Zima pomalu klepe na dveře, blíží čas pro přezutí na zimní pneumatiky
Když se řekne „zimní počasí“, většina lidí si téměř okamžitě představí ochromující sněhové bouře. Přestože takové události spojené se sněhem mohou omezit naši schopnost dojíždět a cestovat, není to jediná věc, která může ovlivnit váš automobil. Jako první člověka nejspíš napadne, že by měl řídit vůz s pohonem všech kol, které s nepřízní počasí dokážou lépe bojovat. Pohon 4×4 je ale už při 7 °C na letních gumách naprosto k ničemu.
Ačkoli pohon všech kol může být v náročných podmínkách darem z nebes, část řidičů často přehlíží nejdůležitější součást svého vozu, když teploty začnou klesat, tj. místo, kde se auto doslova setkává s vozovkou – pneumatiky.
Většina lidí předpokládá, že pneumatiky, které jsou součástí jejich vozu, by měly zvládnout vše, co se na ně řítí. Skutečná potřeba zimních pneumatik se však ukáže, když teplota klesne pod 7 °C a přidají se srážky.
Plusy zimních pneumatik? Lepší přilnavost a výkon
Pryž v pneumatikách je vyrobena ze specifických směsí, aby fungovala v různých podmínkách – a mráz je jednou z nich. Je totiž důležité si uvědomit, že teplota hraje mnohem větší roli při výkonu a ovládání pneumatik, než by se mohlo zdát. Bohužel celoroční pneumatiky – na které se spoléhá čím dál více příležitostných řidičů – nejsou ideální pro jízdu, když teplota klesne pod 7 °C.
„Zatímco například celosezónní pneumatiky jsou určeny pro většinu jízdních podmínek mezi 10 a 38 °C, zimní pneumatiky byly vyvinuty tak, aby aktivně reagovaly v případě sněhu, ale zároveň nabízely ve srovnání s celoročními pneumatikami nebo těmi letními vynikající výkon na mokré i suché vozovce po celé chladné období, kdy teplota pravidelně klesá pod 7 °C,“ informuje Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.
Je zřejmé, že zimní pneumatiky jsou určeny nejen na sníh. Lepší přilnavost a výkon – včetně lepší brzdné síly – při nízkých teplotách a na náledí jsou jen některé z důvodů, proč je důležité včas připravit své vozidlo na zimní měsíce. Řidiči mohou získat výhody, pokud investují do speciální sady zimních pneumatik. Tato strategie nejenže pomůže prodloužit životnost stávajících celoročních pneumatik tím, že jim každý rok dopřeje několik měsíců volna, ale může také znamenat lepší kontrolu během jízdy v chladných a drsných zimních podmínkách.
Stárnutí se začíná projevovat po čtvrtém roce od výroby
Pneumatiky jsou významný bezpečnostní prvek auta, proto pamatujte na pravidlo 4:
4 milimetry minimálně – hloubka dezénu nesmí být nižší než 4 milimetry. To je pravidlo, které platí i pro celoroční pneumatiky. Čím větší výška vzorku, tím bezpečnější jízda. Čím nižší, tím delší brzdná dráha, horší trakce a větší riziko karambolu.
4 stejné zimní pneumatiky – nekombinujte zimní a letní pláště a používejte stejně staré pneumatiky, na bezpečnosti se nešetří.
4 sezony a dost – zimní pneumatiky mají jiné složení a stárnou rychleji než letní. Jejich stárnutí se začne projevovat po čtvrtém roce od výroby.
4 měsíce v roce minimálně – od 1. listopadu do 31. března ideálně používáme zimní pneumatiky, pokud není zrovna mírná zima, i déle.
Jak na uskladnění?
Pokud jste se v rámci šetření rozhodli uskladnit letní pneumatiky doma namísto v autoservisu, kde zároveň přezouváte, vybírejte místo stinné, větratelné, teplotně stabilní, ideálně v garáži, sklepě nebo na temné půdě. K sehnání jsou stojany anebo závěsné systémy, můžete se ale obejít i bez nich. Gumy na discích a pod tlakem můžete štosovat na sebe, ale maximálně 4. Nikdy je nevyužívejte jako odkládací prostor, můžete je tím nenávratně poškodit. Jejich bočnice se může zbortit. Když si v zimě vzpomenete a zpřeházíte spodní a vrchní pneumatiky, rozhodně nešlápnete vedle. Gumy uskladněné bez disků nechte naopak stát vedle sebe a zhruba jednou za měsíc je pootočte. Anebo je pověste za disky do svislé polohy a nemusíte se o ně až do jara starat.
Pirelli má největší podíl homologací pro elektrické a plug-in hybridní vozy
Jelikož se společnost Pirelli snaží přizpůsobit všechny své druhy produktů vývoji trhu, který směřuje k elektrifikaci, postupně zařazuje do všech svých řad pneumatik P Zero, Cinturato a Scorpion technologii Elect, vyvinutou pro elektromobily a plug-in hybridy – v letní, zimní, ale i celoroční verzi. Obzvláště důležitá je právě obnovená rodina Scorpion pro vozy SUV, která má v současnosti největší počet homologací Elect.
Výhody pneumatik Elect
Pneumatiky s označením Elect pro trh s náhradními díly přinášejí stejné výhody jako pneumatiky používané jako originální výbava: snížení spotřeby baterie, zvládání zvýšeného točivého momentu typického pro elektromotory a optimální podpora hmotnosti vozidla. Pneumatiky Elect především umožňují řidičům využívat veškerý potenciál elektromobilů na baterie a plug-in hybridů za všech možných podmínek používání, a to i v případě, že přijde čas na výměnu originálních pneumatik za pneumatiky pro dodatečnou výbavu.
Pokud jde čistě o zimní pneumatiky pro elektromobily, což je relativně nový, ale za to rychle rostoucí sektor, Pirelli Elect přesahuje 65 % prémiového a prestižního trhu a společnost je tak výrobcem pneumatik s největším podílem homologací pro elektrické a plug-in hybridní vozy.