Zájem o zkrácená pracovní úvazky v Česku je, nabídka chybí
Jen necelých šest procent zaměstnanců v Česku pracuje na částečný úvazek. Průměr v Evropské unii je přitom přes 30 procent. Česká republika je tak na chvostu žebříčku zemí, které tento typ úvazku nabízejí. Zájem Čechů meziročně roste, během posledních dvou let výrazně. Nabídka firem je ale malá.
Díky polovičním úvazkům mohou snadněji najít uplatnění ženy vracející se z mateřské dovolené, senioři, studenti nebo čerství absolventi škol. „Například v Rakousku, Německu nebo ve Velké Británii až čtvrtina všech zaměstnanců pracuje na zkrácený úvazek. O práci na zkrácený úvazek mají zájem zejména ženy s malými dětmi. Česko se dlouhodobě umisťuje na předních příčkách z pohledu délky mateřské dovolené. Doba čtyř let, po kterou lze podporu čerpat, patří k nejdelším v Evropě. Dlouhá rodičovská dovolená přitom pozice žen na trhu práce znatelně oslabuje. Už po roce na rodičovské dovolené totiž velmi obtížně dohánějí rychlý vývoj. Studie Evropské komise uvádí, že negativní dopad rodičovství na zaměstnanost českých žen činí 25 procent,“ řekla Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka společnosti AC Jobs.
Podle zaměstnavatelů se 35 procent českých žen vrací zpět do zaměstnání v období mezi druhým a třetím rokem věku dítěte. Právě u nich je poptávka po zkrácených úvazcích obrovská. Podle zaměstnavatelů patří k velmi loajálním a pečlivým zaměstnancům, nabídka pracovních pozic je ale v tuzemsku nedostatečná. „Rádi jsme využili mezery na trhu práce a nabídli zaměstnání ženám po mateřské dovolené, které mnohdy disponují významnými pracovními zkušenostmi. Zkrácené úvazky mají na našem trhu práce rozhodně svoje místo a v budoucnu můžeme očekávat jejich nárůst. V rámci Evropské unie jsme v současnosti se šesti procenty na jednom z posledních míst a za námi jsou už jenom čtyři země – Chorvatsko, Slovensko, Maďarsko a Bulharsko, kde jsou to necelá dvě procenta pracovního trhu,“ uvedl Roman Pilíšek, ekonom a spoluzakladatel společnosti Zlaté rezervy.
Zatímco v Česku jsou firmy nabízející zkrácené úvazky spíš raritou, v sousedním Německu je situace rozdílná. Na zkrácený úvazek tu pracuje téměř 30 procent zaměstnanců. Pro firmy, které myslí udržitelně a věnují se CSR aktivitám, je nabídka zkrácených úvazků přirozenou součástí firemní kultury, kdy motivují zaměstnance k vybalancování volného a pracovního času. „Celkově možnost zkrácených úvazků využívá 56,4 procenta našich zaměstnanců. 75 procent našich zaměstnanců tvoří ženy, většina z nich jsou matky s malými dětmi. Mezi naše zaměstnance se zkráceným úvazkem patří ale s 15,6 procenta i kolegové muži, kteří chtějí trávit více času s rodinou nebo se věnovat svým koníčkům. Vyšší nabídka zkrácených úvazků a flexibilní pracovní doba je určitě cesta, kterou by pracovní trh jakékoli země měl směřovat,“ doporučila Anna Yona, zakladatelka společnosti Wildling Shoes, která se zabývá výrobou minimalistické obuvi. Firma v loňském roce zvítězila ve studii německého časopisu Brigitte v kategorii firem do 200 zaměstnanců. Studie každoročně oceňuje firmy v kategorii Nejlepší zaměstnavatel žen. Společnost Wildling Shoes se umístila na prvním místě v konkurenci 292 firem v Německu.
Procentuální zastoupení zaměstnanců využívajících zkrácené úvazky je v Česku 70 procent žen proti 30 procentům mužů. Více jak dvě třetiny zkrácených úvazků jsou realizovány v menších podnicích, nejčastěji v sektoru služeb, a to na nižších pracovních pozicích. Pracovat na vyšší pozici na poloviční úvazek se v Česku zatím příliš nenosí. „Zkrácený úvazek u nás využívají i manažeři na nejvyšších pozicích. Každý si nastavuje počet hodin sám podle svých potřeb – nejčastější bývá 20-, 25- nebo 30hodinová týdenní pracovní doba. Možnost je ale pracovat i jen 22 hodin týdně. V době pandemie si někteří mohli zvolit odpracovat jen 75 procent své obvyklé pracovní doby, dostávali ale stále stejný plat. Bylo pro nás důležité, aby se našim zaměstnancům dostala co největší možná podpora v době pandemie a zabránilo se například syndromu vyhoření,“ popsala model, který by mohl být vzorem i pro zaměstnavatele v Česku, Barbora Nikolaus, zástupkyně společnosti Wildling Shoes. Jako máma tří malých dětí sama pracuje na zkrácený úvazek.