Zastánce Open Source David Strejc hovoří o tom, proč je český IT průmysl tak předražený

David Strejc z WPDistro je IT architekt, který se specializuje na WordPress a Open Source řešení, kterých je též dlouhodobým propagátorem. Poskytuje CRM systém AutoCRM.cz, který používá více než 50 000 společností po celém světě. S Davidem jsme hovořili o informačních technologiích v České republice a aktuálním stavu na českém IT trhu, o jeho srovnání se zbytkem světa a aktuálních trendech v e-commerce.

Davide, jakou máte zkušenost s IT?

V IT se pohybuji dlouhodobě, nyní už to bude více než 16 let. Dříve jsem pracoval pro dva poskytovatele telekomunikačních služeb jako IT architekt a Senior Solution designer. Spolu se svými partnery jsem založil společnost Easy Software a následní svůj podíl prodal. V současné době poskytují SaaS po celém světě pro více než 3000 společností. Ve firmě jsem byl IT architektem, CTO.

Jak byste popsal aktuální situaci na českém IT trhu?

Pokud jde o absolutní čísla, na jednu stranu jsme v České republice pátým největším producentem softwaru. Společnosti jako Red Hat a další spoléhají na české programátory. V některých testovacích programovacích dovednostech jsme na druhém místě, někdy za Slováky. V IT máme skvělé lidi, vysoce kvalifikované a pracovité. Na druhou stranu jsme ovšem o čtyři roky pozadu za aktuálními trendy v USA.

A co za to může?

Mezi IT sektorem a společnostmi, které jsou spotřebiteli IT produktů, je obrovský rozdíl. Vezměme si například průměrnou firmu nebo klasickou kancelář. Mentálně zaostávají v 90. letech. Proto v České republice mnoho výrobců softwaru vyrábí produkty určené právě pro tento druh mentality. Aktualizace přichází dvakrát ročně. Na váš e-mail nikdo neodpoví dříve než za týden a nikdo nepřijímá váš urgentní hovor na zákaznické lince.

Co si myslíte o celosvětových trendech z oblasti IT v porovnání s Českou republikou?

Stačí se podívat na společnosti jako Facebook, Google a nyní dokonce i Microsoft. Žijeme v rychlé době, kdy je současným trendem nasazování změn softwarů, změny v bezpečnosti i nových funkcí běžné v rámci několika dnů. A někdy i denně či ještě rychleji. Říká se tomu CI / CD. Kontinuální integrace, nepřetržité nasazování (pozn.red. Continuous integration, continuous deployment). To se u nás neděje.

A je to právě to, co činí IT/ICT natolik drahým? Potřeba mít kvalifikované kolegy, zaměstnance, kteří rychle pracují a reagují?

Ve skutečnosti vlastně ne. Je to naopak. Extrémní předražení IT v České republice a také v dalších zemích je způsobené duplicitou práce.

Vezměme si například systémy CRM nebo ERP systémy. Jsou jich desítky. Dokonce i v České republice máme kolem 50 dobře zavedených společností, které vyrábí stejná řešení. Všechny vyrábí to samé, objevené 50krát. Znásobte těchto 50 softwarových řešení 10–20 programátory a získáte extrémní měsíční náklady.

A není to vlastně v pořádku? Není software o možnosti volby?

Přesně tak. Ale když si koupíte jedno z těchto řešení, jste „vyřízení“. Jakmile implementujete jedno z těchto klasicky vyráběných softwarových řešení, vaše možnost svobodného rozhodování končí. V České republice máme skvělý příklad – Ministerstvo financí ČR má téměř 30 let starý software a ano, čtete správně. Je to kvůli starým smlouvám s IBM, americkou mezinárodní technologickou společností, která se neobtěžovala dát nám svolení k tomu, abychom bez nich mohli používat jejich software a ano, opět čtete správně. Stále je to jejich software kvůli jejich politice. Zkrátka a dobře, nemůžeme přejít na jiného dodavatele.

A obdobně je to téměř se všemi klasickými českými výrobci softwaru. Duplikování práce, chytání zákazníků do svých vedron lock-in sítí jako ryby z vody, a poté po nich chtějí peníze za každou opravu, každou aktualizaci softwaru a každou další předraženou funkci. Jakmile se zákazník chytí, může se rozloučit se svou IT svobodou. Tyto společnosti potřebují peníze na to, aby uživily své vysoce předražené programátory, kteří duplikují stejné funkce, jako jejich konkurenti.

A to je příčinou vysokých cen pro spotřebitele?

Je to typický případ znovuobjevení kola. Ale po několikáté. A tak potřebujete mnoho, mnoho, mnoho nových vynálezců.

A trh HR je šťastný. Programátoři a IT technici stojí hodně peněz. HR je bere jako zdroj / produkt a dodává je do společností, ve kterých tito lidé vydrží tak dva roky, a pak se přesouvají k další práci pro jinou společnost. Společnosti jsou šťastné, programátoři jsou šťastní – všichni žádají o další a další. Jediný nešťastný je koncový zákazník, který pochází z oblasti mimo IT.

Nejenže je konečný produkt předražený, zákazník je také zachycený v dodavatelově „smyčce“ v podobě vendor lock-in řešení a taková fluktuace zaměstnanců způsobuje v IT průmyslu ještě větší potíže. Protože Franta, hlavní programátor společnosti ABC Softcorp s.r.o., je najednou pryč. A nikdo neví k čemu přesně tato či ona funkce slouží, ani jak se případný problém vyřeší. V samotném důsledku tak bude potřeba předělat polovinu kódu, protože ten je napsaný v češtině – a ano, české pojmenovávání je také problém.

Existuje alternativa? Jak je to s IT v jiných zemích, například USA?

V těchto dnech se naplňují mé dlouhodobé předpovědi. Už 16 let jsem zastáncem Open Source. Ne díky ceně. Ne díky bezpečnosti (je možné dokázat, že OSS je bezpečnější než klasický software – vezměme si například OpenBSD), ne proto, že mohu pracovat s kódem, ale díky možnostem. Protože když příliš soutěžíme, ničíme, umíráme.

Společnosti jako jsou Facebook, Google, LinkedIN a mnoho dalších ve Spojených státech, a nyní dokonce i Microsoft, který miluje Linux a Open Source, zjistily, že IT je prostor, kde dokážeme vyrábět software a kde spolu mohou spolupracovat i konkurenti.

Uvedete nám příklad?

Tak například inženýři v Red Hat produkují platformu Open Shift pro vývoj. A jejich zákazníci mají specializované týmy složené ze svých vlastních inženýrů, kteří sedí v kancelářích nebo domácích kancelářích a opravují, ladí a vylepšují tuto obrovskou platformu. Zákazníci tedy pomáhají svým časem, penězi, řízením projektu a všemi dalšími věcmi, a to vše proto, aby měli lepší software od svého dodavatele.

A toto se děje napříč celým moderním IT světem. Můj starý způsob, jak dělat věci unixovým způsobem, se nyní stává realitou. IT společnosti, které soutěží a snaží se zničit své konkurenty, jako tady v České republice, s postupem času zaniknou. Naopak společnosti, které se vzájemně podporují, budou vyrábět komplexnější a stabilnější řešení za méně peněz – což je v mnoha případech právě software Open Source. MariaDB, kteří fungují jako Open Source, tvrdí, že mohou nahradit Oracle, kde stojí jedno jádro ročně 50 000 $.

Existují další výhody OSS?

Můžete říct: „Už mi nevyhovuje výrobce softwaru ABC OSS. Chci Youngsters Ltd. – ti totiž vědí, co dělají, jsou mladí a plní energie. Zvedají můj telefon po prvním zazvonění a okamžitě odpovídají na mé e-maily.“ A výrobce OSS nemůže říct: „To nemůžete udělat, je to náš licencovaný software, který vám pouze pronajímáme. Všechno je naše.“ Ne, výrobce Youngsters Ltd. převezme podporu a vývoj nových funkcí. Ale celá komunita vývojářů přispívá k opravám chyb, žádostem na vlastnosti a rozhodují o co nejlepším plánu pro původní software ABC OSS.

Nemusíte používat Microsoft SQL nebo Oracle, které přináší pouze výdaje bez hodnoty. Clustery od MariaDB se v současnosti používají i v kritických oblastech bankovního sektoru. Facebook provozuje největší cluster MySQL databází na světě. Představte si, jak vysoké by byly účty společnosti Facebook za Oracle, kdyby ho používala.

Zmínil jste Facebook, líbí se vám, co dělají?

Nejsem zrovna největším fanouškem sociálních sítí, ale jsem velkým fanouškem jejich filozofie. Unix je mnohem více o filosofii než jen softwaru. Je to způsob, jak dělat věci. A miluju to. Facebook mě inspiroval v mnoha ohledech. První verzi Facebooku vyrobili pomocí programovacího jazyka PHP (který mnoho takzvaných zkušených programátorů nenávidí) a od samotného začátku používali databáze MySQL. Bláznovství? Nemyslím si. Programátoři PHP byli mnohonásobně levnější, dostupnější a bylo lehčí je najmout.

Levnější a také efektivnější. Open Source od samotného začátku. Dokonce i Facebook nyní vyrábí Open Source Software, jako je React a mnoho dalších, které nejsou tak dobře známé, a nabízí je veřejnosti. Vytvořili také organizaci Open Compute Project. Vydávají návrhy a plány pro hardware, servery, a mnoho dalšího.

A tohle je filozofie Open Source, Unix a všech skutečných odborných nadšenců IT. Dělají to pro zábavu. Vytváří za co nejnižší dostupné náklady, protože všichni žijeme v rychlém světě a výsledky chceme vidět v co nejkratší možné době. Nechceme čekat rok nebo dva. Celé odvětví se totiž může nečekaně posunout někam jinam. Softwarové řešení chceme hned, chceme si jej osahat a vyladit ho tak, aby kompletně vyhovovalo našim potřebám.

To zní jako zcela odlišný přístup k výrobě softwaru.

Ve skutečnosti je to vlastně velmi starý koncept. Ale Microsoft, Oracle a další převzali v 80. a 90. letech toto odvětví a svým vodopádovým modelem, odkládanými vydáními a plány na několik let dopředu změnili očekávání lidí.  Nyní ale nad předraženým obchodem vítězí čistá technologie. V roce 2019 CNBC vytvořila video o Open Source Softwaru, který přebírá kontrolu nad celým odvětvím.

Bojíte se Open Source? Považujete jej za nezabezpečený? Už teď ho ale používáte denně. Máte ho ve vlastní kapse v podobě Androidu nebo iOS. Nebo třeba když procházíte web pomocí prohlížeče Chrome nebo Firefox jako uživatel, na druhé straně je Apache nebo Nginx, oba jsou Open Source. Více než 60 % virtuálních strojů na Azure je Linux, Facebook běží na clusterech MySQL, Google dal svou platformu Omega do veřejné podoby v Kubernetes, každý z top 500 superpočítačů na světě provozuje Linux. Dnes zkrátka převládá Open Source.

A vyrábíte ve své současné společnosti Open Source?

Ne, my hlavně implementujeme již hotová Open Source řešení a jsme partnerem a ručitelem za taková řešení. Čili je opravujeme a spravujeme. A jsme Single point of contact.

Zaměřujeme se na tu nejtěžší část Open Source. Poskytujeme podporu, píšeme malé části kódu, které ještě nejsou k dispozici- protože pracujeme hlavně s WordPress, který je skvělým příkladem toho, jak Open Source postupně přebírá kontrolu. Na WordPressu je 38 % z 10 000 nejlepších webů na světě. Ve skutečnosti jich ale ovládá více než 35 % z celého webového průmyslu na světě. A stále roste. Právě tohle je skvělý příklad, jak mnoho vývojářů spolupracuje na jedné platformě. Microsoft používá WordPress na svých news.microsoft.com, Facebook na about.fb.com, používá ho i Bílý dům, The New York Times, Tech Crunch a mnoho dalších velkých značek.

Výhody jsou naprosto zřejmé. Téměř okamžitě můžete najmout vývojáře, který je obeznámen s kódem, s principy, s dokumentací a dalšími záležitostmi. Weboví administrátoři ve společnostech jsou obeznámení s rozhraním, ve kterém pracují. A pokud váš dodavatel, kterým můžeme být i my, nevyhovuje vašemu komunikačnímu stylu, můžete si na Googlu vyhledat nového a najít jej do dvou minut.

Je WordPress jediným řešením, na které se specializujete?

Zaměřujeme se na větší e-commerce weby, řekněme tedy na špičkové WordPress weby, eshopy a systémy. Náš firemní mozek však najdeme jinde. Máme skvělý Open Source CRM software, který je nesmírně silný díky své flexibilitě, rychlosti, softwarové filozofii a snadno se může propojit s jakoukoli jinou aplikací prostřednictvím REST API).

Našim klientům ale pomáhám i s různými dalšími Open Source nástroji. Když klient přijde, že řeší nějaký technický požadavek, tak mu vždy navrhnu takové řešení, které je pro něj výhodné.

 Jaké jsou v současné době nejzajímavější trendy v e-commerce marketingu?

Vidím, jak jde vše velmi rychle dopředu a u eshopů je například důležitá personalizace. Když se webu podaří hned při prvním kliknutí odhalit, zda je zákazník muž nebo žena. Následně se podle toho přenastaví všechny reklamní bannery pro jeho pohlaví. To pak může dělat samozřejmě vyšší prodejnost. Web je přizpůsoben zákazníkovi a nabídce přesně to, co hledá.

Dále se mluví hodně o nástupu hlasového ovládání, kdy zákazník bude hlasem ovládat web. My ale něco takového ještě nemáme nasazeno.

Velký důraz bych ovšem viděl v mobilním telefonu, který se de facto stal osobním počítačem. Z mobilního telefonu je čím dál tím větší počet přístupů. Máme i jednoho našeho klienta, kde není výjimkou i 95 % nákupů. A to všechno je potřeba si uvědomit a počítat s tím při vytváření webového designu. Přizpůsobit jeho vzhled mobilu

No, a nakonec bych zmínil, že zákazník se vždy na e-shopu orientuje vizuálně čili je klíčové, aby ten web byl hezký. Používal vlastní a atraktivní obrázky, ne z fotobank, protože ty nikdy nefungují. Autentičnost a kvalita vizuální prezentace.   

You may also like...