Zaměstnanci chtějí více peněz i volného času, firmy nabízí občerstvení na pracovišti
Zatímco firmy si myslí, že jejich zaměstnanci jsou s nabídkou benefitů spokojeni, skutečnost tomu úplně neodpovídá. Zaměstnancům chybí finanční odměny, příspěvky na dovolenou nebo sick days. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Sodexo Benefity zpracovala agentura Ipsos. Ta se dotazovala zaměstnanců i firem na jejich postoj k benefitům.
„Se současnou nabídkou benefitů je spokojeno 44 % zaměstnanců. O tom, že jejich zaměstnanci jsou s benefity spokojeni, je přitom přesvědčeno 68 % firem,“ přibližuje výsledky průzkumu Martina Machová, HR ředitelka společnosti Sodexo Benefity a dodává: „Stejně tak je s nabídkou benefitů nespokojených více zaměstnanců (26 %), než si zaměstnavatelé myslí (9 %).“
Kde firmy z valné části požadavky zaměstnanců reflektovaly, to je příspěvek na stravování. „Podíl těch, kteří dostávají na den 110 korun a více, vzrostl z loňských necelých 23 % na letošních 33 %,“ uvádí Machová. Celkové výdaje na benefity na jednoho zaměstnance se ale meziročně nijak výrazně nezvýšily. Firem, kde se tato částka přehoupla nad 25 tisíc korun za rok, přibylo 4 % (loni 21 %, letos 25 %). „Celkovou sumou do 10 tisíc korun za rok přispívá svým lidem 20 % firem,“ uzavírá Machová.
Firmy jako nejčastěji poskytované benefity uvádějí: občerstvení na pracovišti, pružnou pracovní dobu nebo pracovní notebook. „To jsou všechno položky, které zaměstnanci za benefity ani nepovažují. Jedná se spíše o hygienické minimum práce. Proto je velmi důležité, aby se firmy se svými zaměstnanci pravidelně bavili o benefitním balíčku. Třeba zjistí, že zbytečně vynakládají peníze na něco, o co zaměstnanci ani nestojí, ale na druhou stranu by ocenili něco úplně jiného,“ vysvětluje Machová.
Zaměstnanci mezi nabízenými benefity nejčastěji postrádají finanční odměny a prémie, příspěvek na dovolenou, dorovnání platu v nemoci a sick day.
„O zavedení některého z těchto čtyř mezi zaměstnanci velmi žádaných benefitů aktuálně uvažuje jen velmi málo firem z těch, které ho v současnosti neposkytují. Ve všech případech jde jen o jednotky procent,“ říká Martina Machová a připomíná, že ve srovnání s loňským rokem se nejvýrazněji propadly právě finanční odměny: „Nejrůznější bonusy a další příplatky včetně právě 13. případně 14. platu letos dostává o 7 % méně lidí než loni. Tady se požadavky zaměstnanců a postoje firem rozcházejí výrazněji.“
Stejně jako před rokem i letos patří k nejpoptávanějším benefitům ze strany zaměstnanců také sick day a dorovnání platu v nemoci. „Jde přitom o benefity, které ještě v roce 2019 téměř nikoho nezajímaly. Na jejich atraktivitě se jednoznačně projevila covidová pandemie,“ míní Machová.
„Velmi žádaným benefitem je také zkrácená pracovní doba při zachování platu. Oproti loňsku přibylo těch, kdo by si ji přáli (ze 17 na 25 %). Poskytována přitom aktuálně je jen 3 % zaměstnanců,“ vysvětluje Machová.
V benefitním portfoliu firem je naopak řada položek, které zaměstnance „nechávají chladnými“. „Mezi nejméně populární benefity patří dog friendly office, koučink, otcovská dovolená navíc nebo firemní školka. Všechny tyto benefity jsou určeny pro specifickou skupinu zaměstnanců a ostatní je nevyužijí. To ale v žádném případě neznamená, že by je firmy neměly poskytovat. Pro lidi, kterých se týkají, mohou hrát rozhodující roli ve výběru zaměstnavatele. Jen je nutné zaměstnancům naslouchat a vytvořit takový balíček benefitů, ze kterého si vybere každý,“ dodává Martina Machová.