Zahajovací koncert SOČRu s Isabelle Faust a Petrem Popelkou a se speciálním posláním

Sezonu v Rudolfinu otevřou rozhlasoví symfonikové v pondělí 30. září hudbou českých autorů – jak jinak, v Roce české hudby! Letos ale trochu netradičně – SOČR se v duchu celo-rozhlasových aktivit a pod záštitou Nadačního fondu Českého rozhlasu zapojí do sbírky Pomáhejte s námi. Koupí vstupenky na Zahajovací koncert s podtitulem Koncert pro severní Moravu mohou posluchači podpořit domovy seniorů, které zasáhly povodně. Na dobročinné účely poputuje také vstupné z již proběhlého koncertu v Betlémské kapli (19. 9.) a z koncertu Tristan a Isolda 7. 10. v Rudolfinu. 

Petr Popelka

Program Zahajovacího koncertu nabídne Dvořákův Houslový koncert, který si vychutnáme v podání přední německé umělkyně Isabelle Faust. Od letošního jubilanta Jana Klusáka zazní ve světové premiéře symfonická báseň Continuo a po přestávce se pak s hudebníky a šéfdirigentem Petrem Popelkou přeneseme do světa Dmitrije Šostakoviče. Koncert bude možné naladit v živém vysílání stanice ČRo Vltava či ze záznamu na stanici ČRo D-dur.

Nová symfonická báseň Jana Klusáka Continuo navazuje na dosavadní tři skladby v tomto formátu – Zemský ráj to na pohled z roku 1998 pro Českou filharmonii, Scherzo capriccioso a Zaniklé štěstí psané pak pro Pražské jaro. Žánr volné symfonické básně, podle Klusákových slov jako „od zastydlého romantika“, považuje autor za protipól pevné formy svých invencí, za odpočinek od přísné práce.

Isabelle Faust

Premiéra Dvořákova Koncert pro housle a orchestr a moll se uskutečnila v Praze 14. října 1883 v podání virtuosa Františka Ondříčka a Orchestru Národního divadla s dirigentem Mořicem Angerem. Bylo to měsíc před znovuotevřením Národního divadla a necelý rok a půl před oficiálním otevřením již stojícího Rudolfina. První mimopražské provedení se odehrálo záhy, 2. prosince ve Vídni. Dvořák dílo komponoval na základě Simrockovy objednávky, prvním interpretem měl být Joseph Joachim, jeden z nejvýznamnějších houslistů své doby. Ten se sice radami a podněty podílel na krystalizaci definitivní verze, koncert ale nakonec pravděpodobně nikdy neprovedl – neoplýval už totiž velkou chutí studovat nová díla. Všeobecnému přijetí skladby až později napomohli houslisté Kocian, Kubelík, Suk, Accardo a Oistrach.

Šostakovičova Symfonie č. 5 d moll vznikla mezi dubnem a červencem 1937 a v podání Leningradské filharmonie a Jevgenije Mravinského měla úspěšnou premiéru hned na podzim. První věta je dramatem, nářkem a truchlením kontrastujícím s odchodem do boje; druhá je scherzem, postrádajícím však nevinnost a humor; třetí vyjadřuje rezignaci a smutek, také ale vášnivé obvinění; čtvrtá nabízí pochodový rytmus a gradaci, podpořenou proměnou mollové tóniny v jásavější durovou. Šostakovičova hudba podivuhodně vystihuje rozporuplnost doby i rozporuplnost autora, který zažíval jak přízeň, tak nepřízeň.

Program:

Jan Klusák (1934)
Continuo, symfonická báseň č. 4, světová premiéra

Antonín Dvořák (1841–1904)
Koncert pro housle a orchestr a moll, op. 53   

Dmitrij Šostakovič (1906–1975)
Symfonie č. 5 d moll, op. 47   44 min. 

Petr Popelka dirigent
Isabelle Faust housle

Dvořákova síň Rudolfina, pondělí 30. září 2024 v 19.30 hodin, záznam koncertu nabízí ČRo Vltava ve středu 2. října 2024.

You may also like...