároveň zvýšila četnost i kvalita finančního vzdělávání, aby se mladí nemuseli v praxi tak často učit na vlastních chybách,“ uzavírá Dominik Stroukal z Metropolitní univerzity Praha, který je také garantem Indexu investiční gramotnosti. 

Sběr dat provedla agentura Ipsos prostřednictvím aplikace Instant Research ve dnech 19. až 24. července 2024 na vzorku 498 respondentů ve věku 16 až 25 let v České republice a mezi 207 dotazovanými na Slovensku.

You may also like...