Železniční muzeum Českých drah v Lužné nespí ani v zimě, ČD Nostalgie se připravuje na sezonu
Ani po uzavření bran Železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka na konci října činnost v Centru historických vozidel neutichla. Muzeum se začalo hned připravovat na další sezónu v roce 2024. Proběhlo rozšíření muzejní drážky s rozchodem 600 mm a v plném proudu je také údržba a obnovy provozních historických vozidel v Lužné i na dalších místech, kde jsou historická vozidla Českých drah deponována.
„Projížďka vláčkem na úzkorozchodné drážce s rozchodem 600 mm je mezi návštěvníky muzea velmi populární. Proto jsme se rozhodli rozšířit malý ovál o desítky metrů dalších kolejí a v další sezóně se návštěvníci svezou po mnohem delší dráze. Ta nyní vede až ke vstupu do muzea,“ říká Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel Českých drah.
Dráhy o rozchodu 600 mm se obvykle používají jako průmyslové železnice v závodech, dolech, lomech a v minulosti také v zemědělství. V Lužné u Rakovníka je sbírka úzkorozchodných průmyslových motorových lokomotiv například ze zrušených drah na Kladensku.
„Během zimy se intenzivně věnujeme také údržbě provozních vozidel a jejich přípravě na další sezónu a pokračují i velké obnovy historických vozidel, které s ohledem na náročnost prací vyžadují delší čas a v některých případech mohou trvat i několik let,“ doplňuje Marek Plochý.
V těchto dnech probíhá V Lužné u Rakovníka například oprava elektroinstalace motorové lokomotivy T 466.0286 přezdívané Pilštyk. „Největší pozornost se však dostává parní mašince 313.432 Matylda z roku 1904. Cílem je lokomotivu uvést znovu do provozuschopného stavu pro sezónu 2024. V současné době opravujeme budku strojvedoucího a připravujeme lokomotivu na lak,“ popisuje jednu z nejzajímavějších oprav v opravárenské hale muzejního depa Marek Plochý. Vedle Matyldy probíhá také dílčí oprava lokomotivy 534.0323 Kremák a pokračuje oprava parní lokomotivy 464.008 Bulík. Po dokončení opravy Matyldy se naplno rozběhne dokončení opravy parní lokomotivy 365.024 z roku 1923.
V těchto dnech je vyhodnocována veřejná zakázka na výrobu nového parního válce pro parní lokomotivu 475.101. Předpokládaná doba výroby je cca 8 měsíců. V mezičase proběhne výměna trubek v kotli lokomotivy a dořešení některých drobných oprav. Pak už by nemělo nic bránit návratu lokomotivy do provozu.
Opravárenské kapacity Centra historických vozidel (CHV) nejsou bohužel neomezené a jsou plně vytížené opravou uvedených vozidel. Proto na opravu zatím čekají parní lokomotivy 475.179 Šlechtična anebo 477.0433 Papoušek. Provedení oprav u externích dodavatelů je finančně náročné a s ohledem na omezené finanční zdroje by umožnily opravu jen velmi malého počtu vozidel. Externí partneři jsou proto využíváni především pro dodání specializovaných dílů a prací, které v podmínkách dílen CHV není možné zajistit, např. výrobu parních válců.
Z vozidel mladší generace je před dokončením oprava historického motorového vozu 831.043 resp. nově M262.1011. Kromě opravy skříně a střechy vozidla, podlahy, drobností v interiéru a WC dostane motorový vůz ještě nový lak a odpovídající dobové označení. U motorových lokomotiv probíhají opravy většího rozsahu na Bardotce 749.250 a Hektoru 721.091.
Nesmíme zapomenout ani na elektrickou trakci. V Brně jsme v loňském roce převzali do stavu historických vozidel elektrickou jednotku řady 560. Místní kolegové jednotku připravují na letošní sezonu, kdy bychom ji rádi předvedli na několika akcích, a to včetně jízdy na Slovensko. Bohužel i tato jednotka, stejně jako provozní vozidla ČD, se stala terčem sprejerů, a tak její historický lak značně utrpěl.
Centrum historických vozidel se stará také o nákladní a osobní vozy. V dílně se nyní opravuje tzv. zetka, vůz řady Ztr-c, který byl rozebrán do posledního šroubku. Z vozu zůstala jen kovová kostra, proběhne její opískování, oprava, lakování a získá úplně novou výdřevu. Stejná péče je věnována i pojezdu vozu. Při opravě bude do nákladního prostoru vestavěna nádrž na vodu, která zajistí prodloužení akčního rádia parních lokomotiv „tendrovek“ při nostalgických jízdách. Tendrovky si vezou omezené zásoby vody ve vanách, které jsou většinou umístěné podél kotle.
V zimních měsících se podařilo dokončit u externího dodavatele také generální opravu tří vozů řady Ce označovaných Rybák podle konstruktéra použitých jednonápravových podvozků. Rybáky se vyráběly v letech 1938 až 1949 a dnes si bez nich nelze nostalgické jízdy představit. V těchto dnech se vrátí z opravy také souprava vozů tzv. Ostravan, kde jsme řešili hlavně dosazení zámků pro uzamčení vozů na ochranu před vandaly, opravy vodních okruhů a řadu dalších drobností. Bohužel ani historickým vozidlům se nevyhýbají vandalové. Do dílen u externího dodavatele bude v nadcházejícím období přistavena historická patrová jednotka Bpjo. Cílem bude důkladná kontrola celé jednotky a odstranění menších závad.
Strojní čety a železniční fanouškové nostalgie se věnují údržbě provozních historických vozidel Českých drah, které jsou ve správě Centra historických vozidel, i v dalších místech Čech a Moravy. Údržbu a malé opravy uskutečňují ve Valašském Meziříčí na lokomotivě 423.041 Velký bejček, v Olomouci na populární zelené tendrovce 464.202 Rosnička, mimochodem jde o poslední typ parní lokomotivy zkonstruovaný v Československu, a v pražských Vršovicích se starají o 434.2186 Čtyřkolák.
Vyjmenovat všechna vozidla a regiony je na dlouho. „Všem kolegům a nadšencům patří velký dík za pomoc při záchraně historických unikátů. Bez společného úsilí by nebylo možné zajišťovat provoz železničních historických vozidel,“ zdůrazňuje Marek Plochý.
Sezóna 2024 v Železničním muzeu v Lužné u Rakovníka začne 27. dubna. Sezóna nostalgických jízd pak obvykle začíná v květnu a končí Mikulášskými jízdami na začátku prosince. Bližší informace budou uveřejněny na našich webových stránkách www.cdnostalgie.cz a nebo na Faceboku ČD Nostalgie.
Foto: archív ČD