Vychází nová studiová nahrávka opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy

Vydavatelství Supraphon a Národní divadlo v Praze ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka vydávají v pátek 21. června 2024 dvojalbum s novou studiovou nahrávkou opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy absurdní burlesku o chronických morálních neduzích českého člověka. Tato nahrávka přichází po sto čtyřech letech, které uběhly od premiéry opery na jaře roku 1920 v pražském Národním divadle a dvaačtyřiceti letech od vydání dosud poslední studiové nahrávky s dirigentem Františkem Jílkem a tenoristou Vilémem Přibylem v hlavní roli. Nové vydání Výletů páně Broučkových rovněž připomíná 170. výročí narození Leoše Janáčka a je zároveň dalším významným počinem Roku české hudby, který letos oslavujeme. 

Výlety páně Broučkovy jsou jedinou operou Leoše Janáčka, která měla světovou premiéru v Praze, a to v roce 1920. Opera se skládá ze dvou dílů – Výlet pana Broučka do Měsíce a Výlet pana Broučka do XV. století – a byla nastudována podle nové kritické edice Jiřího Zahrádky (Universal Edition). Studiová nahrávka vychází z posledního nastudování Opery Národního divadla v Praze (scénicky premiérováno v roce 2018) s Orchestrem Národního divadla vedeného zkušeným dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem.

„Po Její pastorkyni z roku 1908 hledal Janáček dlouho námět pro další operu. Nakonec se rozhodl pro tuto satiru a napsal Výlet pana Broučka do Měsíce. Tato opera existuje samostatně. Pak uplynulo 10 let, kdy Janáček byl Otakarem Ostrčilem inspirován, aby reflektoval vznik nového státu, a tak připsal druhý Výlet pana Broučka do 15. století. Mezi těmi dvěma operami je skutečně velký rozdíl, nejen co se týče hudební řeči a libreta, ale i použitých kompozičních postupů. Kdybych to měl zestručnit, tak celý Výlet pana Broučka na Měsíc je nádherný surrealistický valčík, plyne to v něžném nadlehčeném tanečním rytmu, v husitském obraze pak uslyšíme varhany, zvony. Instrumentace, jak to u Janáčka bývá, je neobvyklá, ale velmi barvitá,“ zamýšlí se Jaroslav Kyzlink.


Matěje Broučka zpívá sólista Opery Národního divadla a Státní opery, tenorista Jaroslav Březina, který uvedl: „Pro mě je to geniální věc plná lidskosti, citů a všeho, co divák potřebuje. Pravda je, že rozsahově pěvecky tam nejsou vrcholy a krajní polohy, ale je tam hodně technicky složitých věcí. Jsou tam všechny ty harmonie skryté, neúplné, Janáček prostě nepsal typicky. Zajímal se hlavně o rytmus řeči, a z toho potom rozvíjel svoji hudební linku.“ V nové nahrávce zaznívají v dalších rolích hlasy Alžběty Poláčkové, Martina Šrejmy, Františka Zahradníčka, Jiřího Sulženka a Romana Janála. Na nahrávce také spolupracoval Sbor Národního divadla se sbormistry Martinem Buchtou a Pavlem Vaňkem.

Leoš Janáček, autor libreta spolu s Františkem Serafínským Procházkou, Viktorem Dykem a Františkem Gellnerem, věnoval tuto operu prvnímu prezidentu Československa T. G. Masarykovi. Dílo představuje pana Broučka, hlavního hrdinu, jako přízemního omezence a zbabělce. Řečeno slovy samotného skladatele: „Malichernost naše je v Broučkovi ztělesněna.“  

Nahrávka, která vychází 21. června 2024 na 2CD a v digitálních formátech (Hi-Res; FLAC + MP3), vznikla ve Dvořákově síni Rudolfina a významnou roli v ní hraje akustická prostorovost a barevný zvuk tohoto jedinečného prostoru.

Teaser: youtu.be/vylety-pane-brouckovi
Multilink: supraphon.lnk.to/JanacekVyletyPaneBrouckovy

You may also like...