Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) začala pracovat na nových tramvajových zastávkách, vzniku nové široké pěší promenády a výsadbě nového stromořadí na Smetanově nábřeží, konkrétně v úseku od Karlových lázní po Národní divadlo. Práce jsou rozdělené na tři samostatné, nicméně zároveň navazující a koordinované akce. Všechny skončí do 30. června 2022.
Technická správa komunikací začne se stavbami podle schválené koncepční studie Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží, kterou připravil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Promění se veřejný prostor celého území od Klementina přes Křižovnické náměstí po Národní divadlo. Studie klade důraz na vznik nových míst pro trávení volného času v centru Prahy, podporuje tramvajovou dopravu a stejně tak nabízí lepší podmínky chodcům a cyklistům. Pro automobilovou dopravu se po realizaci investic nebude nic měnit.
„Centrum Prahy čeká největší změna za posledních několik desítek let. Úplně se promění oblast od Klementina přes Křižovnické náměstí po Národní divadlo. Pražané se mohou těšit na nové zastávky, stromořadí na Smetanově nábřeží, širokou pěší promenádu lemovanou stromořadím díky rozšířeným chodníkům, lavičky nebo samostatnou cyklostezku skrz úsek, kde dnes chybí. Smetanovo nábřeží i Malá Strana patří mezi nejkrásnější a nejcennější místa na světě. Musíme k nim tak přistupovat,“ uvedl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
„Usilovně připravujeme a realizujeme projekty v centru Prahy, které výrazně proměňují a zlepšují kvalitu veřejných prostranství. Jedním z nich je úsek Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží, kde pracujeme na vizi veřejného prostoru především pro lidi, kteří tady žijí, chodí pěšky a jezdí na kole, ale i pro ty, co sem potřebují jet autem. Těší mě, že do prostoru nábřeží bude vysazeno nové stromořadí a že navíc přibude 17 stromů,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní rozvoj Petr Hlaváček.
Na Křižovnickém náměstí se doprava kříží s Královskou cestou, po které v letních měsících proudí až 100 tisíc chodců denně. Podmínky pro ně zlepší právě široká pěší promenáda od Karlova mostu přes Smetanovo nábřeží až po Národní divadlo s ikonickým výhledem na Hradčany. Na Smetanově nábřeží vznikne nové stromořadí o 17 stromech, město doplní lavičky a také cyklostezku, která v tomto úseku chybí. „Velice důležité také je to, že výsadba stromů se uskuteční v souladu se schválenými standardy modrozelené infrastruktury a pražského stromořadí. Stromy tak budou mít adekvátní dostatek prostoru k žití,“ popsal náměstek generálního ředitele TSK Josef Richtr.
Další stavební úpravy zlepší podmínky pro městskou hromadnou dopravu a cestující. Vznikne nová tramvajové zastávka Karlovy lázně ve směru z centra. Dnes se totiž jedná o jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města. Z vyšrafované části komunikace 30 metrů od zastávky směrem ke Staroměstské ulici se stane chodník s prostorným nárožím. Současná zastávka Karlovy lázně se také dočká opravy. Bude doplněna nástupním mysem, který vyplní místo mezi tramvají a obrubníkem a umožní bezbariérový nástup do dopravního prostředku.
Změna se bude také týkat současného uspořádání zastávek Národní divadlo, kvůli kterým musí tramvajové linky 2 a 18 stavět dvakrát v jedné zastávce. Ta na Smetanově nábřeží se zruší a uvolní místo chodcům a stromům. Linka 17 bude nově stavět v plánované stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.
Zcela nová tramvajová zastávka vznikne ve směru do centra před budovou Národního divadla u Žofína. Součástí je ale i rekonstrukce nástupiště již existující zastávky v opačném směru, a to včetně navazujících chodníků. „S touto úpravou dojde k posunutí šestimetrového přechodu pro chodce u Národního divadla a k výstavbě nového pětimetrového přechodu u křižovatky Masarykovo nábřeží – Divadelní – Na Struze. Povrch chodníku a zastávky bude z pražské mozaiky,“ vysvětlil náměstek Adam Scheinherr.
Cílem koncepční studie Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží schválené v březnu 2021 je uspořádat prostor s ohledem především na cestující v MHD a chodce, kteří jej nejvíce využívají. Díky novým tramvajovým zastávkám se zvýší dostupnost tramvajové dopravy v celé lokalitě. „Oblastí Malé Strany a Smetanova nábřeží jezdí všechny pražské páteřní tramvajové linky 9, 17 a 22, dále pak linky 2, 12, 15, 18 a 20. Patří mezi nejvytíženější spoje a spojují centrum s okolními částmi města. Z hlediska jednotlivých druhů dopravy využívají Smetanovo nábřeží ze 70 procent lidé v MHD a chodci. Zbylých 30 procent je individuální automobilová doprava. Na Malé Straně je tento poměr 80 procent pro MHD a chodce a 20 procent pro řidiče aut,“ připomněl Adam Scheinherr.
„Smetanovo nábřeží je nejstarším nábřežím v Praze a jeho původní funkce byla především promenádní. Nábřeží tuto funkci nyní postrádá a studie, kterou IPR zpracoval, na ni navazuje. Chystaná opatření vnímám jako správný krok a věřím, že tato úprava nás opět posune k západním velkoměstům, které si často bereme za příklad,“ dodal ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.
Stavební práce budou doprovázet dopravní opatření, zejména v době úprav prostoru tramvajové zastávky Karlovy lázně.
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.SouhlasímOdmítnout vše