Vyplatí se vám v Praze auto?
Praha patří mezi města s nejlepší městskou hromadnou dopravou na světě. Přesto si každý rok mnoho obyvatel hlavního města pořizuje automobil. Je auto v Praze nutné? A vyplatí se vám finančně?
Náklady
Před pořízením vozidla je vždy dobré si spočítat náklady. Patří mezi ně nejen pořizovací cena vozu, ale rovněž povinné ručení, havarijní pojištění nebo palivo. To však není vše. Počítat musíte například s pravidelným přezouváním pneumatik z letních na zimní a obráceně a celkovým servisem vozidla. I obyčejné auto z druhé ruky vás tak může vyjít na desetitisíce ročně. Roční náklady nejtypičtějšího auta střední třídy Škoda Octavia jsou kolem 50 tisíc korun. Jenže to pouze v případě, že jde všechno jako na drátkách a nestane se vám žádná vážnější nehoda nebo porucha. V opačném případě si připravte mnohem více peněz.
Nové nebo ojeté?
V případě novějších vozů nemusíte tolik řešit opravy. Zároveň jsou však už vybaveny elektronikou, kterou nelze opravit takříkajíc na koleni, ale musíte do profesionálního servisu. Starší vozy jsou zase více poruchové s každým dalším najetým kilometrem a riskujete, že vás váš plechový miláček někde zradí. Problémem u starších vozů jsou například brzdové destičky, které se musejí po nějaké době vyměnit, stejně tak jako tlumiče, rozvody a další opotřebované a přitom důležité vybavení. Jedna taková rozsáhlejší oprava vám přitom může udělat pořádnou díru do rozpočtu. Roční permanentka na MHD přitom stojí 3650 korun a novodobé taxi aplikace jako je Bolt nebo Uber nabízejí levné svezení i tehdy, pokud zrovna městskou dopravu využít nechcete. Ve městě je navíc spousta míst dostupná pěší chůzí. V neposlední řadě je třeba přemýšlet nad tím, že ve městě na mnoha místech nezaparkujete.
Kdy se automobil vyplatí
Pořízení vlastního vozidla dává smysl při ročním nájezdu přes 10 tisíc kilometrů. Pokud víte, že tohoto limitu dosáhnete, pak je pro vás pořízení automobilu možností nad kterou už má smysl uvažovat. Stejně tak dává smysl si automobil pořídit, pokud jezdíte každý den na hůře dostupná místa a nebo často přejíždíte mezi různými oblastmi. Smysl má automobil rovněž pokud jezdíte delší trasy, nebo dokonce do zahraničí, ačkoliv i zde je třeba přemýšlet nad tím, zda-li neexistuje k automobilu pohodlnější a levnější alternativa. Jednou z alternativ na delší trasy je spolujízda, kterou nabízí aplikace jako Blablacar. Na cesty po městě pak lze využít množství carsharingových společností. Ty jsou pro lidi co nevyužívají automobil také často ekonomicky výhodnější. Zároveň jsou také ekologické, protože šetří místo a efektivněji využívají automobil jakožto dopravní prostředek a nikoliv věc, co většinu času stojí na parkovišti. Pokud by více lidí využívalo carsharing, nemuselo by se vyrábět tolik vozů.
Ve městě ho užijete méně
Pravdou je, že průměrný obyvatel velkého města auto nepotřebuje zdaleka tak často, jako lidé v menších městech nebo na venkově. Nabídka služeb, restaurací nebo obchodů jde ve městě široká a cesty které musíme překonat krátké. Vlastnictví vozu však nabízí také mnoho výhod. V první řadě si můžete vybrat typ a výbavu která se zrovna vám nejvíce hodí, můžete v něm skladovat věci a chovat se jako k vlastnímu, máte ho na dosah ruky a je vám vždy k dispozici. Ne všechny carsharingové společnosti jsou navíc tak výhodné, jak se na první pohled zdají. Také půjčování vozů se řídí svými pravidly, která nemusí vyhovovat každému.
Podtrženo a sečteno: Pokud využíváte spíše kratší trasy, obchody máte za rohem a ekologie je pro vás důležitá, vlastní auto si v Praze nepořizujte. Pokud však cestujete pravidelně velké vzdálenosti a preferujete pohodlí, můžete nad pořízením vozu zauvažovat.
Ondřej Hudec