Za podobou nového autosalonu Louda Auto stojí pražské studio archicraft
Holešovický architektonický ateliér odhalil svůj nejnovější projekt – autosalon Louda Auto+ Poděbrady. S rozlohou přesahující čtyři hektary a třemi patry nabídne nová automobilová prodejna zákazníkům i zaměstnancům prostor, který nemá ve střední Evropě obdoby. Svým pojetím představuje synergii mezi inovativním přístupem v designu interiéru a skvěle promyšleným navigačním systémem.
Za podobou prostorově unikátního autosalonu Louda Auto+ u Poděbrad nedaleko Prahy stojí architektonické studio archicraft, které se k projektu připojilo v době, kdy byl hotový projekt pro povolení a začala se stavět nosná konstrukce.
Díky zkušenostem holešovického ateliéru na jiných komerčních projektech vznikala postupně vize, jak by měl interiér největšího autosalonu ve střední Evropě vypadat a co by měl splňovat. „Často navrhujeme restaurace, u kterých musí být přesně dané, co bude jejich náplní. I proto jsme majiteli autosalonu různými otázkami pomáhali s vytvářením vize. Ptali jsme se na identitu a postupně jsme společně tvořili obraz, jak by měl prostor vypadat,“ říká k zadání o podobě autosalonu Tomáš Cieśla, zakladatel studia archicraft.
„Do projektu jsme vstoupili už v rozjeté fázi, kdy jsme neměli šanci podobu haly ani její dispozici nijak ovlivnit,“ popisuje začátky Miroslav Krátký, jeden ze zakladatelů ateliéru archicraft a dodává: „Naší podmínkou bylo, že bychom kromě interiéru chtěli zasáhnout i do exteriéru budovy. Zdál se nám příliš fádní. Fasádu se nám podařilo asi z 30 % ovlivnit. V interiéru jsme respektovali dispozice a zaměřili se na výtvarnou stránku projektu.“
Hra s dispozicí
Největší výzvou byla transformace tří podlažní haly o celkové výměře větší než čtyři hektary v prostor, který je lidsky přívětivý, vizuálně atraktivní a snadno se v něm orientuje. „Nejprve jsme museli revidovat dispozici. Podívat se na prostor z pohledu zaměstnanců a klientů. Postupnými kroky jsme dospěli k závěrům, na základě kterých jsme mohli udělat malé dispoziční změny. Nikdy jsme ale nemohli učinit změnu zásadní, protože probíhalo stavební řízení,“ upřesňuje k výzvě Miroslav Krátký.
Klíčová byla z pohledu navrhování interiéru navigace: „Naším cílem bylo vyvolat v lidech pocit jistoty. Autosalon má tři patra, každé o velikosti jednoho hektaru a snadno se v něm ztratí. Chtěli jsme, aby zákazníci měli pocit, že jsou prostorem dobře provázeni. Nutilo nás to zamyslet se, jak se budou v prostoru pohybovat lidé, kteří zde nakupují nebo pracují. I proto jsme wayfindingu, umístění a grafice navigačního systému, věnovali více než půl roku,“ dodává Tomáš Cieśla a doplňuje, že k orientaci v budově mohou sloužit i originální, designové prvky.
Od slupky k jádru
Interiér zdobí hned několik atypických prvků, které podléhají daným výtvarným zásadám. „Metaforicky jsme pracovali na principu jablka. Když se zakousneme, zjistíme, že má na povrchu něco jiného než uvnitř. Zvenku má nějaký obal, ale pod tenkou slupkou je dřevěné jádro. A tento koncepční princip jsme uplatnili u všech designových prvků, které se v autosalonu nachází,“ říká k principům Tomáš Cieśla a doplňuje: „Práce je založena na detailech a důraz se klade na přechod mezi sférami, neboť se barva ze slupky nesmí dostat do jablka.“
Nakloněné lamela a červená rampa
Největším designovým prvkem, pomyslně propojujícím exteriér s interiérem, je lamela otočená o 23 stupňů do vertikální polohy. „Lamelu jsme úmyslně natočili o stejný úhel, jako je první písmeno v logu značky. Jedná se o nefunkční prvek z pohledu stavební podstaty, je nositelem brandu,“ vysvětluje Tomáš Cieśla a dodává: „Lamelu jsme umístili na fasádu, neboť se nám jevila příliš strohá a měli jsme potřebu s tím proporčně i významově něco udělat. V interiéru se nachází například u vchodu za recepčním pultem nebo v atriu budovy, které jsme vytvořili za pomocí světlíku a dodali tak jinak tmavé hale podobu obchodní pasáže.“
Atypickým prvkem, který spojuje jednotlivá patra, se stala červená rampa: „Připomíná střelku od kompasu a slouží ke komunikaci aut mezi patry. Budova je náročná pro orientaci a je těžké vnímat, kde se člověk zrovna nachází. Pokud ale bude mít střelku stále na stejném místě, budete vědět, kam se vrátit. A to je její smysl. Zároveň je nositelem Louda barvy,“ upřesňuje Miroslav Krátký.
Kromě červené hmoty ramp autosalon přináší i jiná, netradiční designová řešení. Za zmínku stojí část vyhrazená pro prodej luxusních automobilů, která je zahalena do černé barvy s cílem evokovat nákup v exkluzivním butiku. Rozsáhlé prodejní plochy naopak doplnili o dřevěné, prosklené kanceláře ve tvaru kvádru, které jsou určeny prodejcům aut.
Beton v hlavní roli
Výběr materiálů a barev tradičně odráží filozofii studia archicraft: „Naším cílem je ukázat, z čeho je budova postavená, teprve potom řešíme samostatné místnosti a tam to zahříváme. V interiéru se bude nacházet nespočet aut, které ho zabarví dostatečně, a proto nebylo potřeba přidávat další barvy,“ vysvětluje Tomáš Cieśla.
Prostoru dominuje beton, strop a podlaha je krásně patinovaná: „U stropů jsme nechtěli, aby byly bílé. Byl to ale velký boj zejména kvůli umělému osvětlení, neboť ten betonový má daleko nižší odrazivost než bílý,“ upřesňuje Tomáš Cieśla a dodává: „V prostoru jsme využili také dřevo, což je pro autosalon dost netypické, a to rovnoletou světlou dýhu. Bylo to na přání majitele autosalonu, který se chtěl inspirovat skandinávským stylem.“
Život v autosalonu
Pokud existuje něco, co v prostoru evokuje čas, jsou to rostliny. I proto se architekti rozhodli pro umístění popínavých rostlin, které nejen napomohou s vlhkostí v interiéru, ale jsou i odrazem života v daném místě: „Vždy hledáme něco, co umí růst, stárnout a měnit se v průběhu roku. Rostliny jsou pro nás důkazem života, nejsou pouze dekorací, ale příběhem, který tam je sám o sobě,“ uzavírají architekti.
Spoluautory projektu jsou architekti: Filip Cichý, Tadeáš Hlaváček, Margarita Kostyuchenko a Vít Burian
Archicraft založili v roce 2008 Tomáš Cieśla a Mirek Krátký. Měli jasnou vizi dělat kvalitní návrhy, soustředit se na servis pro klienty a vždy prosazovat své morální zásady. Návrhy řeší do detailu a hlavním krédem jejich práce je unikátnost materiálového řešení a realizovatelnost návrhu. Tuhle vizi mají dodnes a společně s nimi ji sdílí dalších deset architektů, inženýrů a designérů.