Začalo natáčení tajemného detektivního dramatu Úsvit v režii Matěje Chlupáčka
V dobových kulisách vily v Lysé nad Labem začalo natáčení nového filmu Úsvit režiséra a producenta Matěje Chlupáčka. Scenárista Miro Šifra zasadil děj filmu do roku 1937, kdy do slovenského města Svit přijíždí těhotná lékařka se svým manželem, ředitelem továrny. Ten má spolu s dalšími „baťovskými“ lidmi postavit nové město po vzoru Zlína. Jejich plán ale naruší tajemný nález v areálu továrny… V dramatickém příběhu s kriminální zápletkou si zahrají Eliška Křenková, Miloslav König, Milan Ondrík, Marián Mitaš, Luboš Veselý, Martha Issová, Ladislav Hampl ad. Premiéra je plánovaná na podzim 2023.
Úsvit je druhým celovečerním filmem sedmadvacetiletého Matěje Chlupáčka, který v roce 2013 debutoval snímkem Bez doteku jako vůbec nejmladší evropský režisér. Matěj Chlupáček je zkušeným producentem (Hany, Polednice, Stínohra, TV série Terapie, Iveta atd.) a seriálovým režisérem, s Viktorem Taušem spolurežíroval úspěšný a oceňovaný projekt Zrádci. Svůj nový film definoval jako detektivku s hlavní ženskou postavou, která není policistou nebo vyšetřovatelem, ale zatímco všichni ostatní si vytvoří závěry podle toho, co se komu hodí, ona jediná chce vypátrat pravdu.
„Myslím, že Úsvit by diváky mohl zaujmout tím, že jde o moderní dobovku. Mám pocit, že ve světě je tento trend už docela patrný, na historické události se filmaři dívají současným pohledem. To znamená, že příběh se klidně může odehrávat dnes, ale zasazení do historických kontur mu dává hloubku a kontext. Obecně je náš přístup takový, jako bychom točili film z roku 2022, například i jazyk je u většiny postav současný. Celkově vizuál posouváme tak, že je spíše inspirován třicátými lety, než věrně zasazen do 30. let,“ vysvětluje režisér Matěj Chlupáček.
Proč se tedy film odehrává právě v „baťovské“ době a jaký je jeho přesah do současnosti? Matěj Chlupáček odpovídá: „Baťovský svět pro nás reprezentuje relativně striktní rozdělování toho, co dělají muži, co dělají ženy, kam ženy patří a kam už by patřit neměly. Tím, co Helena objevuje během vyšetřování, postupně rozkrývá genderová témata té doby, postavení ženy ve společnosti, což je stále aktuální otázka. A další věc je politický aspekt, kdy sledujeme příběh vyšetřování, jehož výsledek je vlastně rozhodnutý předem, což je také velmi současné.“
Hlavní roli Heleny režisér svěřil Elišce Křenkové, která k aktuální filmové výzvě podotkla: „Mě na Úsvitu baví to, že z detektivky se přelije do vztahového dramatu. Můj filmový manžel Alois nadsadí nad vztah úspěch firmy, zatímco moje postava Heleny, nadsadí nad vztah pravdu, po které pátrá ona.“ Postava Heleny je po celou dobu těhotná, a tak Eliška v rámci autenticity strávila několik týdnů před začátkem natáčení s maketou těhotenského bříška, aby si osvojila typickou chůzi a pohyby. „Dokonce jsem s ním letěla i do Toskánska,“ dodává s úsměvem herečka.
Za filmem Úsvit stojí tým zkušených českých i zahraničních profesionálů. „Hudbu skládá k Úsvitu skladatel Simon Goff, držitel ceny Grammy za seriál Černobyl, film zase barví Natasha Leonnet, která “obarvila“ oscarový La La Land nebo drama The First Man, Pavel Hrdlička, střihač oceněný několika Českými lvy. Za kameru se postavil Martin Douba.“ dodává producentka Maja Hamplová.
Tvůrci
Scénář: Miro Šifra
Režie: Matěj Chlupáček
Hrají: Eliška Křenková, Miloslav König, Milan Ondrík, Marián Mitaš, Luboš Veselý, Martha Issová, Ladislav Hampl ad.
Producenti: Maja Hamplová, Matěj Chlupáček / Barletta CZ
Producent SK: Rasťo Šesták / D.N.A. Production SK
Kamera: Martin Douba
Architekt: Henrich Boraros
Hudba: Simon Goff
Střih: Pavel Hrdlička
Zvuk: Pavel Rejholec
Casting: Maja Hamplová
Film byl podpořen Státním fondem kinematografie, Českou televizí, Audiovizuálným fondem, RTVS, evropským programem Kreativní Evropa. Kino distribuci v České republice i na Slovensku zajišťuje Bontonfilm.