Ze zahraničních turistů jsou Češi třetí nejčastější námořníci v Chorvatsku

Přibližně 40 tisíc Čechů se ročně zaregistruje u chorvatských úřadů coby řidiči/kapitáni rekreačních plavidel. Loni jich bylo za sezónu 38 783 a letos očekávají chorvatské úřady podobné číslo. Tedy kolem 40 tisíc „námořníků z Česka“. Po Němcích a Rakušanech jsou tak Češi třetí největší skupinou zahraničních rekreačních „mořeplavců“ v Chorvatsku a jejich podíl na celkovém počtu se pohybuje kolem 15 %.

Každý, kdo se pohybuje s motorovým plavidlem na moři, by měl mít kapitánské zkoušky

Hvar, přístav Sučuraj

„Pokud se někdo plaví i menším motorovým plavidlem na moři, určitě by měl mít kapitánské zkoušky. Jejich složení není komplikované a Češi to běžně zvládají. Chorvatské úřady tato oprávnění s ohledem na bezpečnost a intenzitu lodního provozu stále častěji kontrolují. Na to je potřeba si dát pozor,“ upozorňuje Lenka Laus, produktová manažerka cestovní kanceláře Travel Family, která je také držitelkou oprávnění pro řízení lodi na moři. „Pro někoho překvapivě se to týká i například vodních skútrů. Takzvané jet-ski jsou stále populárnější, nicméně díky vyššímu výkonu motoru mohou spadat dokonce až do kategorie B, tedy do skupiny plavidel s vyšším než základním výkonem motoru,“ dodává Lenka Laus.

Tři základní úrovně oprávnění, které Češi využívají

Úroveň kapitánských zkoušek a rozsah oprávnění se podobně jako u silničních vozidel dělí do skupin s tím, že Čechy a prázdninovými mořeplavci jsou nejvíce využívány skupiny A, B a C. Hlavními parametry pro stanovení rozsahu oprávnění jsou délka plavidla, výkon motoru a vzdálenost od pobřeží, do které příslušné oprávnění umožňuje plavbu.

Omiš, výlet lodí po Cetině

V případě nejnižší úrovně oprávnění A se jedná o plavidla do 7 metru délky s motorem o výkonu do 15 kW (20 koní). Řadě rekreantů bude tato skupina pro letní plavby postačovat. Navíc u skupiny A platí snížená věková hranice od 15 let, kdy zájemci již od tohoto věku mohou zkoušky skládat a následně se plavit pod dozorem starší osoby s příslušným oprávněním.

Skupina B se pak týká lodí s vyšším výkonem (nad 15kW) a větší délkou plavidla do 12 metrů a v případě skupiny C, která dává oprávnění řídit například větší plachetnice nebo katamarány, je součástí také oprávnění plavit se jako tzv. skipper, tedy kapitán, který má povolení pro komerční přepravu dalších osob a má za jejich bezpečnost plnou zodpovědnost.

Rozdíl je také v tom, že oprávnění skupin A a B se vydávají na časově neomezenou dobu, kdežto oprávnění skupiny C se musí každých 5 let obnovovat a jeho získání je také podmíněno úspěšným absolvováním zdravotní prohlídky. 

Zkoušky se dají složit v Chorvatsku, ale také doma v Česku

Základní informace pro přihlášení ke zkouškám jsou na stránkách chorvatského Ministerstva moře, dopravy a infrastruktury. Odpovědným úřadem, u kterého se pak zájemce přihlašuje ke zkoušce, je tzv. Kapitánský úřad (Lučka kapetanija), který má své kanceláře v hlavních přístavních městech na chorvatském pobřeží: Pula, Rijeka, Senj, Zadar, Šibenik, Split, Ploče, Dubrovnik, ale také například i v Záhřebu (mmpi.gov.hr/more-86/lucke-kapetanije).

„Zájemce si vybere, kde chce zkoušku skládat a příslušný kapitanát mu vypíše termín, kdy zkoušky probíhají, aby se na ně mohl přihlásit. Většinou jsou během letní sezóny dva termíny a zájemce může jít přímo na danou zkoušku, aniž by navštěvoval před tím nějaký kurs nebo školení,“ doplňuje Lenka Laus, produktová manažerka Travel Family.

Vodice

Zkouška je zpoplatněná. Jeden pokus stojí přibližně 1500 Kč (platba je v EUR na účet příslušného úřadu) a probíhá ústní formou. Během zkoušky se ověřují znalosti teorie, znalosti vázání uzlů, schopnost číst a pochopit signalizaci majáků a také schopnost určit typ nebo velikost dalších plavidel na moři podle rozsvícených signalizačních světel. Součástí zkoušky není praktická zkouška ze samotné plavby. Na tu naopak může zájemce narazit, pokud se rozhodne skládat zkoušky v Česku. I to je možné a na internetu existuje řada subjektů, které složení těchto zkoušek nabízejí.

Mírnou komplikací může být to, že zkouška je v chorvatštině a v chorvatštině jsou i oficiální skripta. Nicméně během ústní zkoušky pak zkušební komise připouští komunikaci v angličtině.

Po úspěšném složení zkoušky, vydá ve lhůtě do 30 dnů příslušný úřad řidičský průkaz (je zapotřebí fotografie a základní osobní údaje, které zájemce uvede již do přihlášky ke zkoušce). Pokud zkouška nedopadne úspěšně a zájemce ji napoprvé nesloží, může se přihlásit na další řádný termín a zkoušku může skládat opakovaně znova bez omezení počtu pokusů. Pouze musí opět zaplatit správní poplatek.

Před plavbou je třeba se přihlásit na kapitanát

Každý, do se chce plavit v Chorvatsku po moři, by měl nejprve dojít na příslušný kapitanát, přihlásit se a pokud si přiváží plavidlo například z Česka, tak by měl podle jeho technického průkazu nechat úřad stanovit poplatek za vinětu, která se platí jako obecný poplatek opravňující k plavbě. Přihlášení na kapitanátu je určitě jedna z povinností, kterou je třeba vykonat. Nejen kvůli stanovení poplatku za loď, ale také kvůli dalším informacím a celkové legalizaci plavební činnosti.

Foto: Travel Family

You may also like...