Zájem firemních zákazníků o hybridní vozy Toyota roste
Prodej vozů značky Toyota firmám se od ledna do října zvýšil proti stejnému období loni o 23% na 5392 aut. To znamená umístění v první desítce, konkrétně na deváté příčce v rámci českého trhu. Před čtyřmi lety patřila značce v segmentu 17. příčka s 2370 prodanými vozy za leden až říjen. Za poslední čtyři roky se zvýšil podíl osobních aut značky prodávaných do firemních flotil nebo podnikatelům o 11 procentních bodů na 58 %. Proti loňsku posílila o sedm procentních bodů. Firmy také stále častěji volí hybridní vozy.
„V posledních letech zaznamenáváme ze strany firemních zákazníků zvýšený zájem. Pomáhá nám široká nabídka modelů i fakt, že firmy stále více přihlížejí také k ekologičnosti vozového parku. Proto i ve firemních flotilách roste podíl hybridních vozů,“ říká PR manažerka Toyota ČR Jitka Jechová. Podle nedávného průzkumu agentury NMS o přechodu na hybridní vozy uvažuje 54 procent firem.
Hybridy pro sdílení i rozvoz pečiva
Toyota například letos vybavila hybridními vozy Yaris carsharingovou službu Anytime, která plánuje zprovoznit v tuto chvíli až 300 zmíněných vozů. Bezpečnostní agentura Securitas sáhla po modelech Yaris, Corolla, Camry a Proace. „Tím jsme pokryli všechny potřeby našich oddělení od provozních přes servisní techniky až po vyšší management,“ uvedl Lukáš Crha ze Securitasu.
Hybridním vozům od Toyoty dala přednost například firma Fammilky vyrábějící zdravé pečivo. Její zaměstnanci k zákazníkům jezdí hybridními crossovery C-HR. Po hybridních Toyotách sáhla i společnost Pruniwerk.
“Je dobré zahodit předsudky, jak má vypadat firemní park a jít s dobou. Hybridní Toyotu využívám pro cesty za zákazníky i v osobním životě. Je cenově dostupná, na vysoké úrovni zpracování a spolehlivá,” uvedl Kamil Rziepěla z Pruniwerku.
Trh s firemními vozy celkově klesá
Celkový trh firemních vozů přitom zaznamenal v posledních letech pokles. Podíl osobních vozů prodávaných firmám se za pět let snížil o tři procentní body na necelých 73%. Prodej nových osobních aut za deset měsíců letošního roku meziročně klesl o 7,2% na 211 045 vozů.
„Důležitým faktorem je zmenšující se atraktivita nákupu vozidel na leasing. To vyplývá z rostoucích úrokových nákladů a poklesu odhadu zůstatkových hodnot vozů, to zvyšuje náklady na leasing. Oproti roku 2014 je vyšší optimismus domácností – v tuto chvíli obecně výše než optimismus firem,“ dodává partner společnosti EY Petr Knap.
Tradiční značkou zastoupenou ve firemních flotilách je Škoda, která podnikům prodává 84% z celkového odbytu v Česku. U prémiových značek jako Audi a BMW je podíl firemních aut ještě vyšší, okolo 92%. Nejvyšší podíl prodejů domácnostem mají Suzuki (61%) a Mitsubishi (59%).