Výstava v galerii GASK Tváře expresionismu 1905 – 1925
Mezinárodní výstava prací německých, českých a slovinských „expresionistů“ představuje první pokus o začlenění slovinského expresionismu do středoevropského prostoru. Díla z přelomového a krizového období evropské historie reflektuji existenciální rozpolcenost i touhy moderního člověka.
Expresionismus je prvním uměleckým fenoménem, který reflektuje traumata 20. století a který v současné době chápeme především jako stav duše. Společným jmenovatelem tohoto směru, jenž chce odhalit „vnitřní skutečnost“ a vyzývá ke zrodu „nového člověka“, je potřeba zachytit duchovní podstatu člověka a jeho pocity.
S tímto původně německým uměleckým směrem se slovinští autoři seznámili částečně prostřednictvím Prahy, která po první světové válce jako slovanská metropole nahradila „secesní Vídeň“, do níž slovinští výtvarníci jezdili dříve studovat.
Výstava konfrontuje práce autorů (Ernsta Ludwiga Kírchnera, Emila Noldeho, Karla Schmidta-Rottluffa) průkopnické skupiny Die Brücke, založené v Drážďanech 1905, nebo díla sociálně angažované umělkyně Käthe Kollwitz s předními představiteli českého expresionismu, sdruženými především ve skupině Osma (Emil Filla, Antonín Procházka nebo Bohumil Kubista), jejichž estetiku ovlivnila tvorba norského malíře Edvarda Mu-ncha, ale i němečtí a francouzští umělci; a také s tvorbou mladých slovinských výtvarníků, kteří (kromě Frana Tratnika) nový směr přejali až po první světové válce a v roce 1921 se sdružili v Klubu mladých. Práce slovinských autorů pocházejí většinou ze sbírek Galerie Božidar Jakac, jež je rozšiřovala několik desítek let, a stala se tak ústředním zdrojem slovinského výtvarného expresionismu.
Výstavu pořádá GASK Kutná Hora ve spolupráci s Galerií Božidar Jakac v Kostanjevici na Krki ve Slovinsku a pod záštitou Velvyslance Slovinské republiky J. E. Leona Marca.
Výstava se koná od 16. června do 15. září 2019
Foto: Petr Brodecký