Vlny se staly nejúspěšnějším českým filmem roku a míří do světa

Nejúspěšnějším českým filmem letošního roku jsou Vlny režiséra Jiřího Mádla. Do kin na ně prozatím přišlo 530 298 diváků a během posledních dní tak v návštěvnosti předčily dosud suverénní Zápisník alkoholičky, také z distribuce Bontonfilmu. Snímek Dana Svátka v hlavní roli s Terezou Ramba zhlédlo do dnešního dne 526 703 diváků. Zápisník alkoholičky měl v kinech premiéru 11. července, Vlny vstoupily do široké distribuce o měsíc později – 15. srpna. Zájem diváků o film z prostředí Československého rozhlasu je podle statistik UFD extrémně silný i šest týdnů po premiéře, Vlny jsou v čele žebříčku návštěvnosti nepřetržitě od prvního dne promítání.

Podle nás je to hlavně skvělá zpráva pro český film. Na dva české snímky přišlo během léta přes půl milionu diváků, to považujeme za úžasné. Oba mají navíc před sebou ještě stovky promítání. Musíme poděkovat i kinařům, že filmu od začátku věří a divákům ho nabízejí. Danovi a samozřejmě teď zejména Jirkovi opravdu gratulujeme,“ raduje se Robert Švec, ředitel distribuce společnosti Bontonfilm, která oba snímky do kin uvedla. „Vlny navíc díky svému tématu, zpracování a osobnímu hrdinství oslovují diváky napříč generacemi a mohou se stát skutečným fenoménem.“

Režisér Jiří Mádl a producentka Monika Kristl se nadto můžou těšit i ze zájmu zahraničních distributorů. Vlny zamíří do kin například ve Španělsku nebo ve Francii, pro uvedení filmu v USA mají tvůrci několik nabídek.

„Vlny poslaly do filmového roku silné téma. Na film spolu chodí rodiny, ale i kamarádi, takže divák pak kromě zážitku v kině má ještě o čem diskutovat. Vlny propojují generace, spojují, a to je moc hezký pocit,“ říká s radostí producentka Monika Kristl. „Opravdu nás těší, že diváci chodí do kina a usilovně teď pracujeme na tom, aby kinaři Vlny promítali na velkém plátně i v zahraničí.“ 

„Je to skvělý pocit. My filmaři obecně máme rádi, když se naše filmy líbí i někomu jinýmu než nám samotným,“ těší režiséra Jiřího Mádla. „To, že náš film lidi spojuje, je třešnička na dortu.“

Dan Svátek, režisér Zápisníku alkoholičky, je velkým příznivcem Vln od prvních projekcí a má radost, že letošní divácký rekord odebral Zápisníku alkoholičky právě Mádlův snímek. „Já jsem Jirkovi před dvěma týdny říkal, ať to trochu přibrzdí, aby to bylo víc napínavý. Nedal si říct. Ale byl to krásnej závod a Jirkovi Mádlovi, producentce Monice Kristl a celému týmu moc gratuluju,“ říká s nadhledem Svátek.


Oba snímky zaznamenaly úspěch i na Slovensku. Zatímco Zápisník alkoholičky tam vidělo téměř 50 tisíc lidí, na Vlny jich přišlo už více než 130 tisíc.

První diváky ohromily Vlny už na festivalu v Karlových Varech, kde film získal cenu diváků. Jiří Mádl pak film představil ve velkých letních amfiteátrech během předpremiérového turné, do oficiální distribuce vstoupily Vlny v rekordním počtu 269 kin. Česká filmová a televizní akademie vyslala Vlny jako zástupce České republiky do boje o Oscara. Na filmovém serveru čsfd.cz je hodnocení Vln 89 %, což z nich spolu s Obecnou školou dělá jeden z nejlépe hodnocených českých filmů natočených po roce 1989, hned za Pelíšky se skóre spokojenosti 91 %.

Film Vlny vtáhne diváky do Prahy 60. let. Z rozhlasových přijímačů hraje rokenrol, studentské revolty mění svět a v proslulé redakci Československého rozhlasu působí pod vedením Milana Weinera novinářské celebrity své doby, jejichž plakáty zdobí zdi mnoha domácností. Mezi tehdejší žurnalistické ikony Jiřího Dienstbiera, Věru Šťovíčkovou nebo Luboše Dobrovského se dostává mladík Tomáš. Vlastně tak trochu omylem, místo v redakci bylo snem jeho mladšího bratra Pavla. Tomáš se dosud staral hlavně o to, aby byli oba v bezpečí. Netuší ale, že místní redaktoři jsou v hledáčku tajných služeb. Ty se o jejich činnost začnou zajímat o to víc, když se objeví nahrávka, jejíž odvysílání by mohlo změnit osudy mnohých. Čas se krátí, napětí narůstá, je třeba jednat. Stane se Tomáš jedním z těch, kdo se zapíší do historie, nebo bude chránit nezletilého sourozence, toho posledního, kdo mu po smrti rodičů zbyl?

Foto: Bontonfilm

You may also like...